TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Iveson, Thomas Clifford "Tony"

    Geboortedatum:
    11 september 1919 (York/North Yorkshire, Groot-Brittannië)
    Overlijdensdatum:
    5 november 2013
    Dienstnummer:
    742036 (NCO)/128539 (Officer)
    Nationaliteit:
    Britse (1801-heden, Koninkrijk)

    Biografie

    Tony Iveson volgde zijn opleiding aan de Archbishop Holgate Grammar School en ging in 1938 naar de R.A.F.V.R. Hij werd een jaar later opgeroepen, begon als jachtvlieger en in september 1940 kwam hij bij No 616 Squadron.
    Voordat de Battle of Britain ten einde liep vloog hij een aantal patrouilles; daarna werd hij vlieginstructeur en verbleef twee jaar in Zuid-Rhodesië om piloten op te leiden voordat hij naar Engeland terugkeerde en bij No 617 Squadron kwam.
    Op 15 september 1944, vliegend vanaf een basis in Rusland, nam hij deel aan de eerste aanval op het Duitse slagschip de Tirpitz. Op 12 november startte Iveson om de Tirpitz voor de tweede keer aan te vallen. In januari 1945 was hij betrokken bij de aanval op de U-boot dokken in Bergen, Noorwegen.
    In het voorjaar van 1945 werd hij bij de B.O.A.C. gedetacheerd en vloog met omgebouwde bommenwerpers naar het Verre Oosten. Hij verliet de R.A.F. het jaar daarop maar ging later naar een Field Squadron van het R.A.F. Regiment in de R.Aux.A.F. en voerde het bevel over een squadron lichte vliegtuigen totdat de eenheid in 1957 werd ontbonden. Iveson maakte daarna een lange carrière bij de televisie en in public relations. Iveson werkte ook voor de British Airport Authority. Hij was vele jaren voorzitter van de Bomber Command Association en voerde een felle campagne voor een permanent monument ter herdenking van zijn collega’s door inzamelingsacties bij te wonen en lezingen te geven over zijn ervaringen in de oorlog. Het verzoek werd uiteindelijk ingewilligd en resulteerde in de onthulling door de koningin in juli 2012 van het Bomber Command Memorial in Londen.

    Bevorderingen:
    ? Temporary Flight Sergeant
    1 mei 1942: Pilot Officer on Probation (emergency)
    1 november 1942: Flying Officer on probation (war sub)
    1 mei 1944: Flight Lieutenant (war sub
    23 februari 1949: Appointment to Commission as Flight Lieutenant (permanent)
    12 juli 1949: retirement at his own request
    1 februari 1954: appointment as Flight Lieutenant to command No. 2609 (West Riding) Light Anti Aircraft Squadron, Royal Auxilary Air Force Regiment)
    3 maart 1956: Squadron Leader
    20 november 1956: Commission resigned

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
    Eenheid:
    No. 617 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    16 maart 1945
    Aanbeveling:
    Deze officier heeft tijdens zijn tweede tour veel operationele vluchten gemaakt waaronder drie aanvallen op het slagschip de Tirpitz. In January 1945 werd hij uitgestuurd om de U-boot dokken bij Bergen aan te vallen. Boven het doel werd zijn toestel door twee jagers aangevallen. Het eerste salvo van de vijandelijke toestellen raakte het richtings- en het hoogteroer. De binnenmotor aan bakboord werd in brand geschoten en de staartkoepel buiten gevecht gesteld. Nadat de jagers hun aanval hadden afgebroken kwam het toestel van Sq/Ldr Iveson onder zwaar vuur van de luchtdoelbatterijen. Het was bijna onmogelijk om hoogte te houden. Sq/Ldr Iveson gaf een ander bemanningslid aanwijzingen om de stuurknuppel zo vast te binden dat de druk zou verminderen. Onder deze uiterst moeilijke omstandigheden vloog Sq/Ldr Iveson het toestel uit het doelgebied en bereikte een basis in Engeland waar hij met zijn zwaar beschadigde toestel veilig landde.
    Door zijn grote vaardigheid, zijn moed en zijn vastberadenheid was deze officier ongetwijfeld verantwoordelijk voor de veilige terugkeer van het toestel.
    Distinguished Flying Cross (DFC)

    Bronnen

    Foto