TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Driver, Charles Ronald

Geboortedatum:
1921 (Swansea/West Glamorgan, Groot-Brittannië)
Overlijdensdatum:
2009
Dienstnummer:
626742 (NCO)/53399 (Officer)
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Charles Driver was klerk bij een wolhandelaar voordat hij in 1938 bij de R.A.F. kwam.
Op 18 december 1939 werden 22 Wellingtons van Nos 9, 37 en 149 Squadron uitgestuurd om Duitse schepen aan te vallen die vermoedelijk buiten de haven van Wilhelmshafen lagen. Ze bereikten hun doel veilig maar ontdekten dat de Duitse scheepen in de haven lagen. Hun orders lieten niet toe dat ze schepen in de haven aanvielen en dus gingen de Wellingtons terug naar huis.
Op dat moment vielen de Duitse jagers aan. Eerst Bf 109s en daarna Me 110s joegen de Wellingtons terug over de Noordzee.
Tien Wellingtons werden neergeschoten, twee anderen waren gedwongen op zee te landen voordat ze Engeland bereikten en nog drie gingen bij noodlandingen verloren. Slechts twee Duitse jagers werden neergeschoten. Er waren 15 bommenwerpers verloren gegaan uit een totaal van 22 en er was niets bereikt. Het totale verlies voor No 9 Squadron tijdens deze ene missie was 24 doden en vier gewonden.
Ronnie Driver werd voor zijn actie tijdens de slag boven de Bocht van Helgoland onderscheiden met een DFM. Als gevolg van zijn ervaringen leed hij aan post traumatische stress en werd twee keer in het ziekenhuis opgenomen voor behandeling.
In 1970 werd hij de vader van de latere actrice Minnnie Driver die in 2014 over het leven van haar vader vertelde in de tv serie "Who do you think you are?"

Bevorderingen:
? Sergeant
30 december 1943: Pilot Officer on Probation (Emergency)
30 juni 1944: Flying Officer (war sub)

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Aircraftman, 1st Class
Eenheid:
No. 9 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
16 januari 1940
Aanbeveling:
Aircraftman Driver was neusschutter in een vliegtuig dat in december 1939 betrokken was bij operaties boven een vijandelijke marinebasis. Hoewel het toestel zeer zwaar beschoten werd, bleef hij op zijn post totdat beide neusmitrailleurs onbruikbaar werden en de vloer weg werd geschoten of in brand raakte die hij met zijn handen doofde. Omdat inmiddels het brandstofsysteem ernstig was beschadigd ging hij naar de brandstofpomp en bleef met de hand pompen totdat het toestel door gebrek aan brandstof in zee terecht kwam.
Ondanks deze inspanningen slaagde Aircraftman Driver er vervolgens in het vlot vrij te krijgen en hielp hij met het redden van de rest van de bemanning waarvan sommige gewond waren.
Het is ongetwijfeld grotendeels aan zijn oplettendheid te danken dat de bemanningsleden van dit vliegtuig in veiligheid werden gebracht.
Distinguished Flying Medal (DFM)

Bronnen

Foto

Thema's