TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Bullard King & Company Ltd, liet voor haar Natal Direct Line een prototype bouwen, de s.s. Umtata, voor het vervoer van goederen en passagiers van Londen naar Durban en Oost-Afrika. In de jaren daarna volgden nog eens twee schepen van hetzelfde type, de s.s. Umtali en s.s. Umgeni. Beide laatste schepen overleefden de Tweede Wereldoorlog, maar de Umtata werd maar liefst twee keer getorpedeerd voordat het in 1942 zonk.


    s.s. Umtali Bron: Natal Line

    Schepen in deze klasse

     s.s. Umtata (1935)
     ?: kiellegging
     30 augustus 1935: tewaterlating
     26 oktober 1935: aflevering
     7 juli 1942: getorpedeerd
     s.s. Umtali (1936)
     ?: kiellegging
     24 januari 1936: tewaterlating
     30 juni 1936: aflevering
     1957: verkocht
     6 januari 1963: gesloopt
     s.s. Umgeni (1938)
     ?: kiellegging
     17 januari 1938: tewaterlating
     12 mei 1938: aflevering
     1957: verkocht
     26 januari 1963: gesloopt

    Geschiedenis

    Het had 20 jaar geduurd voordat de firma Bullard King & Company, Limited, voor haar Natal Direct Line nieuwe schepen liet bouwen. Middels een bouwprogramma uit 1934 werd de s.s. Umtata (1935) gebouwd welke zou gaan dienen als prototype voor een kleine serie van drie schepen. De Umtata was het derde schip dat de maatschappij onder deze naam in dienst nam.

    Het schip had een waterverplaatsing van 8.141 ton en was uitgerust met een hoge schoorsteen om te voorkomen dat de rook de passagiersaccommodaties vervuilden. Het schip werd aangedreven door een kolen gestookte stoommachine. In 1935 volgde de s.s. Umtali (1936) en in 1937 de s.s. Umgeni (1938), welke vrijwel gelijk waren en gebaseerd waren op de s.s. Umtata. De schepen hadden een accommodatie welke plaats kon bieden aan 100 passagiers.

    De s.s. Umtali en s.s. Umgeni overleefden de Tweede Wereldoorlog en werden tot in de jaren 1950 gebruikt, waarna beide schepen werden verkocht. De s.s. Umtata werd in 1942 getorpedeerd. Het schip werd gelicht en onderweg naar een scheepswerf te reparatie enkele maanden later opnieuw getorpedeerd waarna het definitief zonk.

    Technische gegevens

     Klasse:  Umtata-klasse
     Aantal in klasse:
     3
     Land:
     Groot Brittannië
     Type:
     Koopvaardijschip
     Waterverplaatsing:
     8.137 BRT
     Lengte:
     137,59 meter
     Breedte:
     18,65 meter
     Diepgang:
     9,78 meter
     Aandrijving:
     2x Swan, Hunter & Wigham Richardson Ltd. 3 cylinder motor
     4x boiler
     2 schachten
     1.124 nhp
     Snelheid:
     15 knopen (27,78 km/u)
     Bereik:
     ? km bij ? knopen (? km/u)
     Bewapening:
     onbekend / geen
     Bemanning:
     onbekend

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    03-12-2023
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde bezienswaardigheden

    Gerelateerde bezienswaardigheden