TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Fotoverslag Catalinavlucht

De Consolidated PBY-5A is de amfibische variant van de bekendste vliegboot uit de Tweede Wereldoorlog. Het toestel is beter bekend onder de bijnaam die de Britten het gaven: Catalina. De Marine Luchtvaart Dienst (MLD) heeft in de periode van 1941 tot 1958 in totaal 78 PBY-5A Catalina`s in dienst gehad. Helaas werden de meeste toestellen na hun bewezen diensten naar de schroothoop verwezen.

Gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer organisaties van vrijwilligers die inzien dat de rijke Nederlandse luchtvaarthistorie behouden moet blijven. Daardoor zijn de laatste jaren verschillende toestellen als Nederlands Historisch Erfgoed veilig gesteld door grondige restauratie. De PBY-5A Catalina van de Stichting Vrienden van de Catalina is daar een goed voorbeeld van. Deze Catalina, gebouwd in 1941, werd van 1999 tot 2004 dermate goed gerestaureerd dat het toestel nu één van de best bewaarde Catalina`s ter wereld is. Sinds 2004 is het toestel weer actief in de historische luchtvaart onder de naam Karel Doorman.


De Karel Doorman wordt vanuit de hangar naar de vertrekplaats gebracht.

Iedereen kan als donateur van de Stichting Vrienden van de Catalina een vlucht met de historische vliegboot meemaken. De Karel Doorman is één van de slechts twee Catalina`s ter wereld die met passagiers aan boord waterlandingen uit mogen voeren. Tijdens de rondvluchten vanaf Lelystad Airport beperkt het historische toestel zich echter tot een tweetal zogenaamde “Splash en Go`s” omdat het landen en opstijgen vanaf het water met passagiers aan boord, teveel van de kostbare motoren zou vergen. Op het moment dat de Karel Doorman een “Splash en Go” uitvoert, weet de passagier even niet of hij zich aan boord van een boot bevindt die vliegt of zich aan boord van een vliegtuig bevindt dat vaart. Dat, het lawaai van de beide 1200 pk sterke Pratt & Whitney R1830 motoren en de geur van de vliegtuigbenzine maken van de rondvlucht een bijzondere beleving. Als passagier waan je jezelf even in de tijd van de Tweede Wereldoorlog. Go2War2.nl-auteur Peter Kimenai maakte op 1 juni jongstleden een dergelijke rondvlucht mee. Hier volgt een kort fotoverslag van deze prachtige tocht.


Het historische toestel wordt geïnspecteerd.


De motoren worden warm gedraaid


De vliegboot taxiet naar de startbaan.


Uitzicht boden Lelystad op de heenweg.


De piloten aan de geheel mechanische besturing.


Links: meekijken over de schouders van de piloten. Rechts: Tussen de wielkasten in zijn de stalen kabels van de mechanische besturing goed te zien.


Links: Uitzicht vanuit de blisters naar voren. Rechts: Uitizcht vanuit de blisters op het staartgedeelte.


Links: Uitzicht tijdens een "splash en go". Rechts: De terugvlucht boven de Flevopolder.


Terugkeer van de historische vliegboot.


De piloten en de grondploeg overleggen de nazorg.


Vooraanzicht op de Karel Doorman met de beide Pratt & Whitney motoren.


Certificaat Catalinavlucht.

Gebruikte bron(nen)

  • Bron: Peter Kimenai
  • Gepubliceerd op: 07-06-2014 09:30:48