TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De Japanse torpedobootjager Hishi werd in 1921 in dienst gesteld bij de Japanse Keizerlijke Marine en ingezet tijdens de 2e Chinees-Japanse oorlog. Verouderd werd het schip eind jaren 1930 afgevoerd en in 1940 verbouwd tot patrouillevaartuig met de aanduiding Dai 37-Go shokaitei (Patrouillevaartuig Nr. 37). In januari 1942 raakte het schip ernstig beschadigd tijdens een zeegevecht met Amerikaanse torpedobootjagers. Het gehavende schip werd niet meer gerepareerd en vervolgens gesloopt.

    Definitielijst

    torpedobootjager
    (Engels=destroyer) Zeer lichtgebouwd, snel en wendbaar oorlogsschip, bestemd om door verrassingsaanvallen grote vijandelijke schepen met de torpedo tot zinken te brengen.

    Gegevens


    Hishi, jaren 1920 Bron: Public Domain (onbekend)
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    Aflevering:
    Einde:
    Uraga Senkyo Kabushiki Kaisha
    (Uraga Droogdok Maatschappij)
    Uraga
    10 november 1920
    9 mei 1921
    23 maart 1922
    10 april 1942
    (buiten dienst gesteld)
    Bouwnummer : ?





    Indeling:
    Datum in:
    Datum uit:
    Gegevens:

    23 maart 1922

    torpedobootjager Hishi, Sasebo Marine District



    27e Torpedobootjagerdivisie

    1 april 1940

    Patrouillevaartuig Nr. 37 - Dai 37-Go shokaitei

    1 april 1940

    Maizuru Marine District

    1 augustus 1940

    Maizuru Verdedigingskorps

    20 november 1941

    Yokosuka Marine District

    16 december 1941

    5e Aanvalskorps, Zuidelijke Expeditie Vloot

    7 januari 1942
    24 januari 1942
    No. 2 Basis Eenheid


    10 april 1942
    buiten dienst gesteld


    10 mei 1942
    geschrapt van marinelijsten

    Definitielijst

    torpedobootjager
    (Engels=destroyer) Zeer lichtgebouwd, snel en wendbaar oorlogsschip, bestemd om door verrassingsaanvallen grote vijandelijke schepen met de torpedo tot zinken te brengen.

    Geschiedenis Torpedobootjager Hishi

    De kiel voor de Momi-klasse (1919) torpedobootjager Hishi, werd op 10 november 1920 gelegd op de werf van de Uraga Senkyo Kabushiki Kaisha (Uraga Droogdok Maatschappij) in Uraga. Op 9 mei 1921 werd het schip te water gelaten. De Hishi werd op 23 maart 1922 afgeleverd.[1][2][3]

    Gebouwd als één van de acht schepen uit de klasse volgens het bouwprogramma van 1920, kreeg de Hishi als alle schepen in de Momi-klasse een standaard waterverplaatsing van 850 ton bij een maximale waterverplaatsing van 1.020 ton. Met een lengte van ruim 85 meter kon het door twee Parsons turbines en drie Kampon boilers aangedreven schip een snelheid van 36 knopen (67 km/u) bereiken. Met een capaciteit van 240 ton olie kon een afstand van 5.556 km worden gehaald met een kruissnelheid van 15 knopen (28 km/u). De 110 bemanningsleden hadden de beschikking over drie stuks 120 mm geschut, twee 7,7 mm machinegeweren en twee dubbele installaties torpedolanceerbuizen van 533 mm. Er konden 20 mijnen worden meegevoerd, evenals een installatie voor het vegen van mijnen.[4][5][6][7][8]

    Nadat het schip in dienst werd genomen, werd het ingedeeld bij het Sasebo Marine District. Nade nodige proefvaartenen operationele trainingen werd de Hishi operationeel bij de 27e Torpedobootjagerdivisie. In 1939 werd het schip uit de vaart genomen en bestemd om te worden verbouwd tot patrouillevaartuig. In april 1940 zou het als Dai 37-Go shokaitei (Patrouillevaartuig Nr. 37), in dienst worden gesteld.

    Definitielijst

    torpedobootjager
    (Engels=destroyer) Zeer lichtgebouwd, snel en wendbaar oorlogsschip, bestemd om door verrassingsaanvallen grote vijandelijke schepen met de torpedo tot zinken te brengen.

    Technische gegevens Torpedobootjager Hishi

     Naam:  Hishi (1921)
     Callsign/Registratie:
     ? / ?
     Bouwer:
     Uraga Droogdok Maatschappij, Uraga
     Bouwnummer:
     ?
     Type/Klasse:
     Torpedobootjager / Momi-klasse (1919)
     Waterverplaatsing:
     850 lt (864 t) (standaard)
     1.020 lt (1.036 t) (maxhimaal)
     Lengte:
     85,30 meter
     Breedte:
     7,90 meter
     Diepgang:
     2,40 meter
     Aandrijving:
     3x Kampon water-tube boilers
     2x Parsons geschakelde stoomturbine
     2 schachten
     21.500 shp (16.000 kW)
     Snelheid:
     36 knopen (67 km/u)
     Bereik:
     6.500 km bij 15 knopen (28 km/h)
     Bewapening:
     3x1 120 mm / 45 kaliber Type 3 geschut
     2x1 7,7 mm machinegeweren
     2x2 533 mm torpedolanceerbuizen
     20 mijnen
     Bemanning
     110

    Definitielijst

    kaliber
    De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ×15 cm lang.
    Torpedobootjager
    (Engels=destroyer) Zeer lichtgebouwd, snel en wendbaar oorlogsschip, bestemd om door verrassingsaanvallen grote vijandelijke schepen met de torpedo tot zinken te brengen.

    Bevelhebbers Torpedobootjager Hishi

    Sho-sa Mihiro Imaizumi (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    6 juni 1921
    Sho-sa Tadaharu Takahashi (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    12 december 1922
    Sho-sa Umezo Yamada (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    12 december 1923
    Sho-sa Eiji Goto (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    1 december 1924
    Sho-sa Sakan Itagaki (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    1 december 1925
    Sho-sa Kinnosuke Kawahara (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    1 december 1927
    Tahi-i Katsukiyo Shinoda (Luitenant-ter-Zee 2e Klasse)
    1 februari 1928
    Sho-sa Yuji Kobe (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    30 november 1929
    Sho-sa Shigehisa Chikashi (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    21 november 1930
    Sho-sa Kaname Masumoto (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    12 december 1932
    Sho-sa Shigeo Yamashita (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    11 november 1934
    Chu-sa Kinnosuke Kawahara (Kapitein-luitenant-ter-zee)
    1 mei 1937
    Sho-sa Akira Ishii (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    11 november 1937
    Sho-sa Tsutomu Hagio (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
    12 december 1938 - 23 februari 1939

    Geschiedenis Patrouillevaartuig Dai 37-Go shokaitei

    Op 1 april 1940 kwam de Dai 37-Go shokaitei na een verbouwing in dienst als patrouillevaartuig. Bij de verbouwing was één van de drie boilers verwijdert waardoor de snelheid werd gereduceerd tot 18 knopen (33 km/u). Eén van de stukken 120 mm geschut was verwijderd, evenals de 7,7 mm machinegeweren en de twee torpedolanceerinstallaties. Drie stuks dubbele 25 mm luchtafweergeschut, vier dieptebommenwerpers met totaal 60 dieptebommen, een sonar installatie en een hydrofoon werden geïnstalleerd. Door deze verbouwing werd de standaard waterverplaatsing verhoogd tot 935 ton en de maximale waterverplaatsing tot 1.162 ton.[9][10][11]

    Aanvankelijk werd het schip ingedeeld bij het Maizuru Marine District en ontving het de roepletters JAJA. Vanaf 1 augustus 1940 werd het schip operationeel binnen het district bij het Maizuru Verdedigingskorps. Al in 1941 volgde een volgende reconstructie waarbij de achterste schoorsteen werd verwijderd en het achterschip een aflopende vorm kreeg. Op het achterschip werd een Daihatsu-klasse (14m) landingsvaartuig en het voorschip werd dusdanig verbouwd dat het schip 150 manschappen kon vervoeren. Het 25 mm luchtafweer werd uitgebreid. Op 20 november kwam het schip operationeel bij het Yokosuka Marine District, ingedeeld bij de 1e Patrouillebootdivisie. De roepletters werden op 1 december gewijzigd tot JJIQ.

    Vanaf 13 december 1941 werd het Patrouillevaartuig Nr. 37 ingezet bij de invasie van de Filippijnen en dan met name de landingen bij Davao en later die maand bij Jolo. Bij beide operaties werden troepen afgeleverd en opereerde het schip als onderzeebootbescherming voor de Japanse invasievloot. Vanaf 6 januari 1942 werd het schip ingedeeld bij de invasievloot Borneo en was betrokken bij de strijd om Tarakan, bij de kust van Nederlands-Borneo, welke vanaf 11 januari plaatsvond. Vanaf 21 januari werd het schip betrokken bij de invasie van Balikpapan, de strijd om Nederlands-Borneo.

    Op 24 januari 1942 raakte het Patrouillevaartuig Nr. 37 ernstig beschadigd tijdens een vuurgevecht met de Amerikaanse torpedobootjagers USS Pope (DD-225) en USS Parrott (DD-218) in de buurt van Balikpapan. Om zinken te voorkomen werd het schip aan de grond gezet. Uiteindelijk werd het schip geborgen maar bleek dusdanig beschadigd dat reparatie niet lonend was en het werd gesloopt.[12][13][14]

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.

    Technische gegevens Patrouillevaartuig Nr. 37

     Naam:  Dai 37-Go shokaitei (1940)
     Callsign/Registratie:
     ? / ?
     Bouwer:
     Uraga Droogdok Maatschappij, Uraga
     Bouwnummer:
     ?
     Type/Klasse:
     Patrouillevaartuig / Dai 31-Go shokaitei-klasse (1940)
     Waterverplaatsing:
     935 t (standaard)
     1.162 t (maximaal)
     Lengte:
     85,30 meter
     Breedte:
     7,90 meter
     Diepgang:
     2,40 meter
     Aandrijving:
     2x Kampon water-tube boilers
     2x geschakelde stoomturbine
     2 schachten
     12.000 shp (? kW)
     Snelheid:
     18 knopen (33,34 km/u)
     Bereik:
     ? km bij ? knopen (? km/h)
     Bewapening:
     2x1 120 mm / 45 kaliber Type 3 geschut
     3x2 25 mm / 60 kaliber Type 96
     4 dieptebommenwerpers
     60 dieptebommen
     Bemanning
     72

    Noten

    1. Gogin, 2021, pag. 84
    2. Gray, 1984, pag. 244
    3. Stille, 2017, pag. 13
    4. Gogin, 2021, pag. 84
    5. Jentsura, 1976, pag. 137
    6. Gray, 1984, pag. 244
    7. Watts, 1971, pag. 260
    8. Stille, 2017, pag. 13
    9. Gogin, 2021, pag. 84
    10. Gray, 1984, pag. 244
    11. Stille, 2017, pag. 13
    12. Gogin, 2021, pag. 85
    13. Bertke, 2013, pag. 218
    14. Cox, 2015, pag. 159-160

    Definitielijst

    kaliber
    De inwendige diameter van de loop van een stuk geschut, gemeten bij de monding. De lengte van de loop wordt vaak aangegeven in het aantal kalibers. Zo is bv de loop van het kanon 15/24 24 ×15 cm lang.