TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!
Emmy (37) vindt wapen en riem van Duitse militair die haar opa verraadde in Helvoirt: ‘Verstopt in

29okt

Emmy (37) vindt wapen en riem van Duitse militair die haar opa verraadde in Helvoirt: ‘Verstopt in

HELVOIRT/OISTERWIJK - Emmy moest even slikken toen ze tijdens het opruimen van het huis van haar oom in Helvoirt stuitte op een bajonet en een riem van een Duitse soldaat. Een deserteur die tachtig jaar geleden door haar opa is geholpen. Een jaar later verraadde de Duitser hem. Het begin van veel oorlogsleed.

Lees meer

Onderzoekers vinden ‘Spookschip van de Stille Oceaan’ uit de Tweede Wereldoorlog

28okt

Onderzoekers vinden ‘Spookschip van de Stille Oceaan’ uit de Tweede Wereldoorlog

Het schip, dat sinds 1946 op de zeebodem ligt, is bijzonder omdat het tijdens de Tweede Wereldoorlog aan beide zijden heeft gediend. Het werd nu eindelijk teruggevonden.

Lees meer

Fletcher NL Fiets en Wandel vakantie

3 of 4 dagen Fiets & Wandelarrangement

Bekijk arrangement

26okt

Fotoreportage 80 jaar Bevrijding IJzendijke dag 2, herdenking boerderij de Dobbelaere

In IJzendijke werd op zondag 21 oktober stilgestaan bij een van de grootste explosies tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op 20 oktober 1944 vielen bij een zware ontploffing op de boerderij van de familie De Dobbelaere aan de Isabellaweg 41 doden en 43 gewonden. De lichaamsdelen van slachtoffers werden tweeëneenhalve kilometer verderop in het dorp gevonden. Wat er exact op die 20e oktober op de boerderij is gebeurd, is tot op de dag van vandaag onduidelijk.

De herdenking werd bijgewoond door nabestaanden, een grote vertegenwoordiging van de Royal Engineers uit Groot Brittannië, de burgemeesters van Sluis en Terneuzen en door Commissaris van de koning Hugo de Jonge.

Lees meer

6okt

DigitalBattlefieldTours maakt militaire tactiek toegankelijk voor een breed publiek

Ivo van der Spoel is de maker van documentaires over militaire geschiedenis van de Tweede Wereldoorlog. Zijn YouTube-kanaal heet DigitalBattlefieldTours. In zijn video’s neemt hij kijkers onder andere mee naar de locaties waar operatie Market Garden zich afspeelde. Met 67.500 abonnees en tot wel 1 miljoen kijkers per video weet hij een groot publiek te bereiken. TracesOfWar.nl stelde hem via e-mail enkele vragen over zijn kanaal en de motivatie hierachter.



U heeft al vanaf jonge leeftijd interesse in oorlogsgeschiedenis en studeerde in 2020 af als master in de militaire geschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam. Wat interesseert u aan militaire geschiedenis en voor welke specifieke aspecten heeft u de meeste belangstelling?

Mijn interesse in de militaire geschiedenis is breed maar de periode waar ik op dit moment veel aandacht aan besteed is de slotfase van de Tweede Wereldoorlog in West-Europa. Tijdens mijn studie was ik voornamelijk met de dekolonisatie van Nederlands-Indië bezig en dit is een onderwerp dat ik in de toekomst weer wil behandelen in videovorm. Naast mijn werk als historicus trekt de actualiteit natuurlijk ook mijn aandacht, zeker de afgelopen jaren. Voor mijn video’s op DigitalBattlefieldTours richt ik mij voornamelijk op de Tweede Wereldoorlog in Europa of bespreek ik militaire geschiedenis in een bredere context. Het gedetailleerde tactische niveau spreekt mij het meeste aan en veel van mijn video’s gaan over de ontwikkeling van militaire tactieken, bewapening en de inzet hiervan aan de hand van historische acties. Mijn recente video’s betrekken het operatiegebied van de Amerikaanse 101st Airborne Division in Market Garden en dit zal ook in toekomstige projecten aan bod komen. Mijn nieuwste video duikt in de wereld van tanks en gaat uitgebreid in op de ontwikkeling van de zeldzame Britse Challenger en de rol die dit gevechtsvoertuig speelde in de tankslag nabij Son op 20 september 1944.

Wanneer en waarom besloot u documentaires voor op YouTube te gaan maken? Had u zoveel belangstelling verwacht?

Dat begon in 2020 toen ik mijn master voltooide ten tijde van corona. Ik was aan het begin van dat jaar aan mijn masterscriptie en een stage bij het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) begonnen toen de lockdown inging. Dit begon chaotisch maar uiteindelijk beviel het zelfstandige werken mij zeer en ik wilde dit graag na mijn studie voortzetten. Aanvankelijk was het plan om boeken te schrijven maar juist door de lockdown kreeg ik het idee om iets online te gaan doen voor een breed publiek. Er waren toen al meerdere succesvolle YouTube-kanalen gericht op de militaire geschiedenis en ook veel musea en instituten maakten tijdens de lockdown de sprong naar de digitale wereld, dus wilde ik iets vergelijkbaars doen met een focus op battlefield tours omdat ik in de buurt van de Market Garden slagvelden woon en bekend ben met de gevechtshandelingen aldaar. Daarnaast had ik mij tijdens mijn studie gericht op de historische ontwikkeling van militaire tactiek en dit is een onderwerp dat goed in videovorm past. Het enige dat in 2020 nog ontbrak was ervaring met video’s maken. Dat heb ik in de afgelopen jaren opgedaan door klein te beginnen en alsmaar grotere video’s te maken. Sommige van mijn eerste experimentele video’s waren vier minuten lang, mijn meest recente video is vier uur.

Dit betekent wel dat mijn werk meer is dan een hobby en dat de video’s een aanzienlijk publiek moeten trekken om de noodzakelijke tijdsinvestering mogelijk te maken. Gelukkig zijn sommige van mijn video’s na een tijdje opeens doorgebroken en deze generen veel interesse in het kanaal. Dat juist deze video’s het zo goed doen kwam als een verrassing en het waren bijzondere weken toen de views met honderdduizenden binnenkwamen. Dat tienduizenden mensen geabonneerd zijn is een enorme motivatie om door te blijven werken en steeds de lat hoger te leggen.

U maakte een trilogie waarin u kijkers operatie Market Garden toont door de ogen van private Webster van de Amerikaanse 101st Airborne. Kijkers van de miniserie ‘Band of Brothers’ kennen hem natuurlijk, maar waarom koos u hem als uitgangspunt voor deze video’s?

De keuze om David Webster als rode draad door Market Garden te volgen stond los van ‘Band of Brothers’. Natuurlijk heeft de tv-serie voor mij en vele anderen een interesse in de Tweede Wereldoorlog levendig gehouden, maar wat ik voornamelijk met mijn Webster’s War trilogie wilde bereiken was Webster’s belevingen centraal te stellen aan de hand van zijn uitstekende memoires Parachute Infantry. Het ongepubliceerde manuscript hiervan is decennia na Webster’s dood door Stephen Ambrose gebruikt voor zijn boek ‘Band of Brothers’ waar de latere tv-serie weer op gebaseerd is. Hoewel Ambrose ook veel Easy Company veteranen heeft geïnterviewd voor ‘Band of Brothers’, vond ik Webster’s oorspronkelijke verhaal een authentieker beeld geven. Webster was een hoog opgeleide en oplettende schrijver die de gebeurtenissen om hem heen nauwkeurig noteerde met het doel om er een boek van te maken. Dat maakt het een ander soort bron dan de herinneringen van zijn kameraden die pas decennia later door Ambrose geïnterviewd werden.

Dat ik iets met Webster’s ‘Parachute Infantry’ ging doen stond dus vast, maar de doorslag om er een grote trilogie van te maken kwam tijdens het vooronderzoek toen bleek hoe nauwkeurig zijn omschrijvingen aansloten op de historische feiten. Waar Ambrose in ‘Band of Brothers’ soms zelfs de datum van een actie verkeerd noteert, wist Webster met precisie de tijden, locaties en eenheden te omschrijven. Hij verwijst zelfs naar greppeltjes en bosjes die op kaarten, historische luchtfoto’s en soms zelfs in het huidige landschap terug te zien zijn.

Daarnaast schetst Webster een rauw en ongecensureerd beeld van het leven van een frontsoldaat. ‘Band of Brothers’ is daar al een stuk genuanceerder in dan oudere oorlogsfilms, maar toch worden bepaalde zaken weggelaten of afgezwakt waar Webster wel op ingaat. Hij was een complex persoon en dat is terug te zien in zijn boek dat wisselt van toon en waarschijnlijk nog niet helemaal af was voor zijn dood. Voor mijn Market Garden serie heb ik maar een klein stukje kunnen gebruiken en ik zou iedereen met een interesse in ‘Band of Brothers’ aanraden zijn volledige boek te lezen.



De populairste rubriek op uw kanaal is Teaching Tactics, waarin u gedetailleerde uitleg geeft over militaire tactiek. Hoe verzint u de onderwerpen voor deze rubriek en waar haalt u de informatie vandaan? Hoe verklaart u dat juist deze, toch best gespecialiseerde rubriek zo goed scoort?

Dat sommige video’s opeens views krijgen en andere niet of nauwelijks blijft lastig te verklaren. Ik had mijn eerste drie Teaching Tactics gemaakt toen het kanaal klein was en ik nog ervaring op moest doen met video’s produceren. Het idee was om theoretische video’s te maken als aanvulling op de praktijkgerichte battlefield tours waar ik toen nog aan moest beginnen. De Teaching Tactics werden goed ontvangen maar kregen niet onmiddellijk veel views. Intussen richtte ik mij op het maken van mijn eerste battlefield tour, de Webster’s War trilogie, en het was tijdens dit project dat de Teaching Tactics opeens heel veel views kregen. Dat was natuurlijk fantastisch en deze video’s blijven het merendeel van mijn dagelijkse views opleveren. Het was wel opmerkelijk dat Webster’s War niet dezelfde populariteit genoot, maar ik kon dit grote project natuurlijk niet halverwege staken om meer Teaching Tactics te maken.

Dat juist Teaching Tactics populair is heeft denk ik te maken met de diverse invalshoeken die ik hanteer. In de populaire geschiedenis komt tactiek vaak neer op de wapens en wordt niet uitgebreid stilgestaan bij de theorie achter de inzet. Binnen de academische geschiedschrijving wordt tactiek en wapentuig juist onderbelicht en zijn die ondergeschikt aan het grotere plaatje waar veel historici naar kijken. Anderzijds wordt tactiek uitgebreid toegepast en bestudeerd in de militaire wereld, maar dat is vaak een gesloten systeem en veel bronnen zijn lastig te doorgronden als je niet bekend bent met de terminologie, zeker niet als het 80-jaar oude bronnen zijn. Wat ik met Teaching Tactics wil doen is tactiek als een serieus academisch onderwerp behandelen, maar het tevens toegankelijk maken voor een breed publiek. Dat kan door één specifieke bron te bespreken en deze in bredere context te plaatsen zoals mijn video over de Duitse Sturmzug doet, of door juist een abstract begrip te verhelderen aan de hand van meerdere bronnen als in Fire & Manoeuvre. Mijn recente video Challenger vs. Panther breidt het Teaching Tactics format verder uit door ook een battlefield tour reconstructie toe te voegen.

Uw video’s zijn in het Engels. Ontvangt u vanuit het buitenland veel vragen en reacties van kijkers? Kunt u een indruk geven van de achtergronden van de mensen die uw video’s volgen?

Het bijzondere van YouTube is dat de video’s kosteloos wereldwijd te zien zijn en mensen gemakkelijk kunnen reageren met likes/dislikes of commentaren. Dat betekent dat ik dagelijks meerdere nieuwe berichten ontvang, waaronder op video’s die al betrekkelijk oud zijn. Dat houdt de video’s levendig en zorgt ervoor dat mijn projecten nooit helemaal ‘af’ zijn, omdat ik jaren later nog vragen kan verwachten over de kleinste details. Dat houdt mij ook scherp omdat ik weet dat heel veel geïnteresseerde mensen nauwlettend kijken. Hier zitten kijkers tussen met een militaire of academische achtergrond, maar bijvoorbeeld ook veel mensen die dankzij films of games geïnteresseerd zijn geraakt in de militaire geschiedenis en via YouTube hun eerste verdieping zoeken.

YouTube heeft uitgebreide analytische hulpmiddelen om de kijkcijfers te bestuderen. Zo weet ik dat het merendeel van mijn kijkers in de VS woont, gevolgd door andere Engelstalige landen en Duitsland. Ik zou mijn werk aan de hand van deze statistieken kunnen stroomlijnen voor de grootst mogelijke doelgroep, maar ik ben DigitalBattlefieldTours juist gestart om een specifiek type video te maken en ik wil dat blijven doen. Dat deze passieprojecten goed bekeken en gewaardeerd worden maakt dat des te mooier.

Wat precies motiveert u om elke keer weer aan een nieuwe video te beginnen?

Het leukste aan dit werk is om complexe informatie te verzamelen en te presenteren in een vorm die de kijker een dieper inzicht in de materie geeft. Natuurlijk is dat wat alle historici doen, maar het is juist de videovorm die zich hier bijzonder goed voor leent. Zeker de militaire geschiedenis laat zich soms moeilijk vatten in het geschreven woord en bijgevoegde foto’s of kaarten geven slechts een momentopname. Met video daarentegen kun je het verloop van een slag bewegend op een kaart in beeld brengen, een relevante foto precies op het juiste moment tonen of heel specifiek de aandacht op een bepaald detail richten.

Dit maakt de start van een nieuw project altijd de leukste fase omdat je met een blanco canvas begint en alle vrijheid hebt om het onderwerp te selecteren, een centraal thema uit te lichten en visuele hulpmiddelen te bedenken. Als je eenmaal het project hebt afgebakend begint het systematische werk zoals onderzoek doen, de feiten controleren en dit allemaal in een script verwerken dat aansluit op de visuele elementen die je voor ogen hebt. Dan volgt het productieproces om de video in beeld en geluid te monteren en tegen die tijd kijk ik vaak weer uit naar de creatieve beginfase van het volgende project.

Als lezers van deze bijdrage uw video’s nog niet kennen, met welke kunnen ze dan als eerste kennismaking het beste beginnen?

Alle afleveringen van Teaching Tactics en de Webster’s War trilogie zijn representatief voor het soort video dat ik voor DigitalBattlefieldTours beoog. Binnen deze kernvideo’s is Challenger vs. Panther niet alleen mijn meest recente en grootste productie maar ook een samenstelling van stijlen uit eerdere projecten waardoor het een goede kennismakingsvideo is. Het populaire format van Teaching Tactics wordt in deze video toegepast op een echte casus waarbij niet alleen een tankslag tot in detail wordt gereconstrueerd aan de hand van primaire bronnen, maar de gevechtshandelingen ook worden geplaatst in het huidige landschap als een echte ‘digital battlefield tour’. Daarnaast draait de video om een uiterst zeldzame Britse tank, de A30 Challenger, waarvan het laatste intacte voertuig in Oorlogsmuseum Overloon staat. Na het kijken van Challenger vs. Panther kunnen geïnteresseerden dus Oorlogsmuseum Overloon bezoeken om de Challenger en andere tanks uit de video van dichtbij te zien.



Over welk onderwerp of welke onderwerpen kunnen we de komende tijd video’s verwachten? Zijn de herdenkingen rondom 80 jaar vrijheid nog van invloed op uw onderwerpskeuze?

In de nabije toekomst wil ik de ontwikkeling en inzet van Britse tanks in de slotfase van de Tweede Wereldoorlog verder behandelen aangezien dit een onderwerp is waar ik een groot deel van het afgelopen jaar onderzoek naar heb gedaan voor mijn video over de A30 Challenger. Er zijn nog veel meer Britse tanks en Amerikaanse gevechtsvoertuigen in Britse dienst die een grondige bespreking waard zijn en er zijn voldoende interessante case-studies om uit te diepen. Daarnaast zal Market Garden een terugkerend thema zijn.

De 80-jarige herdenking van deze operatie stond voor mij in het teken van de slag bij Son die uitvoerig in Challenger vs. Panther gereconstrueerd wordt. Hoewel dit oorspronkelijk niet mijn plan was, viel de productie van deze video samen met de 80-jarige herdenking en na een race tegen de klok was het gelukt om de video op tijd te publiceren voor de gedenkdag van de slag bij Son op 20 september. Ik hoop met mijn video deze tankslag op Nederlandse bodem, alsmede de rol van de zeldzame Challenger, bij een breder publiek bekend te maken. Het voormalige slagveld tussen Son en Nederwetten is nog grotendeels bewaard gebleven dus geïnteresseerden kunnen na het kijken van mijn video de locaties zelf bezoeken.

Lees meer

Drukbezochte Canadese dodenherdenking met koninklijk tintje

28okt

Drukbezochte Canadese dodenherdenking met koninklijk tintje

Op het Canadees ereveld in Bergen op Zoom zijn zondag de Canadese soldaten herdacht die sneuvelden tijdens de Tweede Wereldoorlog in Nederland. De ceremonie werd bijgewoond door prinses Margriet, defensieminister Brekelmans en vertegenwoordigers van diverse landen. Veel mensen waren onder de indruk van de warme woorden en sommigen ook van de warmte van de zon.

Lees meer

Bijzondere bloemlegging voor Poolse bevrijders: 'Mijn vader zou trots zijn'

28okt

Bijzondere bloemlegging voor Poolse bevrijders: 'Mijn vader zou trots zijn'

Saluutschoten werden gelost terwijl de trompetten het publiek meenamen in een reis door de geschiedenis. Ter ere van de tachtigste herdenking van de bevrijding van Breda kwamen veteranen, stadsbestuurders en mensen zondag uit alle lagen van de bevolking bij elkaar op het Pools militair ereveld om deze helden te herdenken. Burgemeester Paul Depla sprak met de 101 jaar oude veteraan van de Poolse pantserdivisie: “De manier waarop Breda Polen in het hart heeft gesloten is echt uniek. Hij zei zelfs dat hij eigenlijk hier wil blijven.”

Lees meer

Niko zat met zijn hele familie in opgeblazen stadhuis Heusden: ‘Puur geluk dat we overleefden’

28okt

Niko zat met zijn hele familie in opgeblazen stadhuis Heusden: ‘Puur geluk dat we overleefden’

BRABANT BEVRIJDHEUSDEN - Bij de Stadhuisramp in de nacht van zaterdag 4 op zondag 5 november 1944 vonden 134 mannen, vrouwen en kinderen de dood. Niko van den Broek (86) overleefde met zijn familie deze gitzwarte bladzijde in de geschiedenis van Heusden.

Lees meer

De oorlog trekt als historie door Tilburg, maar het heden van Europa drukt zijn stempel

28okt

De oorlog trekt als historie door Tilburg, maar het heden van Europa drukt zijn stempel

MET VIDEOTILBURG - Hoe oud is die Tweede Wereldoorlog nu? Dik tachtig jaar al in Tilburg, een stad in vrijheid sinds 27 oktober 1944. Toch is de oorlog van toen actueler dan ooit. Dat zegt niet alleen de sergeant van de Prinses Irene Brigade. Dat vindt ook de doedelzakspeler.

Lees meer

Deventer wil 50 jaar na opnames A Bridge Too Far groots uitpakken

26okt

Deventer wil 50 jaar na opnames A Bridge Too Far groots uitpakken

Het was de lange, hete zomer van 1976 waarin je op straat in Deventer zomaar Sean Connery, Robert Redford, Gene Hackman of Anthony Hopkins tegen het lijf kon lopen.

Lees meer

Vliegeniersmonument herinnert Jan ook aan de Duitse soldaat die hem redde

26okt

Vliegeniersmonument herinnert Jan ook aan de Duitse soldaat die hem redde

Een glazen kist met daarin een stuk van het vliegtuig dat in Riel in 1942 neerstortte. Met toespraken, muziek en andere plechtigheden is dit monument onthuld ter nagedachtenis van de vijf omgekomen Nieuw-Zeelandse bemanningsleden van een Wellington III bommenwerper. Herdenken vind ik heel belangrijk, zegt Jan Kilsdonk als hij naar het monument kijkt. Als overlevende van de oorlog weet hij hoe belangrijk een gedenkteken kan zijn.

Lees meer

Friese verzetsstrijder Annie van Harten (102) overleden

26okt

Friese verzetsstrijder Annie van Harten (102) overleden

De Friese verzetsstrijder Annie van Harten is op 102-jarige leeftijd overleden. Van Harten was tijdens de Tweede Wereldoorlog actief als koerier in het Friese verzet. Met haar man was ze onder meer betrokken bij een overval in Dokkum, waarbij het verzet een gevangene bevrijdde. Als vergelding voor die overval executeerden de Duitsers twintig gevangenen.

Lees meer

Dankzij verzetsman Teunis van der Bie heeft ’s Gravenmoer een struikelsteen: ‘Bijzonder dat opa

26okt

Dankzij verzetsman Teunis van der Bie heeft ’s Gravenmoer een struikelsteen: ‘Bijzonder dat opa

’S GRAVENMOER - Voor het voormalige gemeentehuis van ’s Gravenmoer is zaterdag een zogeheten struikelsteen gelegd voor verzetsman Teunis van der Bie. In het bijzijn van zijn familie legde de Duitse kunstenaar Gunter Demnig de steen.

Lees meer

Voor Teunis, Leo en Ida, slachtoffers van de nazi’s, gaat Gunter Demnig weer struikelstenen leggen

25okt

Voor Teunis, Leo en Ida, slachtoffers van de nazi’s, gaat Gunter Demnig weer struikelstenen leggen

HILVARENBEEK - Hij duikt dit weekend weer in onze contreien op, de man die met zijn struikelstenen de herinnering aan slachtoffers van het nazisme levend houdt. Uitgerust met kniebeschermers trekt de Duitser sinds 1992 met zijn busje door Europa.

Lees meer

Extra zakcentje van ministerie voor Kamp Vught, maar dat is wel eenmalig

25okt

Extra zakcentje van ministerie voor Kamp Vught, maar dat is wel eenmalig

Kamp Vught krijgt meer geld om volgend jaar door te komen. Die extra bijdrage is wel eenmalig, onderstreept verantwoordelijk staatssecretaris Vincent Karremans. Hoeveel het extraatje bedraagt, laat hij nog in het midden.

Lees meer

Dit verroeste wrak met macaber verleden kijkt uit over voormalig slagveld

25okt

Dit verroeste wrak met macaber verleden kijkt uit over voormalig slagveld

Op een van de hoogste plekken in West-Brabant staat sinds donderdagavond het wrak van een brencarrier: een Canadees rupsvoertuig met een macaber verleden. Met doedelzakken en volksliederen werd het verroeste wrak gepresenteerd aan de bevolking van Woensdrecht, exact tachtig jaar na de bevrijding van het dorp.

Lees meer

Première van in Auschwitz gecomponeerd wiegeliedje: 'Wat licht in de duisternis'

25okt

Première van in Auschwitz gecomponeerd wiegeliedje: 'Wat licht in de duisternis'

Een in Auschwitz gecomponeerd muziekstuk is voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog te horen geweest. In aanloop naar een grotere productie over muziek in het concentratiekamp liet de Britse muziekwetenschapper Leo Geyer het slaapliedje van net anderhalve minuut uitvoeren door pianist Mateusz Borowiak.

Lees meer

Twijfels over verzetsheld en boegbeeld Piet Kerssens: ‘Een onbezonnen daad en zeker geen militair’

25okt

Twijfels over verzetsheld en boegbeeld Piet Kerssens: ‘Een onbezonnen daad en zeker geen militair’

DEN BOSCH - De dag voor de bevrijding van Den Bosch ziet Piet Kerssens dat op de Wilhelminabrug een Duitse scherpschutter een Britse militair velt. Hij snelt met een vlag van het Rode Kruis te hulp, maar wordt zelf door de scherpschutter zwaar getroffen. Kerssens bezwijkt aan zijn verwondingen. Elk jaar wordt er stilgestaan bij zijn ‘heldendaad’. Maar is Piet Kerssens een held of een opportunistische avonturier?

Lees meer

Fotoreportage 80 jaar Bevrijding IJzendijke dag 1

24okt

Fotoreportage 80 jaar Bevrijding IJzendijke dag 1

In het weekend van 19 en 20 oktober 2024 werd in IJzendijke de 80e verjaardag van de bevrijding herdacht en gevierd. Op zaterdag was er een herdenking op het 17 oktoberplein. De RK kerk was tijdelijk een grote expositieruimte. Ook diverse locaties in het dorp waren static shows van voertuigen. 's Middags maakten voertuigen een rit door de omgeving.



Lees meer

Grijs gebied tussen goed en fout in de oorlog houdt opnieuw velen bezig

21okt

Grijs gebied tussen goed en fout in de oorlog houdt opnieuw velen bezig

Over ruim twee maandenworden de dossiers openbaar van 'foute' Nederlanders in de Tweede Wereldoorlog: het Centraal Archief Bijzondere Rechtspleging (CABR). In totaal zijn er 450.000 van dit soort dossiers.

Lees meer

Naoorlogse zwijgen drukte stempel op ex-dwangarbeiders en hun families

21okt

Naoorlogse zwijgen drukte stempel op ex-dwangarbeiders en hun families

Op 23 oktober 2024 is het precies 80 jaar geleden dat duizenden mannen uit Hilversum werden opgepakt en afgevoerd naar Duitsland om dwangarbeid te verrichten. Voor velen van hen was dit het einde van hun leven in vrijheid; sommigen keerden nooit meer terug, anderen kwamen zwaar getraumatiseerd thuis. Op woensdag 23 oktober 2024 wordt in Hilversum stilgestaan bij de Oktoberrazzia van 1944. We stelden een van de betrokkenen, Merle Lammers (historicus en secretaris van Stichting Hilversum in de Oorlog), via e-mail enkele vragen over de razzia en de herdenking daarvan.


Lees meer

Digitalisering van oorlogserfgoed brengt verhalen tot leven

21okt

Digitalisering van oorlogserfgoed brengt verhalen tot leven

Nederland beschikt over verschillende archieven die foto’s, documenten en soortgelijk ‘papieren’ erfgoed bewaren. Daaronder ook materialen die te maken hebben met de Tweede Wereldoorlog en andere oorlogen. Er lopen allerlei projecten ter digitalisering van deze fysieke collecties. Een grote speler hierin is Vitec Memorix. Wij stelden senior projectmanager Mark Groothuis enkele vragen over het werk van dit bedrijf.



Toen dit interview werd afgenomen werkte Mark nog bij Picturae ICT, destijds een dochteronderneming van het Nederlandse bedrijf Picturae dat in 1997 werd opgericht en wereldwijd digitalisatiediensten aanbood, onder andere voor boeken, kaarten en foto’s. Kort na het interview werd Picturae ICT officieel overgenomen door de Zweedse Vitec Software Group en kreeg het de nieuwe naam: Vitec Memorix.

Wat voor diensten levert Vitec Memorix?

Naast websites, software, beeldbanken, etc. hebben we twee collectiebeheersystemen: Memorix Maior en sinds kort Memorix Nexus. Daar beheren onze klanten hun collecties in. Het mooie aan Memorix Nexus is dat het gebaseerd is op Linked data, waardoor je collecties met elkaar kan verbinden. In beide systemen kunnen we metadata aan collectiestukken toevoegen. Hierbij maken we gebruik van diverse ontologien en koppelingen met (externe) thesauri. Zo kunnen klanten op een goede en eenduidige manier hun collectie beschrijven met verwijzingen naar andere bronnen en databases.

De klant bepaalt van te voren in hoeverre en in welke vorm de collectie op de website komt te staan, of de collectiestukken downloadbaar zijn en wat voor metadata opgenomen wordt. Bijvoorbeeld wel een datering, omschrijving en plaats, maar andere gegevens niet. Dat is ook wat we doen met foto’s. We hebben tal van beeldbanken die gebruik maken van onze (webkitchen) componenten die het makkelijk en overzichtelijk maken om te zoeken. Dat hebben we voor het Erfgoedcentrum Zutphen, Regionaal Archief Alkmaar, Stadsarchief Amsterdam en Archief Eemland gedaan.



Ook zijn we sterk in het presenteren van genealogische data op die websites. Bij de resultaten wordt het type bron weergeven waarop de gegevens zijn gebaseerd, bijvoorbeeld een weeskamerinschrijving of een uittreksel uit het bevolkingsregister.

Het kan zijn dat een scan gedigitaliseerd wordt en de metadata ontbreekt. Dan kunnen we die scan ook nog aan het platform VeleHanden voorleggen. Dat is een crowdsourcingsplatform waar we archiefmateriaal aanbieden aan vrijwilligers die ons en de archieven helpen deze stukken te metadateren, dus handmatig voorzien van gegevens. Aan het einde van zo’n project halen we de metadata uit VeleHanden en exporteren deze naar Memorix Maior of leveren deze aan de klant aan via CSV of XML. De laatste stap is het publiceren van de metadata en de scans. Vaak staat alles 24 uur later online en is het voor iedereen beschikbaar.



Aan welke projecten op het gebied van militair erfgoed heeft Picturae ICT/Vitec Memorix gewerkt?

We hebben de website Nederlands Militair Erfgoed gemaakt en de organisaties hierachter beheren hun collecties in ons collectiebeheersysteem. Een collectie die ik altijd fantastisch vind om te laten horen is de collectie militaire muziek. De site maakt verder gebruik van onze standaard componenten, bijvoorbeeld de beeldbank en onze periodiekenviewer. Bij deze viewer maken we gebruik van Optical character recognition (OCR). Een niet-digitale tekst wordt dan automatisch door software gedigitaliseerd, waardoor je gericht naar bepaalde woorden of woordcombinaties kan zoeken in oude kranten en tijdschriften.

Voor de website Nederlands Militair Erfgoed heeft Picturae specifiek de officiersboekjes gedigitaliseerd. Deze boekjes zijn in VeleHanden overgetypt en door ons gepubliceerd. Het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) maakt ook gebruik van Memorix Maior.



Behalve instituten hebben we ook musea als klant, bijvoorbeeld Museum Vliegbasis Deelen. In dit geval hebben wij niet de site gemaakt, maar hebben ze wel gebruik gemaakt van onze beeldbank. De foto’s op die beeldbank stonden eerst in fotoboeken. Om die te digitaliseren heeft het museum een budget aangevraagd. De klant heeft in dit geval bij ons de technologie gebruikt om zelf hun mediabank naar wens te stijlen.

Het project waar we momenteel mee bezig zijn is Facing Srebrenica, een project van het eerder genoemde NIMH. Het instituut wil foto’s uit de tijd van de val van Sebrenica in juli 1995 bij elkaar krijgen. Die vervolgens worden beschrijven voor onderzoek. De Nederlandse militairen die in de enclave waren, de Dutchbatters, hebben misschien nog ongepubliceerde privéfoto’s uit die tijd. Ook wordt er een beroep gedaan op de Bosniërs zelf. De website kan in drie talen bezocht worden: Bosnisch, Nederlands en Engels. Via de website kun je foto’s insturen en een beschrijving geven: datum, type, fotograaf, copyright, conditie enz.



In hoeverre wordt er hierbij samengewerkt met Defensie?

Dit is een samenwerkingsproject van onder andere de Nederlandse Defensieacademie (NLDA) waar wij de leverancier van de software voor zijn.

Is dit project anders dan andere projecten in de zeven jaar die u werkte bij Picturae?

Nee, het lijkt wel veel op de projecten die we hier doen. Een website maken en voor de inrichting gebruik maken van Memorix Maior. Er gaat misschien alleen wat meer tijd inzitten, omdat de achtergrond van het project uniek is.

Hoe kijkt u naar het feit dat er op dit moment veel wordt gedaan aan het redden (lees: digitaliseren) van kwetsbaar erfgoed?

Lees meer

Ton kende geen angst voor de Duitsers: ‘Voor mij was de Tweede Wereldoorlog één groot avontuur’

20okt

Ton kende geen angst voor de Duitsers: ‘Voor mij was de Tweede Wereldoorlog één groot avontuur’

ETTEN- LEUR - Tachtig jaar geleden werd West-Brabant bevrijd door de geallieerden en kwam een eind aan ruim vier jaar Duitse bezetting. Deze krant spreekt met de laatste mensen uit de regio die zich die tijd nog kunnen herinneren. Deze keer het verhaal van Ton Wijngaards (90) uit Etten-Leur.

Lees meer

Vernieuwend Holocaustonderzoeker Yehuda Bauer (98) overleden

20okt

Vernieuwend Holocaustonderzoeker Yehuda Bauer (98) overleden

De Israëlische Holocaustonderzoeker Yehuda Bauer is op 98-jarige leeftijd overleden. Als historicus was hij cruciaal voor de ontwikkeling van dat thema als een apart onderzoeksgebied. Ook was hij een toonaangevend autoriteit op het gebied van wereldwijd antisemitisme.

Lees meer

Joods gezin dook onder bij ouders Ria en Leny, maar werd later toch opgepakt: ‘Over het kamp wilden

20okt

Joods gezin dook onder bij ouders Ria en Leny, maar werd later toch opgepakt: ‘Over het kamp wilden

BIEZENMORTEL - Herinneringen aan de oorlogstijd hebben Ria (81) en Leny (78) van de Pas uit Biezenmortel niet. Maar de oorlog zorgde wel voor een band voor het leven met het gezin dat een half jaar bij hen in huis ondergedoken zat.

Lees meer

Vervalsingen in de Tweede Wereldoorlog | Echt nep

19okt

Vervalsingen in de Tweede Wereldoorlog | Echt nep

Valse paspoorten, nagemaakte identiteitskaarten en neppe bedrijfspasjes. Als je dat hoort denk je al snel aan criminelen die met via illlegale handel geld willen verdienen.

Lees meer