Zaterdag 18 september 2004 was de vierde dag van de herdenkingen in de provincie Gelderland. Vandaag zouden Jeroen Niels en ik als eerste de Airborne manifestatie op de Ginkelse Hei bezoeken. 60 jaar geleden landde hier op de toenmalige dropzone Y Brigade-General Hacketts 4th Brigade, 1st British Airborne Division. We troffen elkaar om 9.00 uur op station Ede-Wageningen en nadat we ons in de pendelbus hadden gewurmd gingen we op weg naar de Ginkelse Hei. Onderweg was al te zien dat het erg druk zou worden, aan weerszijde van de weg fietsen namelijk al duizenden mensen.
Eenmaal op de hei aangekomen zochten we een goede plek vooraan de menigte. Al snel volgden de eerste parachutisten, maar vanwege de wind dreven deze een flink stuk af en het was onmogelijk om ze te kunnen zien landen. Nu duidelijk was voor de parachutisten hoe de wind stond was het moment voor de veteranen aangebroken. Hoog in de lucht was het brommen van een Dakota te horen en als snel waren de eerste stipjes in de lucht te onderscheiden. Toen ze lager kwamen waren ook de oranje jumpsuits te onderscheiden, verder was mooi te zien dat er naast veel tandem-sprongen ook een enkele solo-sprong werd gemaakt
Na de veteranen volgden nu de parachutisten van het hedendaagse 4th Batallion The Parachute Regiment, de 11e Luchtmobiele Brigade en Tsjechische militairen. In totaal telden we negen Herculessen die in golven van drie zeer laag overkwamen. Bij de tweede keer dat ze overkwamen volgde een massale dropping van parachutisten. In tegenstelling tot de veteranen en overige parachutisten sprongen de militairen niet met de zogenaamde “matrassen” maar met de karakteristieke “bolletjes”. Het was echt een fantastisch gezicht.
Na dit fantastische schouwspel propten we ons weer in een pendelbus want we moesten voort maken om op tijd in Driel te kunnen zijn voor de volgende luchtlanding. Op het moment dat we in Driel arriveerden waren ook hier de wegen al volgestroomd met belangstellenden. Al snel besloten we de auto te parkeren en te voet verder te gaan. Na een stevige wandeling vonden we een mooi plekje om de luchtlandingen te aanschouwen. Vanwege de inmiddels steeds sterker wordende wind werd helaas een gedeelte van het programma afgeblazen. Toch was het ook hier weer mooi om te zien dat verschillende Poolse veteranen nogmaals de sprong maakten die zij ook 60 jaar geleden waagden.
Net als in Ede was ook in Driel een demonstratie met helikopters van de 11e Air Manouvre Brigade en de 11e Luchtmobiele Brigade. Toch was de demonstratie in Driel heel wat spectaculairder omdat hier meer helicopters bij betrokken waren en de helicopters ook veel dichter bij het publiek kwamen dan in Ede. Na nog eenmaal naar de loadmaster van een overscherende helicopter gezwaaid te hebben keerden we terug naar de auto en zouden we proberen de kranslegging in Driel bij te wonen. Na het inslaan van wat voedsel in Heteren gingen we dan ook vol goede moed op weg naar Driel. Helaas bleken alle wegen naar Driel tegen deze tijd afgezet te zijn en was het voor ons onmogelijk Driel te bereiken.
Het laatste evenement dat we deze dag zouden bezoeken was de vliegshow in Oosterbeek. De locatie van de vliegshow was de Rosandepolder en de ambiance was werkelijk schitterend. Veel mensen hadden zich in de buurt van de 60 jaar geleden zwaarbevochten Oude Kerk verzameld. Helaas werkte het weer iets minder mee, want geregeld vielen de druppels uit de lucht. De vliegshow kende een enorme variëteit aan vliegtuigen. Natuurlijk waren er verschillende historische vliegtuigen uit de Tweede Wereldoorlog en stuntvliegtuigen te bewonderen. Maar de gigantische hedendaagse Airbus die zeer laag over kwam scheren maakte waarschijnlijk de meeste indruk.
Nadat de vliegshow was afgelopen keerden we moe maar voldaan naar huis. Het was een zeer drukke maar ook zeer mooie dag geweest. Morgen zou voor ons de afsluiting van deze periode van Market Garden herdenkingen op Papendal en in Eerde volgen.
Barry van Veen
Alle foto's: © STIWOT & Barry van Veen