TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Beytagh, Michael Leo Ffrench

Geboortedatum:
1916 (Shanghai, China)
Overlijdensdatum:
11 augustus 1952 (Zanzibar)
Dienstnummer:
3905
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Michael zat op de Monkton Combe Junior School, waar hij in 1927 wegging.

Toen Michael Beytagh’s ouders gescheiden waren, werd hij grootgebracht door een voogd, daarna geadopteerd door een rijke Amerikaan en ging vervolgens in Amerika naar school. Hij kon het echter niet vinden met zijn adoptieouders en keerde terug naar zijn voogd waarna hij een baantje nam in Maidstone om verzekeringsrecht te studeren en een klein kantoor te openen.
Hij brak toen met zijn vorige leven en kreeg een kort dienstverband bij de R.A.F. als jachtvlieger. Hij ging in 1937 bij No 23 Squadron en later naar No 73 Squadron, een onderdeel van de A.A.F. in Frankrijk. Hij kwam in actie tijdens de Battle of Britain.
In november 1940 voer hij aan boord van de carrier H.M.S. Furious naar west Afrika en daarna naar Egypte.
Toen hij in Takoradi met verlof was, kregen Beytagh en vier andere piloten op 21 juni 1941 opdracht om een Blenheim en twee Hurricanes naar Freetown over te vliegen. Nadat ze door slecht weer gedwongen waren geweest een noodlanding in de jungle te maken konden ze niet meer opstijgen en liepen in twee dagen en drie nachten 115 kilometer en kwamen uiteindelijk op de Firestone rubberplantage aan, op 56 kilometer van Monrovia in Liberië.
Beytagh keerde in november 1941 naar Engeland terug en werd bij No 55 O.T.U. geplaatst; op 2 oktober 1942 nam hij het commando op zich over No 602 Squadron op Skeabrae dat daar was gelegerd voor de verdediging van Scapa Flow. In januari 1943 vloog 602 Squadron naar het zuiden naar Perranporth voor een wat actievere rol.
Beytagh werd in oktober 1943 bij het Air Ministry geplaatst op het Directorate Air Transport Policy. Begin 1945 ging hij naar het stafcollege en keerde toen op het Air Ministry terug als plaatsvervangend Director Plans in de rang van Wing Commander.
Beytagh verliet de R.A.F. op 10 januari 1946 en ging in april naar Oeganda als bestuursambtenaar in de Koloniale Dienst. In maart 1949 werd hij op het eiland Pemba bij Zanzibar geplaatst als District Commissioner.
Beytagh overleed daar aan een herseninfarct. Op eigen verzoek kreeg hij een zeemansgraf voor de kust van Pemba.

Bevorderingen:
24 augustus 1936: Acting Pilot Officer on .probation
29 juni 1937: Pilot Officer
29 januari 1939: Flying Officer
3 september 1940: Flight Lieutenant
1 maart 1942: Temporary Squadron Leader
1 mei 1944: Squadron Leader (war sub)
27 november 1948: Commission relinquished on enlistment in the Territorial Army

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Squadron Leader (Majoor-Vlieger)
Toegekend op:
1 januari 1943
Mentioned in Dispatches
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Squadron Leader (Majoor-Vlieger)
Eenheid:
No. 602 (City of Glasgow) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
1 oktober 1943
De voordracht vermeldde dat hij vijf vijandelijke vliegtuigen had vernietigd.
Distinguished Flying Cross (DFC)

Bronnen

Foto

Thema's