TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Ashworth, Arthur 'Artie'

    Geboortedatum:
    3 mei 1920 (Gisborne/North Island, Nieuw-Zeeland)
    Overlijdensdatum:
    19 februari 1994 (Bournemouth/Dorset, Groot-Brittannië)
    Dienstnummer:
    43699
    Nationaliteit:
    Nieuw-Zeelandse (1907-1947, Dominion VK)

    Biografie

    Arthur Ashworth meldde zich in september 1939 bij de RNZAF en ging in juni 1940 over naar de RAF. Hij volgde zijn vliegeropleiding in Nieuw Zeeland en vloog vervolgens in het Midden Oosten bij 75 Squadron. Naast het vliegen in bommenwerpers was hij een van de weinige vliegers die ook in jagers vloog en hij nam deel aan 110 operationele missies.

    Na de oorlog bleef hij bij de RAF en werd instructeur aan de Middle East Training School in Amman (Transjordanië, nu Jordanië) en voerde het bevel over de communicatievlucht Irak en Perzië in Habbaniya (Irak). In Farnborough werd hij geplaatst op de Empire Test Pilot School en vloog hij met Havilland Vampire- en Gloster Meteor-jets. Tijdens zijn tijd bij Farnborough was hij ook verbonden aan de Instrument and Photographic Flight bij de Royal Aircraft Establishment. Ashworth nam ook deel aan tests op de automatische piloot.

    Na zijn terugkeer uit Australië in 1951, deed hij meer automatische piloottesten plus het afvuren van enkele van de vroege schietstoelen en fotografie op laag niveau / hoge snelheid / nacht van een Meteor. Hij beëindigde zijn tour eind 1951 en kreeg een AFC voor zijn tijd bij Farnborough.

    Daarna werd Ashworth senior stafofficier bij No. 1 Bomer Group en, na een zeer korte cursus bij de Canberra Operational Training Unit, nam hij de leiding over No. 139 (Jamaica) Squadron, gevestigd in Hemswell. Hij verliet het squadron voor een functie bij het Air Ministry in oktober 1955 en verdiende een bar voor zijn AFC voor zijn werk bij het squadron.

    Latere uitzendingen (in chronologische volgorde): Trainingscursus in Lincolnshire, Gtersloh en Geilenkirchen (Duitsland), 'B' Squadron (Aeropolane and Armament Evaluation Establishment), adjunct-directeur van het Directorate of Flight Safety, Laarbruch (Duitsland).

    Ashworth nam ontslag uit de RAF vanwege zijn toenemende blindheid.

    Bevorderingen:
    8 juni, 1940: Pilot Officer
    8 juni, 1941: Flying Officer (war sub)
    8 juni, 1942: Flight Lieutenant (war sub)
    1 juli, 1950: Squadron Leader
    1 july, 1956: Wing Commander
    31 augustus, 1967: Pensionering

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Pilot Officer (2e Luitenant-vlieger)
    Eenheid:
    No. 75 (New Zealand) Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    15 juli 1941
    Aanbeveling:
    Op een nacht in juni 1941 was deze officier piloot van een vliegtuig dat een aanval uitvoerde op Brest. Hoewel het doel slecht zichtbaar was vloog Pilot Officer Ashworth langdurig boven het gebied en wierp uiteindelijk fakkels af ten noorden en ten zuiden van het doel zodat hij het kon zien en aanvallen. Hij wierp ook een bom op een niet geïdentificeerd schip van 10.000 ton dat men de haven binnen zag varen. Deze operatie noodzaakte Pilot Officer een uur en een kwartier boven het doel te blijven waarbij hij het acht keer aanvloog, soms op extreem lage hoogte en onder intens afweervuur. Sinds februari 1941 heeft deze officier aan 20 operationele missies deelgenomen. Hij heeft opmerkelijke vaardigheid, moed en uiterste precisie getoond in zijn pogingen zijn doelen nauwkeurig te bombarderen.
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
    Eenheid:
    No. 75 (New Zealand) Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    21 augustus 1942
    Distinguished Service Order (DSO)
    Aanbeveling:
    Gedurende de vele missies die Squadron Leader Ashworth heeft voltooid, vele ervan in het Midden Oosten heeft deze officier enorme onbevreesdheid en grote vastberadenheid getoond bij het bereiken en bombarderen van de hem aangewezen doelen ondanks alle moeilijkheden. Zijn grote deskundigheid en doelmatigheid als gezagvoerder zijn een prachtig voorbeeld en een grote stimulans voor het hele squadron geweest.
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Squadron Leader (Majoor-Vlieger)
    Toegekend op:
    1 januari 1943
    Mentioned in Dispatches
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Flight Lieutenant (Kapitein-vlieger)
    Eenheid:
    No. 635 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    6 november 1945

    Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Toegekend op:
    5 juni 1952
    Air Force Cross (AFC)
    Toegekend op:
    31 mei 1956
    Air Force Cross (AFC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

    Met "FRANCE AND GERMANY"-gesp.
    Air Crew Europe Star

    Bronnen

    • Foto 1: Ashworth Family
    • - The London Gazette Issue 35219 published on the 15 July 1941
      - Second Supplement to The London Gazette Issue 35675 published on the 18 August 1942
      - Second Supplement to The London Gazette Issue 35841 published on the 29 December 1942
      - Third Supplement to The London Gazette Issue 37337 published on the 2 November 1945
      - Wing Commander Arthur 'Artie' Ashworth | DSO, DFC and Bar, AFC and Bar, MiD

    Foto