TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

In 1927 werd bij de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (KNSM) een nieuw vracht-/passagierschip in gebruik genomen dat in recordtijd was gebouwd bij de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM). Na een decennium gebruik door de KNSM voor tochten naar met name West-Indië, liep het schip op 18 november 1939, onderweg naar Curaçao, bij de Britse kust op een mijn en zonk.


Bron: Public Domain (onbekend)

Gegevens

Gebouwd door:
Kiel gelegd:
Te waterlating:
Aflevering:
Einde:
Rotterdamse Droogdok Maatschappij,
Rotterdam
25 februari 1926
25 december 1926
5 maart 1927
18 november 1939
(gezonken)
Bouwnummer : 138





Indeling:
Datum in:
Datum uit:
Gegevens:

5 maart 1927
18 november 1939
Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam

Geschiedenis

Op 25 februari 1926 werd aan de werf van de Rotterdamse Droogdok Maatschappij (RDM) te Rotterdam de kiel gelegd voor een passagiersschip met vracht accommodatie, te bouwen in opdracht van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij (KNSM) uit Amsterdam voor haar Koninklijke Westindische Maildienst. De opdracht voor het schip was in december 1925 vergeven. Het schip werd op 25 december 1926 te water gelaten en werd gedoopt onder naam s.s. Simon Bolivar. Het schip was voor de RDM het eerste grote passagiersschip dat op die werf werd gebouwd.[1][2]

Het schip werd in een recordtijd van 13 maanden gebouwd en had een lengte van iets meer dan 133 meter bij een breedte van rond de 18 meter. Met een waterverplaatsing van 7.906 BRT had de Simon Bolivar een diepgang van circa 8,5 meter. De door RDM zelf geproduceerde vier cilinder motor verschafte het schip een snelheid van 14,5 knopen (26,85 km/u). Naast de vracht die het schip kon vervoeren, had de Simon Bolivar accommodatie voor 152 eerste, 54 tweede en 32 derde klasse passagiers en een bemanning van 137. In grootte was de Simon Bolivar het derde schip van de rederij, alleen de m.s. Colombia (1930) en de s.s. Costa Rica (1910). Het was ontworpen door Ingenieur E. van Dieren, de huisontwerper van de KNSM.[3]

De Simon Bolivar begon aan haar technische proefvaarten op 1 maart 1926 en op 5 maart volgde de eerste officiële proefvaart voor de KNSM. Het nieuwe schip werd gelijk het vlaggenschip van de KNSM vloot. Op 27 maart 1927 volgde de eerste commerciële tocht naar Wets-Indië (Caraïben).


KNSM schepen werden op enig moment wit geschilderd. De Simon Bolivar kwam met een zwarte romp in dienst. Onbekend is wanneer precies de romp van het schip lichtgrijs was. Bron: Public Domain (onbekend)

Op 18 november 1939 bevond het schip zich in de buurt van de Britse kust. Het was met 265 passagiers onderweg naar Curaçao. De Simon Bolivar raakte hierbij twee mijnen die de nacht daarvoor door Duitse torpedobootjagers waren gelegd. Het schip zonk snel en bij de ondergang van de s.s. Simon Bolivar kwamen rond de 80 opvarenden en bemanningsleden om het leven.


wrak Simon Bolivar Bron: Public Domain (onbekend)

Technische gegevens

 Naam:  s.s. Simon Bolivar
 Callsign/Registratie:
 PSDN, PHMS (1933) / 428 Z AMST 1927
 Bouwer:
 Rotterdamse Droogdok Maatschappij, Rotterdam
 Bouwnummer:
 138
 Type/Klasse:
 Vracht-/Passagiersschip / geen
 Waterverplaatsing:
 7.906 BRT
 4.760 NRT
 8.805 DWT
 14.105 TWVP
 Lengte:
 133,65 meter
 Breedte:
 18,03 meter
 Diepgang:
 8,46 meter
 Aandrijving:
 RDM quadruple expansie machine
 4 cilinders
 4.800 ipk, 4.320 apk
  1 schacht
 Snelheid:
 14,5 knopen (26,85 km/u)
 Bereik:
 ? km bij ? knopen ( km/u)
 Bewapening:
 geen
 Bemanning
 137
 (152 eerste-, 54 tweede- en 32 derde klasse passagiers)

Gezagvoerders

Kapitein Lieuwe van Kampen
1927
Kapitein Antonius Franciscus Maria van Balkom
1937
Kapitein Hendrik Voorspuij
1938 - 18 november 1939

Noten

  1. Wal, 1998, pag. 18
  2. Schie, 1998, pag. 37-39
  3. Wal, 1998, pag. 18

Informatie

Artikel door:
Wilco Vermeer
Geplaatst op:
01-04-2024
Feedback?
Stuur het in!

Gerelateerde thema's

Gerelateerde boeken

De ondergang van de Simon Bolivar
Rotterdamsche Droogdok Maatschappij