Anderson, Alan Ford

    Geboortedatum:
    21 november 1910 (Simla, India)
    Overlijdensdatum:
    19 december 2002
    Nationaliteit:
    Britse (1801-heden, Koninkrijk)

    Biografie

    Alan Anderson ging oorspronkelijk in dienst bij de Royal Artillery in 1931 en ging in 1934 naar de R.A.F. om zijn ambitie voor het vliegen te volgen. Hij werd eerst bij No 13 Squadron op Netheravon geplaatst en daarna op Old Sarum waar hij met de Audax vloog. Nadat hij in Palestina en in Egypte had gediend ging hij naar No 2 Squadron dat met de Lysander vloog tijdens het eerste deel van de oorlog tot december 1939. In januari 1940 kreeg hij het commando over No 613 Squadron op Odiham dat met Hector tweedekkers vloog en er volgde een bijzondere operatie in mei toen hij zes van die verouderde toestellen naar Calais leidde om vijandelijke troepen aan te vallen die de restanten van de B.E.F. belegerden. Hij had het geluk het grondvuur te overleven en de aanvallen door de Bf 109s hoewel de Hector een topsnelheid had van slechts 260 kmh.
    Hij kreeg in mei 1941 het commando over No 268 Squadron dat heruitgerust werd met de Tomahawk en in maart 1942 deden zijn Mustangs aanvallen op vijandelijke schepen en posities langs Het Kanaal en de Nederlandse kust. In oktober werd het lange afstandsvermogen van dit vliegtuig getest toen hij vier vliegtuigen aanvoerde op de eerste escorte- en fotoverkenningsvlucht van eenmotorige jagers van de R.A.F. boven Duitsland. In maart 1943 werd hij met verlof gestuurd en onderscheiden met de D.S.O. Daarna kreeg hij het commando over 35 Wing No 2 en 4 en de Mustangs van No 268 Squadron leverden ondersteuning aan de opmars van de Geallieerden door noordwest Europa.
    Tussen 1948 en 1950 had hij het commando over 342 Wing in het Midden Oosten die met de Tempest vloog en kwam naar Engeland terug om basiscommandant van Linton-on-Ouse te worden om daarna met pensioen te gaan en leiding te geven aan het Channel House Hotel in Minehead en na zeven jaar als hotelier koos hij ervoor om commercieel tomaten te gaan verbouwen in Somerset. Hij ging voor de tweede keer met pensioen, naar Minorca en kwam na 20 jaar naar Engeland terug waar hij in december 2002 op 92 jarige leeftijd overleed.

    29 januari 1931: 2e luitenant Royal Regiment of Artillery
    15 januari 1934: Temporary commissioned as Flying Officer
    15 januari 1937: Flight Lieutenant
    15 januari 1938: return to Army duty
    24 oktober 1938: re-seconded to the RAF
    1 januari 1940: Squadron Leader
    1 September 1941: Temporary Wing Commander
    27 oktober 1943: Wing Commander (war sub)
    1 September 1945: Appointed permanent Squadron Leader
    1 januari 1946: Temporary Group Captain
    1 juli 1947: Wing Commander
    1 juli 1952: Group Captain

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Squadron Leader (Majoor-Vlieger)
    Eenheid:
    No. 613 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    5 november 1940
    Samenvatting:
    Aanbeveling:
    In de maanden mei en juni 1940 voerde deze officier het bevel over No 613 Squadron dat opereerde tijdens de evacuatie van de B.E.F. Ondanks het feit dat dit squadron geen ervaring had met operationele vluchten, werden een aantal missies onder zwaar luchtafweervuur met succes uitgevoerd. Squadron Leader Anderson nam aan elk ervan deel waaronder het bombarderen van batterijen in de omgeving van Calais en het afwerpen van munitie en water voor het garnizoen dat de Citadel daar bezet hield. Al deze operaties werden met succes uitgevoerd. Dat was voor een groot deel te danken aan het vertrouwen en enthousiasme dat Squadron Leader Anderson bij zijn jongere officieren inboezemde en aan zijn uitmuntende leiding.
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Wing Commander (Luitenant-Kolonel-Vlieger)
    Eenheid:
    No. 268 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    5 februari 1943
    Distinguished Service Order (DSO)
    Samenvatting:
    Aanbeveling:
    Wing Commander Anderson heeft sinds december 1940 het bevel gevoerd over No 268 Squadron. Destijds was het squadron uitgerust met Lysanders en om wat operationele vluchten te krijgen voor zijn piloten organiseerde hij ochtend- en avondpatrouilles boven de Oostkust. In mei 1941 werd het squadron nieuw uitgerust met de Tomahawk en die werden tegen september voorzien van een No 19 A.F radio met een groter bereik.
    Op 19 oktober 1941 werden de eerste aanvallen uitgevoerd op doelen bij IJmuiden en Den Helder in Nederland met de Wing Commander als aanvoerder. Door WC Anderson werden diverse andere pogingen ondernomen maar die werden afgeblazen vanwege het gebrek aan dekking door bewolking of mist. Teneinde meer operationele ervaring op te doen, vroeg WC Anderson en kreeg toestemming om op R.A.F. Ibsley te woreden geplaatst om oorlogservaring op te doen. Opererend binnen 10 Group voerden WC Anderson en drie andere piloten konvooipatrouilles uit.
    In januari 1942 stopte het HQ Army Command de operaties vanwege de talloze technische problemen met de Allison motoren. Gedurende die periode voerde het squadron zijn normale taak uit, trainen bij het HQ van No 2 Corps.
    In april 1942 werd het squadron nieuw uitgerust met de Mustang en in juni, op verzoek van WC Anderson, kreeg het toestemming scheepvaartverkenningen te doen voor de Nederlandse kust.
    In augustus 1942 werd het squadron toegevoegd aan No 12 Fighter Group voor volledige jageroperaties, werd uitgerust met V.H.F. apparatuur en deed onderscheppingspatrouilles, scheepvaartverkenningen voor de Nederlandse kust en aanvallen op gronddoelen in Nederland en Duitsland.
    Het was aan de persoonlijke inspanningen van WC Anderson te danken dat zijn squadron in staat werd gesteld offensieve operaties uit te voeren en hij heeft zelf altijd ieder nieuw soort missie aangevoerd.
    In oktober leidde WC Anderson een sectie van vier Mustangs naar noordwest Duitsland en deed aanvallen op het Dortmund-Eemskanaal. Dat was de eerste keer dat eenmotorige jagers vanuit Engeland doelen in Duitsland hadden aangevallen. Gedurende deze periode heeft WC Anderson 6 Tomahawk operaties boven Nederland aangevoerd, 2 ďRhubarbsĒ met Mustangs boven Nederland, 12 scheepsverkenningen en drie onderscheppingspatrouilles boven de Noordzee.
    WC Anderson heeft altijd het grootste initiatief getoond om zijn squadron offensieve operaties te laten uitvoeren. Hij is een geboren leider en heeft niet alleen bij zijn piloten een operationele houding ingeboezemd maar ook bij de N.C.O.ís en de grondbemanningen. Hij is altijd onvermoeibaar en een van de meest enthousiaste bevelvoerende officieren die ik heb ontmoet. Door zijn uitmuntende leiding, zijn moed en zijn voorbeeld heeft hij van No 268 Squadron een zeer gezonde en betrouwbare gevechtseenheid gemaakt, niet alleen in de primaire rol als jager/verkenner maar ook bij de secondaire en meer offensieve taken.
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Acting Group Captain (Waarnemend Kolonel-Vlieger)
    Toegekend op:
    27 april 1945
    Samenvatting:
    Aanbeveling:
    Tussen 15 december 1944 en 21 februari 1945 heeft Group Captain Anderson zes verkenningsmissies gevlogen boven vijandelijk gebied. Naast het terugbrengen van waardevolle inlichtingen hebben deze officier en zijn nummer 2 de volgende overwinningwen opgeŽist:
    Een schip van 1.000 ton verwoest (in brand gezien), twee schepen van elk 1.000 ton zwaar beschadigd (een in brand), een mijnenveger beschadigd, een sleepboot tot zinken gebracht, drie andere sleepboten beschadigd (waarvan een in brand geschoten), drie aken zwaar beschadigd, een schip van 500 ton en diverse kleine motorschepen beschadigd, een veerboot beschadigd, twee motortorpedoboten beschadigd, een MET en een A.F.V. beschadigd.
    Deze aanvallen werden vaak uitgevoerd onder intens en nauwkeurig afweervuur en tweemaal werd het toestel van GC Anderson geraakt en beschadigd.
    Sinds de datum van zijn laatste onderscheiding heeft deze officier 49 vluchten boven vijandelijk gebied gemaakt, sommige ervan voor het maken van fotoís die nodig waren bij de voorbereiding van Overlord. Naast de hierboven opgeŽiste zeges heeft hij met succes een aantal verschillende doelen aangevallen waaronder 16 beschadigde locomotieven, troepen op de grond, transportvoertuigen in allerlei soorten en dat alles met voortdurend vertoon van een gezonde vechtlust en moed van een hoog niveau.
    Group Captain Anderson heeft bewezen een opmerkelijke bevelvoerend officier te zijn. De verkenningswing waarover hij sinds augustus 1944 het operationele bevel heeft gevoerd heeft magnifieke resultaten bereikt terwijl ze samenwerkten met het Canadese 1ste leger. De behaalde resultaten, met weinig verliezen voor de Wing zijn een aanwijzing voor de efficiŽncy ervan. Dit hoge peil is grotendeels te danken aan de efficiŽncy van de bevelvoerend officier en het uitmuntende voorbeeld dat hij aan de rest van zijn eenheid stelt.
    Distinguished Service Order (DSO)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Group Captain (Kolonel-Vlieger)
    Toegekend op:
    31 oktober 1947
    Samenvatting:
    Aanbeveling:
    Group Captain Anderson voerde van 30 augustus 1944 tot 1 december 1945 het bevel over 35 Reconnaissance Wing. De Wing opereerde tijdens de winter van 1944-1945 vanaf Gilze Rijen en Mill. In die periode was de Wing niet alleen verantwoordelijk voor tactische verkenningen en artilleriewaarneming maar ook voor het leveren van fotografische inlichtingen tot diep in vijandelijk gebied, zonder welke gedetailleerde plannen voor operaties door land- en luchtmacht niet konden zijn gemaakt. GC Anderson bewees zich als een moedig leider; zelf maakte hij een groot aantal operationele vluchten en stond er herhaaldelijk op missies te leiden waarop, vanwege de aard van hun taken sterke tegenstand kon worden verwacht. Onder zijn inspirerende leiding heeft de Wing al deze taken op een voorbeeldige manier uitgevoerd.
    Commandeur in de Orde van Oranje Nassau (ON.3)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Bijzonderheden:
    Met "FRANCE AND GERMANY"-gesp.
    Air Crew Europe Star

    Bronnen