De Breda Ba.28 was een opleidingsvliegtuig dat was ontwikkeld uit de Breda Ba.25. Het toestel werd gebruikt door de Italiaanse luchtmacht (50) en werd geëxporteerd naar Afghanistan, China, Noorwegen, Oostenrijk en Spanje. Ontwikkeld in de tweede helft van de jaren 1930, deden bij diverse landen nog verschillende van deze toestellen dienst bij aanvang en tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ook in Duitsland werden diverse toestellen gebruikt, waaronder door NSFK Gruppe 17.
Voor de export werden toestellen verkocht aan Afghanistan (2), China (18)[4], Noorwegen (6), Oostenrijk (10)[5] en Spanje (6)[6][7]. Noorwegen gebruikte het toestel als watervliegtuig, uitgerust met drijvers in plaats van wielen.
De 12 toestellen die geleverd waren aan Oostenrijk gingen na de Anschluss over naar Duitsland. Ten minste drie van de Noorse toestellen gingen na de Duitse bezetting eveneens naar Duitsland.
Type: | Breda Ba.28 |
Taak: |
Trainer / Watervliegtuig |
Bemanning: |
1-2 |
Spanwijdte: |
10,00 meter |
Vleugeloppervlakte: |
30 m2 |
Lengte: |
8,70 meter |
Hoogte: |
2,90 meter |
Gewicht: |
Leeggewicht: 790 kg Max. gewicht: 1.200 kg |
Motor: |
Piaggio Stella P.VII Z 365 pk |
Snelheid: |
Max. snelheid: 240 km/u Kruissnelheid: 215 km/u |
Bereik: |
400 kilometer |
Plafond: |
7.500 meter |
Bewapening: |
geen (behalve verkenners Noorse
luchtmacht) |
Productie: |
95 (?) |
Op basis van foto's en diverse bronnen zijn de volgende toestellen geïdentificeerd:
Fabrieksnummer: |
Registratienummer: |
Land/Eenheid: |
27042 |
LN-EAB |
Noorwegen[8] |
27043 |
LN-EAD / F.206 |
Noorwegen, Duitsland[9] |
27045 |
LN-EAG / F.210 |
Noorwegen, Duitsland[10] |
27046 |
LN-EAH / F.208 |
Noorwegen, Duitsland[11] |
70.056 |
I-ABFV |
Italië[12] |
70.057 |
I-ABFW |
Italië[13] |
70.060 |
515 |
Oostenrijk, Duitsland / NSFK
Gruppe 17[14] |
70.061 |
511 |
Oostenrijk, Duitsland / NSFK
Gruppe 17[15] |
70.062 |
512 |
Oostenrijk, Duitsland / NSFK
Gruppe 17[16] |
70.063 |
513 |
Oostenrijk, Duitsland / NSFK
Gruppe 17[17] |
70.064 |
I-ABFX |
Italië[18] |
70.065 |
I-ABFY |
Italië[19] |
70.066 |
516 |
Oostenrijk, Duitsland[20] |
70.077 |
517 |
Oostenrijk, Duitsland / Zeugamt
Erding[21] |
70.088 |
LIT-18 |
Italië[22] |
70.089 |
518 |
Oostenrijk, Duitsland / NSFK
Gruppe 17[23] |
70.091 |
519 |
Oostenrijk, Duitsland / Zeugamt
Erding[24] |
70.092 |
520 |
Oostenrijk, Duitsland / NSFK
Gruppe 17[25] |
70.093 |
521 |
Oostenrijk, Duitsland / NSFK
Gruppe 17[26] |
70.094 |
522 |
Oostenrijk, Duitsland / NSFK
Gruppe 17[27] |
I-ABFD |
Italië |
|
I-ABFZ |
Italië |
|
2701 |
I-ABFQ / 5.35 |
Italië[28] |
LN-EAF / F.212 |
Noorwegen[29] |
|
514 |
Oostenrijk / Jagdstaffel 2
(verongelukt 22 oktober 1936)[30] |
|
NB3 |
China[31] |
|
34-52 |
Spanje Nationalistisch[32] |
|
D-IHWF |
Duitsland / NSFK Gruppe 17[33] |
|
D-INKD |
Duitsland / Reichschule für
Motorflug Rangsdorf[34] |
|
D-INMD |
Duitsland[35] |
|
D-INMR |
Duitsland / NSFK Gruppe 17[36] |
|
D-IQJG |
Duitsland[37] |
|
D-IQJK |
Duitsland[38] |
|
D-ITQG |
Duitsland / Junkers
Flugzeugwerke AG, NSFK[39] |
|
D-IVKK |
Duitsland / NSFK Gruppe 17[40] |
|
DK+EH |
Duitsland[41] |