TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Fotoverslag Militracks 2015

Net als in 2012, 2013 en 2014 wist uw reporter ook dit jaar weer het Militracks-event in Overloon te vinden. Er werd lang getwijfeld over een bezoek maar de aankondiging van een Sturmgeschütz III en een Panzerkampfwagen 38 (t) gaven de doorslag. Helaas bleek de laatste onvindbaar... wel was de Jagdpanzer 38 (t) weer aanwezig. Daarnaast verschenen natuurlijk vele andere Duitse Sd.Kfz. voertuigen ten tonele want tijdens Militracks wordt aandacht geschonken aan Duitse voertuigtechniek uit de Tweede Wereldoorlog. Uw reporter verzamelde in dit fotoverslag voor u de voertuigen die hem dit jaar opvielen.





Toen uw reporter op zaterdagochtend iets over negen het terrein van Militracks betrad stonden de Duitse Sd.Kfz. voertuigen keurig in het gelid opgesteld. Een mooie gelegenheid om de voertuigen van dichtbij te bekijken en vast te leggen.



De Sd.Kfz. 250 werd door Demag op een verkort onderstel van de Sd.Kfz.10 lichte trekker gebouwd. De van Büssing-NAG afkomstige opbouw bood de inzittenden bescherming tegen geweervuur en granaatscherven. Deze lichte pantserwagen deed onder andere dienst als verkennings-, commando-, verbindings- en waarnemingsvoertuig.



De Sd.Kfz. 251 werd door Hanomag op het onderstel van de Sd.Kfz. 11 lichte trekker gebouwd. Deze middelzware pantserwagen bood in de basis een complete sectie pantsergrenadiers, inclusief bewapening en uitrusting, bescherming tijdens het vervoer. Hiernaast bestonden er nog vele andere uitvoeringen van de Sd.Kfz. 251.



Op de zaterdag van Militracks brachten weer duizenden bezoekers een bezoek aan Overloon. Natuurlijk voor het bekijken en fotograferen van de bijzondere Duitse voertuigen maar ook voor de uitgebreide militariamarkt.



De Mitlerer Einheits-Pkw werd van 1940 tot 1943 door Horch geproduceerd. Een kleine 15.000 van deze voertuigen verschenen in verschillende uitvoeringen bij het Duitse leger. De middelzware terreinwagen was voorzien van vierwielaandrijving voor gebruik buiten de gebaande paden maar 80% van de troepen die het voertuig gebruikten achten het hiervoor ongeschikt.



De Leichter Einheits-Lkw werd van 1937 tot 1940 geproduceerd en in totaal rolden er waarschijnlijk een kleine 15.000 van deze voertuigen bij verschillende fabrikanten uit de fabriek. Het voertuig had een 80pk dieselmotor die alle van een onafhankelijke wielophanging voorziene wielen aandreef. Hiermee was het voertuig ook geschikt voor ruw terrein.



De Zündapp KS 750 was een zware 750cc motorfiets met zijspan waarvan de fabrikant Zündapp er van 1941 tot 1944 een kleine 19.000 produceerde. Technisch vertoonde dit voertuig zeer veel gelijkenissen met de BMW R 75. Toen in 1944 bleek dat de kostprijs van de Zündapp KS 750 het dubbele was van de kostprijs van een VW-Kübelwagen werd de productie ervan gestaakt.



De Jagdpanzer 38 (t) "Hetzer" is gebaseerd op het chassis van de uit Tsjecho-Slowakije afkomstige Panzerkampfwagen 38 (t). De bemanning van het met een 75mm kanon uitgevoerde stuk gemechaniseerd geschut bestond uit 4 personen. Van 1943 tot 1945 werden een kleine 3.000 van deze voertuigen geproduceerd.



Op basis van het chassis van de Panzerkampfwagen III ging in 1942 de productie van het Sturmgeschütz III van start. Dit stuk gemechaniseerd geschut werd tot het eind van de oorlog geproduceerd en was met een productie van een kleine 10.000 eenheden het meest geproduceerde gepantserde gevechtsvoertuig.


Natuurlijk was er nog veel meer bijzonders te zien tijdens deze eerste dag van Militracks 2015. De hierboven getoonde voertuigen vielen uw reporter echter in het bijzonder op. En er moet natuurlijk ook nog wat overblijven voor volgend jaar... Of uw reporter dan weer afreist naar Overloon is nog onbekend, maar je kunt maar beter het zekere voor het onzekere nemen.

Gebruikte bron(nen)

  • Bron: STIWOT
  • Gepubliceerd op: 16-05-2015 21:09:56