Het Zerstörer-Kriegsabzeichen (Destroyer War Badge) werd op 4 juni 1940 ingesteld door de opperbevelhebber van de Kriegsmarine, Admiraal Erich Raeder. Het Zerstörer-Kriegsabzeichen is ingevoerd om de bemanningen van de destroyers te kunnen onderscheiden, die in de Noorwegen campagne hadden gevochten en dan met name voor de slag om Narvik.
De onderscheiding is ontworpen door Paul Carsberg uit Berlijn. Deze werd eerst van brons vervaardigd en later, tijdens de oorlog van zink. De onderscheiding bestaat uit een krans van eikenbladeren met in het midden van rechts naar links komend, het zij aanzicht van een destroyer. De bovenbouw van het schip zit tegen de rechterbinnenkant van de krans en de boeg snijdt door de linkerkant. Onder de voorsteven is een grote boeggolf te zien, wat inhoud dat het schip op hoge snelheid vaart. De destroyer is het evenbeeld van de Z21 Wilhelm Heidkamp. Dit is een 1936 klasse destroyer, waarvan de commandant de Ridderkruisdrager Korvetten-Kapitän Hans Erdmenger was. Dit schip werd tijdens de slag om Narvik tot zinken gebracht. Het schip en de zee zijn donker zilverkleurig en de krans met adelaar is goudkleurig. De opbouw van de krans bestaat uit, aan de bovenkant een kleine adelaar met opgevouwen vleugels, die een klein hakenkruis in zijn klauwen vasthoudt. De onderzijde bestaat uit twee horizontaal liggende eikenbladeren, welke door een geknoopt lint met elkaar verbonden zijn. Aan de bovenkant van deze twee bladeren steekt de top van een enkel blad uit en vanaf dit punt vormen aan elke kant zes bundels van twee onregelmatig geplaatste bladeren de rest van de krans met op het hoogste punt een enkel blad dat de buitenkant van de adelaarvleugel aanraakt. De hoogte van de onderscheiding is vanaf de onderkant tot aan de top van de adelaarskop 54 mm. De breedte vanaf de boegpunt is 45 mm en de krans is 7 mm breed. De achterkant is vlak met een lichte holle vorm en heeft spelden en haken in verschillende vormen. De meest voorkomende vorm is een van breed naar smal lopende, horizontaal liggende speld achterop de destroyer met daarboven een kleine haak, die achterop de adelaar is gemonteerd. Enkele bekende producenten zijn: Schwerin uit Berlijn, (SCHWERIN BERLIN 68) Friedrich Orth uit Wenen, (f.o.) Rudolf Souval uit Wenen, (R.S.) Gebrüder Wegerhoff uit Lüdenscheid, (G.W.L.) Steinhauer & Luck uit Lüdenscheid, (4) Josef Feix & Sohn uit Gablonz ad N., (JFS) Sohni Heubach & Co uit Oberstein, (S.H.u.Co.) B.H. Mayer uit Pforzheim, (L/18) Foerster & Barth uit Forzheim, (L/21) en Funcke & Brüninghaus uit Lüdenscheid. (L/56) Er is ook nog een tweede versie geproduceerd door de firma Mourgeon uit Parijs. Deze versie lijkt heel veel op andere modellen.
Het Zerstörer-Kriegsabzeichen werd uitgereikt in een blauwe doos, met een blauw fluwelen bodem en een met witte zijde bekleed deksel. Later tijdens de oorlog werd het uitgereikt in een bruine papieren zak, waar de naam van de onderscheiding op gestencild was. De onderscheiding werd uitgereikt met een oorkonde waar verschillende varianten van bestaan en de toekenning werd genoteerd in het Soldbuch.
De onderscheiding werd gedragen op het onderste gedeelte van de linkerborstzak, onder het IJzeren Kruis I Klasse, of een gelijkwaardige onderscheiding.
De onderscheiding was oorspronkelijk ingesteld om de bemanningen die onder leiding van commandant Bonte gevochten hadden in de slag om Narvik te onderscheiden. Het werd samen met het Narvik schild uitgereikt, maar het is een aparte onderscheiding ten opzichte van het Narvik schild. Vanaf 22 oktober 1940 mocht het Zerstörer-Kriegsabzeichen ook worden uitgereikt aan bemanningen van andere Destroyers, Torpedo boats en E-boats. Voor de Torpedo en E-boats gold dit totdat ze op 30 mei 1941 hun eigen onderscheiding kregen. De criteria voor het ontvangen van deze onderscheiding waren:
- Deelname aan 3 verschillende gevechten met de vijand.
- Deelname aan 12 operationele missies zonder dat het tot gevechten kwam.
- Als de ontvanger gewond was geraakt tijdens de reis.
- Uitstekende prestaties/heldhaftige actie tijdens een gevecht.
- Het schip tijdens gevechten tot zinken was gebracht.
Voor degene die aan de Narvik campagne deel hadden genomen, golden deze eisen niet.
Naam | Geboortedatum | Overlijdensdatum | Onderscheidingen | |
---|---|---|---|---|
Mangold, Ernst ('U-739') | 15-11-1917 | 16-10-1966 | meer | |
Mauchenheim gen. Bechtolsheim, Freiherr von, Theod | 26-08-1902 | 20-04-1972 | ||
Meentzen, Wilhelm | 19-03-1915 | 08-05-2001 | meer | |
Meisel, Wilhelm | 04-11-1891 | 07-09-1974 | meer | |
Meyer, Gerhard (U 486) | 15-04-1915 | 12-04-1945 | ||
Mirbach, Freiherr von, Erich Werner Siegfried Götz | 12-09-1915 | 06-08-1968 | meer | |
Mothsche, Gustav | meer | |||
Müller, Karl | 02-09-1916 | 19-05-1989 | meer | |
Möhlmann, Helmut | 25-06-1913 | 12-04-1977 | meer |