Het in 1935 in gebruik genomen verkenner-drijvervliegtuig Kawanishi E7K, werd in 2 varianten gebruikt door de Japanse marine als boordvliegtuig. Het bleef in gebruikt tot de aanvang van de Tweede Wereldoorlog in de Pacific, maar werd al snel daarna uit de frontdienst teruggetrokken
Begin jaren 30 was de Japanse marine op zoek naar een vervanger voor de Kawanishi E5K verkenner, voor op haar kruisers en op drijvervliegtuig-tenders. In 1932 werden daartoe de specificaties uitgevaardigd. Zowel Aichi als Kawanishi tekenden hierop in. Het Kawanishi-team onder leiding van Eiji Sekiguchi kwam met een ontwerp van de Kawanishi Model J, een vliegtuig van gemengde constructie, een bemanning van drie en op twee drijvers.
Het eerste prototype vloog op 6 februari 1933 en werd aangedreven door een Hiro Type 91 W motor met tweebladige houten propeller. Testen tegenover het Aichi-ontwerp (Aichi AB-6) toonden de superioriteit van het Kawanishi-ontwerp aan. De marine was echter nog niet tevreden en wachtte het tweede prototype af, dat in november 1933 het luchtruim koos. De prestaties van het tweede prototype stelden de Japanse Marine tevreden.[1]
Kawanishi E7K1 |
1e productieserie Hiro Type
94-motor |
183 |
Kawanishi E7K2 |
2e productieserie Mitsubishi
Zuisea 11-motor |
350 |
De E7K1 ging in mei 1934 in productie als Marine Type 94 Verkenner Drijvervliegtuig Model 1. De eerste toestellen hadden dezelfde motor als de prototypen. Later werd een opgevoerde motor gebruikt met een vierbladige propeller in plaats van de gebruikelijke tweebladige. De E7K1 was zeer populair bij de bemanning en bij het onderhoudspersoneel. Het was goed handelbaar, stevig en eenvoudig te onderhouden. Kawanishi bouwde zelf tussen 1934 en 1938 totaal 183 exemplaren. Een onbekend aantal werd er echter in 1937 en 1938 gebouwd bij de Nippon Hikkoki-fabriek in Tomioka.
Type: | Kawanishi E7K1 |
Taak: |
Drijvervliegtuig / Verkenner |
Bemanning: |
3 |
Spanwijdte: |
14,00 meter |
Vleugeloppervlakte: |
43,60 m2 |
Lengte: |
10,41 meter |
Hoogte: |
4,81 meter |
Gewicht: |
Leeggewicht: 1.970 kg Max. Gewicht: 3.000 kg |
Motor: |
1x Hiro Type 91 motor
(prototypen en eerste produktiemodellen) 620 pk 1x Hiro Type 91 motor (latere produktie) 870 pk |
Snelheid: |
Max. snelheid: 239 km/u Kruissnelheid: ? km/u |
Bereik: |
? km |
Plafond: |
? meter |
Bewapening: |
1x 7,7 mm type 92 mitrailleur
(neus) 1x 7,7 mm type 92 mitrailleur (achterste cockpit) 1x 7,7 mm type 92 mitrailleur (door de buik naar beneden gericht) twee bommen van 60 kg of vier van 30 kg |
Productie: |
183 (Kawanishi) onbekend aantal uit 57 E7K1 en E7K2 (Nippon) |
In 1937 kreeg de Japanse marine interesse in een verbeterde versie. Hiertoe werd een prototype gebouwd, aangedreven door een Mitsubishi motor en een tweebladige propeller. Deze Marine Type 94 Verkenner Drijvervliegtuig Model 2 (later Model 12) ging in november 1938 in productie en zou al snel de E7K1 toestellen in operationele dienst vervangen. Van deze versie zou Kawanishi 287 toestellen bouwen en Nippon eveneens een onbekend aantal. Het vliegtuig is tot in 1941 in productie geweest.
De Geallieerden gaven het de codenaam "Alf" mee.
Toen in december 1941 de oorlog uitbrak waren alle E7K1 al verdrongen naar trainings- en verbindingstaken. De E7K2 was echter nog volop aanwezig en is tot in 1943 op alle fronten ingezet als verkenner, in anti-onderzeebootdiensten en in konvooidiensten. Na 1943 verdween ook de E7K2 naar tweedelijnstaken als trainer en verbindingstoestel.
Type: | Kawanishi E7K2 |
Taak: |
Drijvervliegtuig / Verkenner |
Bemanning: |
3 |
Spanwijdte: |
14,00 meter |
Vleugeloppervlakte: |
43,60 m2 |
Lengte: |
10,50 meter |
Hoogte: |
4,85 meter |
Gewicht: |
Leeggewicht: 2.100 kg Max. Gewicht: 3.300 kg |
Motor: |
1x Mitsubishi Zuisei 11 motor 870 pk |
Snelheid: |
Max. snelheid: 275 km/u Kruissnelheid: 185 km/u |
Bereik: |
2.200 km |
Plafond: |
7.060 meter |
Bewapening: |
1x 7,7 mm type 92 mitrailleur
(neus) 1x 7,7 mm type 92 mitrailleur (achterste cockpit) 1x 7,7 mm type 92 mitrailleur (door de buik naar beneden gericht) twee bommen van 60 kg of vier van 30 kg |
Productie: |
278 (Kawanishi) onbekend aantal uit 57 E7K1 en E7K2 (Nippon) |