TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Newton, William Ellis

Geboortedatum:
8 juni 1919 (St.Kilda/Victoria, Australië)
Overlijdensdatum:
29 maart 1943 (Salamaua, Nieuw-Guinea)
Begraven op:
Oorlogsbegraafplaats van het Gemenebest Lae
Vak: S. Rij: A. Graf: 4.
Dienstnummer:
Aus. 748
Nationaliteit:
Australische (1901-heden, Federaal Koninkrijk)

Biografie

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Lieutenant (Kapitein-Vlieger)
Eenheid:
No. 22 Squadron, Royal Australian Air Force
Toegekend op:
19 oktober 1943
Aanbeveling:
Flight Lieutenant Newton diende bij No. 22 Squadron R.A.A.F. in New Guinea from May 1942 to March 1943 en maakte 52 operationele vluchten. Hij toonde voortdurend grote moed en een ijzeren vastberadenheid om de vijand maximale schade te berokkenen. Zijn briljante manier van offensief vliegen en vechten gingen gepaard met briljante successen. Hij minachtte ontwijkende tactieken wanneer hij onder het zwaarste vuur lag en ging altijd recht op zijn doel af. Hij deed veel gedurfde aanvallen met mitrailleurs op vijandelijke posities en dat betekende laag vliegen over grote afstanden tegenover voortdurend vuur van heel dichtbij.
Bij drie gelegenheden dook hij door intensief afweervuur om zijn bommen te droppen op belangrijke doelen op de landengte van Salamaua. Bij een van deze gelegenheden haperde zijn stuurboord motor boven het doel maar hij slaagde erin 257 kilometer terug te vliegen naar een basis. Toen hij op 16 maart 1943 een aanval leidde op een doel dook hij door intens en nauwkeurig afweervuur waardoor zijn toestel herhaaldelijk werd geraakt. Niettemin bleef hij op koers en bombardeerde zijn doel van geringe hoogte. De aanval had de vernietiging van veel gebouwen en opslagplaatsen tot gevolg waaronder twee brandstoftanks van 151.500 liter elk. Hoewel zijn toestel lam geschoten was, met gaten in romp en vleugels, doorzeefde brandstoftanks, stuurvlakken en motoren zwaar beschadigd en een van zijn hoofdwielen met een lekke band wist F/Lt Newton het naar de basis terug te vliegen waar hij een geslaagde landing maakte.
Ondanks deze heftige ervaring keerde hij de volgende dag naar dezelfde plaats terug. Zijn doel, dit keer een vrijstaand gebouw was nog moeilijker maar hij viel het weer aan met zijn gebruikelijke moed en vastberadenheid, een rechte koers vliegend door een muur van vuur. Hij plaatste een treffer op het gebouw maar op hetzelfde moment vloog zijn toestel in brand.
F/Lt. Newton hield zijn toestel onder controle, draaide rustig weg en vloog langs de kust. Hij zag het als zijn plicht het toestel zo lang mogelijk in de lucht te houden om zijn bemanning zo ver mogelijk uit de buurt van de vijandelijke stelling te brengen. Met grote deskundigheid zette hij zijn brandende toestel op het water. Twee bemanningsleden konden uit het toestel komen en zwommen naar de kust maar de dappere piloot is vermist. Volgens andere bemanningen die getuige waren van het gebeuren ging zijn ontsnappingsluik niet open en zijn vlot werd niet opgeblazen. Zonder acht te slaan op zijn eigen veiligheid had hij gedaan wat hij kon om te voorkomen dat zijn bemanning in handen van de vijand zou vallen.
F/Lt. Newton’s vele voorbeelden van opvallende moed zijn ongeëvenaard en zullen een grote inspiratie vormen voor allen die hem volgen.

Bezichtiging Victoria Cross in het Australian War Memorial, Canberra in Australië.
William Ellis Newton ligt begraven op het Lae War Cemetery, Papoea, Nieuw-Guinea.
Victoria Cross (VC)

Bronnen