De s.s. Nichiai Maru werd in 1919 in de vaart gebracht als s.s. Yayoi Maru. In 1938 werd de naam van het schip gewijzigd. De Nichiai Maru werd in 1941 door het Japans Keizerlijk Leger gevorderd en als troepentransportschip in gebruik gesteld. Later werd het schip ook gebruikt als algemeen transportschip. Het schip werd in februari 1944 door een bombardement tot zinken gebracht.
Gebouwd
door: |
Kiel
gelegd: |
Te
waterlating: |
Aflevering: |
Einde: |
Asano
Scheepsbouwmaatschappij, Tsurumi |
15 september 1917 |
1 maart 1919 |
1 april 1919 |
3 februari 1944 (gebombardeerd) |
Bouwnummer : 338 |
||||
Indeling: |
Datum
in: |
Datum
uit: |
Gegevens: |
|
1 april 1919 |
1919 |
s.s. Yoyoi Maru,
Suzuki Shoten, Yokahama |
||
1919 |
april 1929 |
s.s. Yayoi Maru,
Kokusai Kisen, Yokohama |
||
april 1929 |
22 november 1937 |
s.s. Yayoi Maru,
Karafuto Kisen K.K., Tokio |
||
22 november 1937 |
10 juni 1938 |
s.s. Yayoi Maru,
Nissan Kisen, Tokio |
||
10 juni 1938 |
19 november 1941 |
s.s. Nichiai Maru,
Nissan Kisen, Tokio |
||
19 november 1941 |
3 februari 1944 |
s.s. Nichiai Maru,
No. ?, Japanse Keizerlijk Leger |
De kiel voor het tweede Yoshida Maru Nr. 1-klasse (1918) schip s.s. Yayoi Maru, werd op 15 september 1917 gelegd op Tsurumi werf van de Asano Scheepsbouw Maatschappij. Het schip werd aanvankelijk gebouwd voor de rederij Suzuki Shoten. Op 1 maart 1919 werd het schip te water gelaten en op 1 april afgeleverd. Vrijwel direct na aflevering werd het schip verkocht aan de rederij Kokusai Kisen in Yokohama.
De Yayoi Maru was een zogenaamd Type B vrachtschip, waarvan er 25 werden gebouwd, 24 bij Asano en één schip bij de Uraga Droogdok Maatschappij.
In april 1929 werd de Yayoi Maru doorverkocht aan de Karafuto Kisen K K in Tokio.
Na overname van de rederij Karafuto Kisen op 22 november 1937 door de rederij Nissan Kisen, ook uit Tokio, kwam het schip bij deze rederij in dienst, waar het op 10 juni 1938 de naam Nichiai Maru ontving.
Op 19 november 1941 vorderde het Japanse Keizerlijke Leger het schip, waarna het naar Davao werd gezonden ter voorbereiding van inzet als troepentransportschip bij de invasie van Nederlands-Indië. Het schip werd vanaf 6 januari 1941 ingedeeld bij de invasiemacht voor het eiland Tarakan en was vanaf 10 januari betrokken bij de slag om Tarakan, voor de noordoostkust van Nederlands-Borneo.
Na de strijd rond Nederlands-Indië werd het schip ingezet als algemeen transportschip voor het overbrengen van voorraden, troepen en wapens van en naar diverse gebieden in het Verre Oosten en de Zuidelijke Pacific.[1][2]
Op 3 februari 1944 was de Nichiai Maru onderweg toen het ten zuidwesten van New Hanover, bij Nieuw Guinea, werd aangevallen door Amerikaanse North-American B-25 Mitchell bommenwerpers en Consolidated PBY Catalina vliegboten. Tijdens deze aanval werd het schip tot zinken gebracht.[3][4][5]
Naam: | s.s. Yayoi Maru(1919) s.s. Nichiai Maru (1937) |
Callsign/Registratie: |
RMPD, JYID / 25010 |
Bouwer: |
Asano
Scheepsbouwmaatschappij, Tsurumi |
Bouwnummer: |
338 |
Type/Klasse: |
Vrachtschepen / Yoshida Maru Nr. 1-klasse (1918) |
Waterverplaatsing: |
5.460 BRT 8.789 ton (maximaal) |
Lengte: |
121,92 meter |
Breedte: |
16,15 meter |
Diepgang: |
9,75 meter |
Aandrijving: |
1x driecilinder triple
expansion stoommachine 1 schacht 258 nhp (? kW) 2.800 IHP |
Snelheid: |
10 knopen (18,52 km/u) |
Bereik: |
? km bij ? knopen (? km/u) |
Bewapening: |
? |
Bemanning |
? |