TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De in 1919 bij de Kokusei Kisen (International Steamship Co., Ltd.) in gebruik genomen Japanse vrachtvaarder s.s. Ryufuku Maru, werd in 1937 hernoemd tot s.s. Ryuhuku Maru en na verkoop aan de Nissan Kisen K. K. in 1941 hernoemd tot s.s. Hiteru Maru. Vanaf september 1941 werd het ingezet als troepentransportschip voor het Dai-Nippon Teikoku Rikugun (Japanse Keizerlijke Leger) tot het schip op 30 september 1942 door een Amerikaanse onderzeeboot tot zinken werd gebracht.

    Gegevens


    s.s. Chile Maru een zusterschip van de Hiteru Maru Bron: Public Domain (onbekend)
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    Aflevering:
    Einde:
    Kawasaki Senkyo Kabushiki Kaisha
    (Kawasaki Droogdok Maatschappij)
    Kobe
    1918
    1918
    januari 1919
    30 december 1942
    (getorpedeerd)
    Bouwnummer : 432





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:
    Gegevens:

    1918
    1937
    s.s. Ryufuku Maru, Kokusei Kisen (International Steamship Co., Ltd.), K. K., Tokyo

    1937
    1938
    s.s. Ryuhuku Maru, Kokusei Kisen (International Steamship Co., Ltd.), K. K., Tokyo

    1938
    1941
    s.s. Ryuhuku Maru, Oginuno Kaisho K. K., Fushiki

    1941
    8 september 1941
    s.s. Hiteru Maru, Nissan Kisen K. K., Tokyo

    8 september 1941
    30 december 1942
    s.s. Hiteru Maru, No. 456, Dai-Nippon Teikoku Rikugun (Japanse Keizerlijke Leger)

    Geschiedenis

    De kiel voor de s.s. Hiteru Maru werd in 1918 gelegd als bouwnummer 432 op de werf van de Kawasaki Droogdokmaatschappij in Kobe. Het 5.857 ton metende vrachtschip met passagiersaccommodatie, werd gebouwd voor de Kokusei Kisen (International Steamship Co., Ltd.), K. K. uit Tokyo. Het was een schip van de Taifuku Maru No.1-klasse (1916). In hetzelfde jaar werd het schip te water gelaten als s.s. Ryofuku Maru en in januari 1919 afgeleverd. Vanaf juni 1921 werd het schip gecharterd door de Northern Grain & Warehouse Co. uit Winnipeg, Manitoba, Canada.[1]

    In 1937 werd de Ryofuku Maru hernoemd tot s.s. Ryohuku Maru en een jaar later verkocht aan de Oginuno Kaisho K. K., uit Fushiki. In 1941 wed het schip wederom verkocht. Dit keer nam de Nissan Kisen K. K. uit Tokyo het schip over en werd het hernoemd tot s.s. Hiteru Maru (verschillende Japanse bronnen refereren naar het schip ook wel als de Nisshö Maru). Vanaf 8 september 1941 werd de Hiteru Maru gevorderd door het Dai-Nippon Teikoku Rikugun (Japanse Keizerlijke Leger) en als Troepentransportschip No. 456 ingezet.[2]

    Vanaf 16 december 1941 volgde inzet bij de invasie van Davao, Mindanao, Filippijnen als onderdeel van de invasiegroep voor Davao, onder bevel van Sho-sho (Schout-bij-nacht) Naosaburu Irifune. Vanaf 6 januari volgde inzet ten behoeve van de op 10 januari 1942 geplande invasie van Tarakan, Nederlands-Borneo. De Hiteru Maru maakte hierbij deel uit van de vlooteenheid op de rechter vleugel (1e Subdivisie). De volgende invasie waarbij het schip werd ingezet was vanaf 21 januari 1942, de invasie bij Balikpapan, Nederlands-Borneo. Hierbij maakte het schip wederom deel uit van de 1e Subdivisie.[3]

    Vanaf 19 februari 1942 volgde inzet bij de invasie in Oost-Java, waarbij vertrokken werd uit Palau met aan boord militairen van het Sakaguchi Detachement. Op 23 januari voegde het schip zich bij de invasievloot richting Oost-Java waar vanaf 1 maart met de ontscheping werd begonnen.

    De rest van het jaar 1942, werd de Hiteru Maru ingezet bij diverse konvooien waarbij voornamelijk troepentransporten werden overgebracht, maar ook krijgsgevangenen werden overgebracht naar andere locaties.. Op 28 december 1942 verliet het schip om 20.00 uur de haven van Rabaul met bestemming Palau in een konvooi met drie andere vrachtschepen en begeleid door twee escorteschepen. Het konvooi werd op 30 december 1942, aangevallen door de Amerikaanse onderzeeboot USS Greenling (SS-213). Rond 23.00 uur troffen torpedo's van de onderzeeboot de Hiteru Maru waardoor het schip in twee brak en zonk. Hierbij kwamen 15 bemanningsleden om het leven.[4][5]

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.
    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

    Technische gegevens

     Naam:  s.s. Hiteru Maru
     Callsign/Registratie:
     ?
     Bouwer:
     Kawasaki Droogdok Maatschappij, Kobe
     Bouwnummer:
     432
     Type/Klasse:
     Koopvaardijschip-Troepentransportschip /
     Taifuku Maru No.1-klasse (1916)
     Waterverplaatsing:
     ? lt (5.857 t)
     Lengte:
     117,35 meter
     Breedte:
     15,54 meter
     Diepgang:
     10,97 meter
     Aandrijving:
     1 drievoudige stoomturbine
     3 boilers
     3.858 ihp (? kW)
     1 schacht
     Snelheid:
     14 knopen (25,9 km/u)
     Bereik:
     ? km bij ? knopen (? km/h)
     Bewapening:
     ?
     Bemanning
     ?

    Noten

    1. Lloyd's Register Foundation, 1942, pag. 50,70
    2. Lloyd's Register Foundation, 1942, pag. 50,70
    3. Bertke, 2013, pag. 234
    4. Japanese Naval and Merchant Shipping Losses, 1947, pag. 37, 105
    5. Bertke, 2015, pag. 150

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    28-04-2023
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken

    World War II Sea War, Vol 5
    World War II Sea War, Vol 8