TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Day, Eric Henry

Dienstnummer:
901486 (NCO)/137310 (Officer)
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Bevorderingen:
16 december 1942: Pilot Officer on Probation (emergency)
16 juni 1942: Flying Officer on Probation (war sub)
16 december 1944: Flight Lieutenant (war sub)

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Sergeant
Eenheid:
No. 50 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
23 september 1941
Aanbeveling (opgesteld op 26 juli 1941 toen hij 32 vluchten had gemaakt (198.55 vlieguren) als radiotelegrafist/boordschutter:
Sergeant Day heeft 8 maanden bij dit squadron gediend als eerste radiotelegrafist/boordschutter. Tijdens de wintermaanden heeft de bemanning waarvan hij deel uitmaakte met succes veel operationele vluchten gemaakt onder zeer slechte weersomstandigheden. Het succes van deze vluchten was in niet geringe mate te danken aan de moed en de vaardigheid van deze radiotelegrafist. Hij heeft steeds de grootste vurigheid, moed en volharding getoond bij de uitvoering van elk aspect van zijn taken.
Bij een gelegenheid in oktober 1940 was hij bemanningslid van een toestel dat een geslaagde aanval deed op de havens in Hamburg. Kort na het verlaten van het doel weigerde een van de motoren. Hoewel Sgt Day zich zeer bewust was van de moeilijkheden die de gezagvoerder ondervond bij het vliegen in slecht weer met een kapotte motor bleef hij zijn radio bedienen die vervolgens kapot ging.
Niettemin probeerde hij het euvel te herstellen hoewel hij wist dat het toestel boven de Noordzee vloog en hoogte verloor. De gezagvoerder besloot dat het toestel zo licht mogelijk gemaakt moest worden om op een motor door te kunnen vliegen en hij gaf de nodige bevelen.
Sgt Day gooide dus zijn geschut, zijn munitie en andere uitrusting overboord. Vanwege de uitstekende samenwerking van de bemanning in deze moeilijke omstandigheden bereikte het toestel met succes dit land en de piloot slaagde erin een noodlanding te maken.
De gezagvoerder meldde vervolgens dat het hele optreden van Sgt Day op het hoogste niveau was. Ondanks zijn ervaringen tijdens deze vlucht bleef Sgt Day volkomen onverstoorbaar en bleef enthousiast zijn plicht als bemanningslid doen.
Men vindt dat hij met zijn moed en plichtsbesef een fraai voorbeeld heeft gesteld voor andere bemanningen en zijn optreden erkenning waard is.
Distinguished Flying Medal (DFM)

Bronnen

Foto