WW2nl is een populaire account op zowel Instagram (ruim 8.500 volgers) als TikTok (20.000 volgers). Hierop zijn foto’s en video’s te zien van musea en bezienswaardigheden en van herdenkingen. Ook worden regelmatig toen & nu-foto’s geplaatst. We stelden de samensteller van WW2nl via e-mail enkele vragen over zijn activiteiten op sociale media.
Rogier van Vliet, de beheerder van WW2nl, in Normandië. Foto: WW2nl
Wie is de man achter ww2nl? Wil je iets over jezelf vertellen? En zie je jezelf als WO2-influencer?
De man achter ww2nl is Rogier van Vliet, 38 jaar, geboren in Utrecht en al mijn hele leven woonachtig in Houten. Ik ben al sinds mijn 23e zelfstandig ondernemer als ontwerper en producent van kleding en accessoires in met name de entertainmentindustrie. Mijn gehele leven koester ik al een fascinatie voor de Tweede Wereldoorlog. Dat begon al op de lagere school waar ik eindeloos (kinder)boeken las over de oorlog. 4 mei om 20.00 uur was altijd een heel belangrijk moment bij ons thuis, daarna keken we naar een film die voor de zoveelste keer herhaald werd.
Mijn opa, de vader van mijn moeder, zat gevangen in een Jappenkamp in Indonesië en vocht tegen de Japanners als militair. Mijn opa en oma van vaderskant hebben elkaar leren kennen in de oorlog omdat mijn opa ondergedoken zat in de bakkerij van mijn oma, na niet naar Duitsland (Arbeitseinsatz) te zijn teruggekeerd na verlof. Wellicht komt daar deels die fascinatie vandaan. Nog een leuk feitje is dat wij met drie jongens thuis vernoemd zijn naar personen rondom de film ‘Soldaat van Oranje’: Rutger (Hauer), Rogier (van Otterloo, de muziek) en Jeroen (Krabbé). Bovendien is dit de beste oorlogsfilm van Nederlandse bodem!
Ik zie mijzelf absoluut niet als influencer, ik deel gewoon graag de WO2-passie met anderen en ontmoet graag interessante mensen die mij weer wat bij kunnen leren. Daarom ben ik dit profiel destijds begonnen.
Wat interesseert je precies aan de Tweede Wereldoorlog en wanneer en waarom besloot je te beginnen met ww2nl?
Ik ben begonnen in 2019, ik vond het leuk om locaties en evenementen omtrent de Tweede Wereldoorlog met mensen te delen. Als ontwerper natuurlijk wel met oog voor detail. Ik zoek heel goed naar de samenhang in kleur en afwisseling van afbeeldingen. Ook heeft mijn profiel iets educatiefs voor de jongere generatie, zodat ook zij de verhalen kunnen doorvertellen.
De interesse is oneindig. Wel heb ik tijden dat ik mij meer focus op bepaalde onderwerpen en daar dan alles over te weten wil komen. Dat zie je ook terug in mijn profiel. Dit wordt met name van beïnvloed door relevante onderwerpen of reizen die ik maak. Iedere dag lees of zie ik wel weer iets nieuws wat mijn aandacht trekt en waar ik dan weer in verdwaal.
Je maakt prachtige toen & nu-foto’s. Hoe gaat dat in z’n werk?
Die maak ik met Photoshop. Eigenlijk heel simpel, beetje ‘faden’, beetje ‘gummen’, that’s all. Mijn vrouw moet soms wel lachen als ik ergens weer een Then & Now foto sta te nemen midden op straat. Ik zelf vind die plekken fascinerend en laat mijn gedachten de vrije loop.
Berchtesgaden Toen & Nu. Foto: WW2nl
Door het hele land en daarbuiten bezoek je locaties die te maken hebben met de Tweede Wereldoorlog. Op welke plek of in welke omgeving kom je het liefst en waarom? En welke locaties staan nog op je planning?
Ik ben het afgelopen jaar voor het eerst in Berchtesgaden geweest, toch wel een van de indrukwekkendste plekken die ik heb bezocht. Je voelt dat de geest van het nazisme daar nog steeds rondwaart. Met name om precies op de plek van de ruïnes van de Berghof te staan is ongelofelijk indrukwekkend. Vlakbij is natuurlijk ook The Eagle’s Nest, een van de mooiste plekken die ik ooit heb gezien.
Maar ik ben ook graag in Normandië, en dan vooral op de niet zo commerciële plekken, zoals bijvoorbeeld Angoville-au-Plain of op De Marmion Farm. Op de Marmion Farm was ik op een warme zomer avond in juni, helemaal alleen, niks is daar veranderd, dan maakt dat zo veel indruk.
Op de planning staan het Verenigd Koninkijk en Normandië – in juni natuurlijk! – en later dit jaar wat kamplocaties in Duitsland.
Bij Dead Man's Corner Museum. Foto: WW2nl Op je accounts staan verschillende foto’s van veteranen tijdens herdenkingen. Heb je ook persoonlijk contact met deze mannen en hoe ervaar je dit?
Ik heb geen persoonlijk contact met veteranen. Ik laat deze mensen tijdens evenementen liever alleen, want er zwermen vaak al hordes mensen omheen. Dit verdienen zij ook, want het zijn absolute helden, maar persoonlijk hecht ik er meer aan om op afstand te luisteren naar de verhalen. Het is natuurlijk wel eens voorgekomen dat ik veteranen heb gesproken, die momenten koester ik dan ook.
Is er een boodschap of les die je de volgers van je accounts mee wilt geven en zo ja, welke? Probeer je bewust ook jongeren te bereiken?
Zeker, er is zoveel meer dan ‘Band of Brothers’ en de 101st Airborne. De Tweede Wereldoorlog is zo veelzijdig dat je er nooit alles over kunt weten, maar de boodschap is altijd hetzelfde, dat dit morgen weer kan gebeuren als we niet alert zijn op haat en verdeeldheid die momenteel weer overal de kop op steken. Mijn profiel zorgt voor een stukje bewustzijn, dat wij hier vrij kunnen leven omdat andere hun leven hebben gegeven.
Je beheert ook de webshop ww2shop.nl, bent beschikbaar voor privétours in Europa en bent de trotse eigenaar van een WillysMB uit 1943. Hoe zie jij jezelf over vijf jaar in relatie tot al je werkzaamheden in relatie tot de Tweede Wereldoorlog? Wat zijn je toekomstplannen?
De ww2shop was eigenlijk een coronaproject. Mijn business lag voor de helft stil en ik kon mij eindelijk eens focussen op dingen waar ik nooit aan toe kwam. Een perfecte combinatie zo is gebleken, mijn passie voor de Tweede Wereldoorlog en mijn werk als designer/leverancier van merchandise. De shop maakt de laatste maanden een enorme groei door, prachtig om te zien dat de designs aanslaan. Dat is ook de reden dat ik de shop ben begonnen. Ik zag teveel niet kloppende ‘troep’ in de winkels (met name in Normandië). Dat moest anders, vond ik. Gewoon mooie (historisch correcte) producten voor een leuk prijsje. Bovendien steun ik verschillende goede doelen met inkomsten uit de shop, zoals de Dutch Dakota Association, KL Historische Vlucht en sinds kort de 100th Bombgroup Foundation.
De Willy uit ‘43 was eigenlijk ook een coronaproject. Ik kon mijn passie niet kwijt, alles was dicht, reizen was niet ideaal. Dus op een dag kwam deze voorbij en het was toen nu of nooit. De oude dame is een echte oorlogsveteraan, gemaakt in 1943 en aan land gekomen in Frankrijk. Met 117 punten origineel, een prachtig ding. Loopt als een zonnetje! Mensen zijn altijd welkom om een keer mee te rijden.
Waar ik mijzelf over vijf jaar zie? Ik kijk nooit zover vooruit, ik leef met de dag, met de week. Ik ben een levensgenieter. Ja, ik wil zoveel mogelijk locaties blijven bezoeken en mooie verhalen blijven horen van andere geïnteresseerden. Zoals ik al zei, de interesse in de Tweede Wereldoorlog is oneindig.
Bij een Douglas C-47 in Merville. Foto: WW2nl
Heb je tot slot voor onze bezoekers een goede tip voor een museum of bezienswaardigheid? Of is er iets anders waarmee je dit interview wilt afsluiten?
Dan toch wel Berchtesgaden, tot nu toe. De meeste locaties zijn daar gewoon vrij te bezoeken en de omgeving is ook nog eens fabelachtig. Lees je van te voren wel in, want op iedere hoek van de straat is wel weer iets te bekijken gerelateerd aan die tijd.
Ik hoop vooral dat mijn Instagramprofiel bijdraagt aan een stukje bewustzijn en vermaak. Het wordt wel steeds moeilijker om originele content te maken, want ik heb al zoveel locaties bezocht, maar zal mijn best doen om zo origineel en interessant mogelijk te blijven.