TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Allen, John Henry

Geboortedatum:
17 juni 1920 (Carshalton/Surrey, Verenigd Koninkrijk)
Overlijdensdatum:
21 september 1995
Dienstnummer:
904882 (NCO)/ 142911 (Officer)
Nationaliteit:
Britse

Biografie

Bevorderingen:
? Flight Sergeant
7 januari 1943: Pilot Officer on Probation (emergency)
12 juli 1943: Flying Officer on Probation (war sub)
12 januari 1945: Flight Lieutenant (war sub)

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Sergeant (Sergeant-vlieger)
Eenheid:
No. 83 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
29 december 1942
Aanbeveling (opgesteld op 30 oktober 1942 toen hij 35 missies -175,1 uur – had voltooid):
In juli 1942 nam Flight Sergeant Allen als bommenrichter deel aan een aanval bij daglicht op de haven van Danzig. Ondanks het zeer slechte weer werd de aanval van geringe hoogte met succes uitgevoerd en het was grotendeels te danken aan het uitstekende kaartlezen en bommnenrichten dat hij toonde dat deze aanval onder de meest moeilijke omstandigheden met succes werd voltooid. Dezelfde maand nam hij deel aan een aanval overdag op de zwaar verdedigde stad Essen.
Ondanks het feit dat er boven de vijandelijke kust geen enkele dekking door wolken was werd de aanval doorgezet en door zijn vaardige kaartlezen en het volgende nauwkeurige bommenrichten werd de aanval met succes uitgevoerd. Dat gebeurde ondanks het felste afweervuur gedurende de hele periode waarin hij boven het Roergebied vloog. Het toestel liep zware schade op en keerde op twee motoren terug. Ondanks de gevaarlijke omstandigheden en de opgelopen schade voor het bombardement liet F/Sgt Allen zich geen moment afleiden van zijn taak, het toestel naar het richtpunt te leiden en zijn bommen kalm en doeltreffend te lossen. Op de terugweg naar dit land werd de bommenwerper weer door jagers aangevallen, weer beschadigd en de staartschutter raakte ernstig gewond. Het gevecht tegen de jagers duurde zo’n 35 minuten en de piloot voerde de meest heftige ontwijkingende manoeuvres uit. Ondanks al deze moeilijke omstandigjheden hield F/Sgt de positie nauwlettend in de gaten en hielp vervolgens de navigator bij het uitzetten van een koers naar huis toen de aanvallen voorbij waren.
Bij terugkeer boven dit land stuitten ze op laag hangende bewoking en regen en het toestel vloog weer moeilijk op twee motoren. Met het uitstekende kaartlezen van F/Sgt Allen onder uiterst slechte omstandigheden van slecht zicht en regen stelde hij het toestel in staat met minimale vertraging op de basis terug te keren. De bemanning waarvan deze bommenrichter deel uitmaakt is er steeds goed in geslaagd doelen te vinden en te bombarderen en uitstekende foto’s mee terug te brengen. Het is ongetwijfeld aan de vaardigheid en vastberadenheid van F/Sgt Allen te danken dat deze operaties zo succesvol waren en zijn gezagvoerder kan niet hoog genoeg opgeven over de vaardigheid en moed van zijn bommenrichter.
F/Sgt Allen heeft nu 35 missies voltooid, veel ervan tegen de zwaarst verdedigde doelen in Duitsland. Zijn operationele staat van dienst is uitmuntend en hij is ongetwijfeld een bommenrichter van het hoogste niveau en hij heeft in niet geringe mate bijgedragen aan vele succesvolle aanvallen, zowel voor als tijdens zijn huidige dienst bij de P.F.F.
Opmerkingen van de Commandant Path Finder Force:
De staat van dienst van deze N.C.O., die voortdurend uitblinkt onder alle omstandigheden is uitzonderlijk. Ik beveel hem daarom met klem aan voor uitgestelde toekenning van de D.F.M.
Distinguished Flying Medal (DFM)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Sergeant (Sergeant-vlieger)
Eenheid:
No. 83 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
14 mei 1943
Distinguished Flying Medal (DFM)
Aanbeveling (opgesteld op 20 maart 1943):
Deze N.C.O. heeft nu 48 operationele vluchten gemaakt - 42 als bommenrichter - in totaal 260 uur. Zijn bereidheid voor operaties en zijn vastberadenheid om aanvallen door te zetten zijn een uitstekend voorbeeld voor zijn collega’s geweest. Zijn kaartlezen en bommenrichten zijn van het hoogste niveau geweest terwijl veel aanvallen op de zwaarst verdedigde doelen van geringe hoogte zijn uitgevoerd. Deze N.C.O. heeft drie vluchten bij daglicht gemaakt tegen de Scharnhorst, Danzig en Essen en bij elke gelegenheid werd het toestel door flak zwaar beschadigd. Toen hij 19 missies had voltooid ging hij over naar de P.F.F. en hij heeft een aantal zeer goede foto’s gemaakt terwijl zijn kaartlezen zijn piloot in staat stelde nauwkeurige aanvallen te doen. In decermber 1942 was hij bommenrichter van een toestel dat was uitgestuurd voor een aanval op Frankfort. Kort na de start moest een motor worden stilgezet, boven het doelgebied raakte het toestel gevangen in zoeklichten en werd zwaar aangevallen maar F/Sgt Allen, kalm en vastberaden om aan te vallen gaf zijn gezagvoerder niet alleen de nodige instructies voor ontwijkende acties maar leidde hem ook naar het doelgebied waar het doel werd gelokaliseerd en met succes gebombardeerd. Gedurende de afgelopen vier maanden heeft hij de Bomb Leader bijgestaan en is een waardevolle steun voor het squadron geweest. Zijn moed en plichtsbesef zijn van het hoogste niveau geweest en ik beveel hem aan voor een Gesp op zijn D.F.M.

Tweede DFM toegekend als gesp.

Bronnen

Foto