TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Kashii Maru werd in 1935 op stapel gezet als vrachtschip en in 1936 als zodanig in dienst genomen. In 1941 werd het schip door het Japanse leger gevorderd om als troepentransportschip te dienen. Vanaf eind 1942 tot eind 1944 deed het schip weer als particuliere vrachtvaarder dienst om in november 1944 wederom door het Japanse leger gevorderd te worden als troepentransportschip. Op 10 november 1944 werd de Kashii Maru door Amerikaanse bommenwerpers in de Baai van Ormoc tot zinken gebracht.

    Gegevens


    Kashii Maru aangevallen tijdens de Slag in de Baai van Ormoc Bron: Wilco Vermeer collection
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    In dienst:
    Einde:
    Harima Scheepsbouw
    & Engineering Co.,Aioi[1]
    15 juni 1935
    24 januari 1936
    30 juni 1936
    10 november 1944[2]
    Bouwnummer : 215









    Indeling:
    Data:

    Naam:
    Eigendom:

    15 juni 1935

    No. 215
    Kokusai Kisen, K. K.

    30 juni 1936

    Kashii Maru
    Nippon Yusen Kiaha (NYK)

    7 november 1941

    No. 828 Kashii Maru
    Japanse Leger

    eind 1942

    Kashii Maru
    Kokusai Kisen, K. K.

    11 november 1943

    Kashii Maru
    Osaka Kisen Kaisha (OSK)

    13 mei 1944

    No. 828 Kashii Maru
    Japanse Leger

    Geschiedenis

    Het vrachtschip Kashii Maru werd als No. 215 gebouwd bij de scheepsbouwer Harima in Aioi. Het werd gebouwd voor de chartermaatschappij Kokusai Kusen K.K. en ging vanaf 30 juni 1936 varen voor de Nippon Yusen Kiaha (NYK)[3]. Het schip was ontworpen voor het vervoer van vracht en 12 eerste klasse passagiers. Het schip had een bemanning van 57. In mei 1936 ging het op haar eerste vaart richting Noord Europa. In 1938 werd het uit de commerciële vaart terug getrokken


    Kashii Maru als vrachtschip Bron: John Oxley Library, State Library of Queensland.

    Op 7 november 1941 nam het Japanse leger het schip in dienst als Legerschip No. 828 voor troepentransport. In deze hoedanigheid nam het schip in december 1941 deel aan de invasie van Singora, Thailand op 7 december 1941. Op 14 december 1941 wist de USS Swordfish (SS-193) de Kashii Maru bij Hainan met een torpedo te beschadigen[4]. Hierna liep het schip te Hong Kong binnen voor reparaties. Na reparaties werd het schip weer teruggegeven aan de Kokusai Kusen K.K.

    Op 11 november 1943 werd de Kashii Maru in dienst genomen bij de Osaka Kisen Kaisha (OSK) die het als vrachtschip inzette. Op 11 maart 1944 raakte het schip door brand beschadigd maar kon op 18 maart alweer vertrekken in een konvooi vanuit Singapore. Op 13 mei 1944 vorderde het Japanse leger andermaal de Kashii Maru om als troepentransportschip te gebruiken[5].

    Als troepentransportschip voer de Kashii Maru naar verschillende locaties ter overbrenging van troepen, soms in militaire operaties, soms in konvooidienst. Tijdens één van de konvooidiensten nam het schip de beschadigde Shinshu Maru (1934) op sleeptouw naar Takao, Formosa. Op 12 juli 1944 redde het schip overlevenden van de getorpedeerde Nichiran Maru (1938)[6].

    Op 31 oktober 1944 nam de Kashii Maru deel aan Operatie TA No. 2 en vertrok met een smaldeel naar Ormoc, Leyte, Filippijnen. Op 1 november 1944 arriveerde het konvooi in Ormoc en werd direct door Amerikaanse Lockheed P-38 jachtbommenwerpers en later ook door Consolidated B-24 bommenwerpers aangevallen. Op 4 november lukt het om de baai van Manila te bereiken, waar het konvooi wederom werd aangevallen. Dit keer door vliegtuigen van Task Group 38.3. Op 8 november nam het schip deel aan Operatie TA Go No. 4 en vertrok het Manila naar Ormoc. Aldaar aangekomen werd het konvooi aangevallen door vliegtuigen van de US 13th Air Force. Hierbij werden de meeste landingsboten aan boord van de Kashii Maru en veel van haar bovenste structuur zwaar beschadigd. Het schip bleef echter bruikbaar. Op 10 november lukte het voor daglicht de meeste troepen van boord van het schip te halen en rond 10.30 uur kon het konvooi vertrekken. Vlak bij Cebu, nog in de Baai van Ormoc, werd het echter aangevallen door Lockheed P-38 en North American B-25 toestellen komende van Morotai. Bij een aanval door 30 North American B-25J bommenwerpers, werd de Kashii Maru ten minste vijf keer geraakt. Het schip explodeerde hierbij en zonk op 10-58N, 124-35E[7].

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.
    smaldeel
    Deel van een oorlogsvloot die zelfstandig opereert.
    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

    Technische gegevens

     Naam: Kashii Maru
     Callsign/Registratie:
    41651
     Bouwer:
    Harima Shipbuilding & Engineering Co., Ltd.,
    Aioi
     Bouwnummer:
    215
     Type/Klasse:
    Vrachtschip, Troepentransportschip / Kashii Maru-klasse
     Waterverplaatsing:
    6.825 BRT (standaard)
    8.407 BRT (maximaal)
     Lengte:
    138,19 / 145,39 meter (bronnen niet eensluidend)
     Breedte:
    21,24 meter
     Diepgang:
    9,48 meter / 12,20 meter (bronnen niet eensluidend)
     Aandrijving:
    2 Mitsubishi-Sulzer diesels, 2 schachten, 16.600 shp
    1 2SCDA Sulzer diesel engine, enkele schacht, 8.350 bhp
    (bronnen niet eensluidend)
     Snelheid:
    17 knopen
     Bewapening:
    2x 120-mm (4.7-inch)/45 cal.
    2x 13-mm MG
     Bemanning:
    57 (koopvaardij)

    Noten

    1. Lloyds Register of Shipping, 1937-1938, KAS-KAT
    2. Japanese Naval and Merchant Shipping Losses During World War II by All Causes
    3. KASHII MARU: Tabular Record of Movement / Combined Fleet
    4. KASHII MARU: Tabular Record of Movement / Combined Fleet
    5. KASHII MARU: Tabular Record of Movement / Combined Fleet
    6. KASHII MARU: Tabular Record of Movement / Combined Fleet
    7. KASHII MARU: Tabular Record of Movement / Combined Fleet

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    02-03-2021
    Laatst gewijzigd:
    16-05-2023
    Feedback?
    Stuur het in!