TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De I-65 werd in 1932 in dienst genomen. De onderzeeboot nam deel aan de invasie van Maleisië en Siam. De I-65 was het schip dat de Britse Force Z ontdekte. In 1942 werd het schip omgenummerd naar I-165 en nam deel aan de Slag bij Midway. De rest van de oorlog opereerde het schip in de Zuidelijke Pacific tot het op 15 december 1944 uit operationele dienst werd teruggetrokken. Op 1 april 1945 kwam het schip weer in dienst als moederschip voor Kaiten zelfmoord onderzeeboten. Op 27 juni 1945 werd de I-165 door Amerikaanse bommenwerpers aangevallen en tot zinken gebracht.

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.
    Siam
    Benaming van Thailand.

    Gegevens


    I-65 Bron: Wilco Vermeer collection
    Gebouwd door:
    Kiel gelegd:
    Te waterlating:
    In dienst:
    Einde:
    Kure Kaigun Kosho,
    (Kure Marinearsenaal),
    Kure
    19 december 1929
    2 juni 1931
    1 december 1932
    27 juni 1945
    (gezonken)
    Bouwnummer :






    Datum in:
    Datum uit:
    Gegevens:

    1 december 1932
    ?
    30e Onderzeebootdivisie

    1945
    27 juni 1945
    34e Onderzeebootdivisie

    Geschiedenis

    Op 19 december 1929 werd aan de werf van het Kure Kaigun Kosho,(Kure Marinearsenaal) in Kure, de kiel gelegd voor de Type KD5 onderzeeboot I-65. Het schip werd op 2 juni 1931 te water gelaten. De I-65 werd op 1 december 1932 overgedragen aan de Japanse marine en gestationeerd in Sasebo. De eenheid waarvan de I-65 deel uitmaakte, werd in november 1941 in de richting van Samah, China gestuurd in verband met de op handen zijnde operaties in de Zuidelijke Pacific. Het schip werd toegewezen als escorte voor de invasievloot naar Malakka en Siam. Op 8 december bevonden de I-64 en I-65 zich in de Zuid-Chinese Zee en patrouilleerden ze ten oosten van Trengganu, Malakka.[1]

    Tijdens de Tweede Wereldoorlog zou de I-65/I165 de volgende schepen tot zinken brengen:

    Naam:
    Gevolg:
    Land:
    Datum:
    Patrouille:
    Vrachtschip s.s. Benkoelen (1921) (1.003 BRT)
    Gezonken (torpedo)
    Nederland
    9 januari 1942
    2e
    Vrachtschip s.s. Jalarajan (1925) (5.102 BRT)
    Gezonken (torpedo)
    Brits-Indisch
    15 januari 1942
    2e
    Vrachtschip s.s. Laomedon (1912) (6.693 BRT)
    Beschadigd (torpedo)
    Groot-Brittannië
    voor 15 februari 1942
    3e
    Vrachtschip s.s. Johanne Justesen (1909) (4.471 BRT)
    Gezonken (torpedo)
    Nederland
    15 februari 1942
    3e
    Vrachtschip s.s. Bhima (1939) (5.280 BRT)
    Gezonken (torpedo)
    Groot-Brittannië
    20 februari 1942
    3e
    Vrachtschip s.s. Harmonides (1920) (5.237 BRT)
    Gezonken (torpedo)
    Groot-Brittannië
    25 augustus 1942
    5e
    Vrachtschip s.s. Losmar (1919) (5.549 BRT)
    Gezonken (torpedo)
    Verenigde Staten
    24 september 1942
    6e
    Vrachtschip s.s. Perseus (1923) (10.286 BRT)
    Gezonken (torpedo)
    Groot-Brittannië
    16 januari 1944
    ?
    Vrachtschip s.s. Nancy Moller (1907) (3.775 BRT)
    Gezonken (torpedo)
    Groot-Brittannië
    18 maart 1944
    ?

    Op 9 december ontdekte de I-65 tijdens haar patrouille het Britse eskader van Force Z met de HMS Repulse (34) en HMS Prince of Wales (53). Deze ontdekking zou later mede ertoe bijdragen dat op 10 december de beide schepen door Japanse vliegtuigen tot zinken werden gebracht. Op 13 december werd de I-165, samen met de I-62, I-64 en I-66, gedirigeerd naar het eiland Nantuna Besar om de tweede landingsvloot voor Malakka te beschermen en de daaropvolgende landingen op Noord Borneo. De I-65 keerde hierna terug naar haar basis te Camranh Bay in Indochina. Op 9 januari was het schip op patrouille in de Javazee en bracht ze het Nederlandse vrachtschip Benkoelen tot zinken. Hierna nam de I-65 deel aan de invasie van Celebes. Enkele dagen later, op 15 januari 1942, maakte het haar volgende slachtoffer, de Britse vrachtvaarder Jalarajan, ten westen van Sumatra. Hierna volgden nog enkele andere slachtoffers, waarna de I-65 op 10 april 1942 werd toegevoegd aan de Gecombineerde Vloot met als thuisbasis Kure.[2]

    Op 20 mei 1942 werd het schip omgenummerd tot I-165 en nam het deel aan de Slag om Midway. Op 10 juli 1943 volgde een overplaatsing naar de 30ste Onderzeebootdivisie van de Zuidwestelijke Vloot. Op 11 augustus 1942 begon de I-165 alweer aan haar vijfde patrouille, waarbij wederom twee schepen tot zinken werden gebracht. November 1942 werden I-165, I-162 en I-166 geleid naar Timor in reactie op de landingen van Amerikaanse en Australische troepen. Dit bleek echter een valse melding te zijn en de schepen keerden weer terug.

    Vanaf januari 1943 werd het schip gestationeerd op Soerabaja, om tot september te opereren in Australische kustwateren. Vervolgens kreeg de I-165 als operatiegebied de Indische Oceaan en de Bengaalse Baai. Tijdens deze operatie werd de Britse vrachtvaarder Perseus tot zinken gebracht. Na een tussenstop in januari 1944 in Penang en februari 1944 in Singapore vertrok het schip wederom naar de Indische Oceaan. Ditmaal werd de Britse vrachtvaarder Nancy Moller het slachtoffer.

    Vanaf maart 1944 werd het operatiegebied van de I-165 opnieuw de kustwateren van Australië. Door de dreiging van een Amerikaanse invasie en de Amerikaanse acties bij Biak kreeg de I-165 als volgende thuisbasis Soerabaja. Tijdens een bevoorradingsoperatie op18 augustus 1944 naar Korim, werd het schip gesignaleerd door drie Amerikaanse motortorpedoboten (USS PT-18, USS PT-24 en USS PT-25) en vervolgens aangevallen. Door de dieptebommen werd het schip naar een diepte van maar liefst 105 meter gedwongen. Wonderwel werd dit overleefd. Op 23 augustus 1944 arriveerde de zwaar gehavende I-165 op Ambon om te worden gerepareerd. Op 15 december 1944 werd het schip uit actieve dienst teruggetrokken en in Sasebo aangesteld als trainingsschip.

    Op 1 april 1945 werd de I-165 wederom in actieve dienst teruggenomen. Intussen was haar dekgeschut verwijderd en had plaats gemaakt voor twee "Kaiten" zelfmoordonderzeeboten. Hiermee ging het op 15 juni 1945 in de richting van de Amerikaanse Vloot bij Saipan. Op 27 juni 1945 ontdekte een Lockheed Ventura PV-1 van VPB-142, het schip varend aan de oppervlakte en viel ze het met bommen aan. Van de I-165 werd hierna nooit meer iets vernomen. Aangezien een olievlek na de aanval zichtbaar was, wordt aangenomen dat de I-165 bij deze aanval is gezonken met al haar 106 bemanningsleden.[3]


    I-156 met Kaiten onderzeeboten Bron: Public Domain (onbekend)

    Definitielijst

    invasie
    Gewapende inval.
    Siam
    Benaming van Thailand.
    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

    Technische gegevens

     Naam: I-65 / I-165
     Callsign/Registratie:
    ?
     Bouwer:
    Marine Arsenaal, Kure
     Bouwnummer:
    ?
     Type/Klasse:
    Onderzeeboot / Type KD5
     Waterverplaatsing:
    1.705 ton bovenwater
    2.330 ton onderwater
     Lengte:
    97,70 meter
     Breedte:
    8,20 meter
     Diepgang:
    4,70 meter
     Aandrijving:
    2 Diesel motoren
    6,000 bhp (4,500 kW)
    2 Electro motoren
    1,800 hp (1,300 kW)
     Snelheid:
    20 knopen (37 km/u) bovenwater
    8,25 knopen (15,28 km/u) onderwater
     Bereik:
    20.000 km (bij 10 knopen) bovenwater
    110 km (bij 3 knopen) onderwater
     Duikdiepte:
    70 meter
     Bewapening:
    6x 533 mm torpedolanceerbuizen (4 boeg, 2 achterschip)
    1x 100 mm dek geschut
    1x 13.2 mm machinegeweer
     Bemanning
    75

    Bevelhebbers

    Kaigun-shosa Hankyu Sasaki (Luitenant ter Zee 1e Klasse) 1 december 1932
    Kaigun-shosa Yoshiyasu Matsuo (Luitenant ter Zee 1e Klasse) 15 november 1934
    Kaigun-shosa Shinji Uchino (Luitenant ter Zee 1e Klasse) 25 november 1936
    Kaigun-shosa Juichi Izu (Luitenant ter Zee 1e Klasse) 1 december 1937
    Kaigun-dai-i Masamichi Kono (Luitenant ter Zee 2e Klasse) 19 maart 1938
    Kaigun-shosa Minoru Yokota (Luitenant ter Zee 1e Klasse)
    10 juni 1938
    Kaoru Yamada (Luitenant ter Zee 1e Klasse)
    30 juli 1938
    Kaigun-shosa Ichiro Togami (Luitenant ter Zee 1e Klasse)
    15 november 1938
    Kaigun-shosa Tomiichi Muraoka (Luitenant ter Zee 1e Klasse)
    15 december 1938
    Kaigun-shosa Masamichi Kono (Luitenant ter Zee 1e Klasse)
    20 maart 1939
    Kaigun-shosa Ichiro Togami (Luitenant ter Zee 1e Klasse)
    27 juli 1939
    Kaigun-shosa Hakue Harada (Luitenant ter Zee 1e Klasse)
    20 augustus 1941
    Kaigun-shosa Kennosuke Torisu (Luitenant ter Zee 1e Klasse)
    30 juni 1942
    Kaigun-shosa Denshichi Nakayama (Luitenant ter Zee 1e Klasse)
    16 maart 1943
    Kaigun-shosa Tsuruzo Shimizu (Luitenant ter Zee 1e Klasse)
    25 mei 1943
    Kaigun-dai-i Yasushi Ono (Luitenant ter Zee 2e Klasse) 10 oktober 1944 - 27 juni 1945

    Noten

    1. Gogin, 2021, pag. 110
    2. Diamond, 2015, pag. 104
    3. Gogin, 2021, pag. 110

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    21-04-2022
    Laatst gewijzigd:
    01-11-2022
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken