TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Dewar, John Scatliff

    Geboortedatum:
    10 augustus 1907 (Mussori/Lahore, India)
    Overlijdensdatum:
    12 september 1940
    Begraven op:
    Oorlogsgraven van het Gemenebest St. John the Baptist Churchyard
    Vak: N.W. Part. 
    Dienstnummer:
    26029
    Nationaliteit:
    Britse (1801-heden, Koninkrijk)

    Biografie

    John Dewar bezocht van januari 1922 tot december 1925 de King’s School in Canterbury. Hij werd in 1925 sergeant in het Officer’s Training Corps en kwam in januari 1926 als kadet op Cranwell waar hij uitblonk en met uitzonderlijke cijfers afstudeerde.
    In december 1927 werd Dewar bij 13 Squadron geplaatst dat met de Avro Anson vloog. Na te zijn geslaagd voor deklandingen kwam hij in mei 1933 bij 822 Squadron aan boord van H.M.S. Furious en bleef daar als Flight Lieutenant bij 801 (Fleet Fighter) Squadron. In juli 1934, dienend aan boord van H.M.S. Furious sloeg hij tijdens een storm in de Golf van Biskaje overboord maar werd gelukkig snel gered.
    In 1939 werd hij naar Frankrijk gestuurd en nam het bevel over 87 Squadron op zich, onderdeel van de Advanced Air Striking Force. Ondanks dat hij ernstig gehandicapt werd voor vliegen, te wijten aan een gebroken rechterschouder na een vliegtuigongeluk, leidde hij het squadron bij het vernietigen van ongeveer 60 vijandelijke vliegtuigen waarvan hij er vijf opeiste.
    Het squadron werd daarna naar Debden geëvacueerd voor herstel.
    Op 12 september 1940 startte hij in Hurricane V7306 voor een routinevlucht van Exeter naar Tangmere maar kwam niet aan. Het weer was zeer slecht en operaties van de vijand werden die dag gehinderd. Dewar was het enige verlies van de R.A.F. die dag en de hoogste officier die tijdens de slag sneuvelde. Zijn lichaam spoelde op 30 september aan bij Kingston Gorse in Sussex.
    Er hangt een waas van mysterie rond zijn dood omdat sommige rapporten aangeven dat hij zijn parachute had gebruikt en zijn lichaam was "doorzeefd met kogels" toen hij werd gevonden, dat houdt in dat hij aan zijn parachute zou zijn gedood tijdens zijn afdaling.
    Hij was de hoogste officier die tijdens de Battle of Britain werd gedood en een van de eerste vier officieren die tijdens de oorlog zowel met de D.S.O. als het D.F.C. zouden worden onderscheiden.
    John Dewar werd begraven op de North Baddesley (Johannes de Doper) begraafplaats in Hampshire.

    Bevorderingen:
    17 december 1927: Pilot Officer
    17 juni 1929: Flying Officer
    1 februari 1934: Flight Lieutenant
    1 februari 1938: Squadron Leader
    1 september 1940: Temporary Wing Commander

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Squadron Leader (Majoor-Vlieger)
    Eenheid:
    No. 87 (United Provinces) Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    31 mei 1940
    Aanbeveling:
    Voordat de intensieve operaties begonnen raakte deze officier tijdens een ernstig vliegtuigongeluk aan zijn rechterschouder gewond. Desondanks vloog hij regelmatig en leidde zijn squadron bekwaam en vurig, meer dan 60 vliegtuigen werden door hen vernietigd. Hij behield het bevel over het squadron ondanks zijn gewonde schouder, hij leidde zijn nieuwe piloten goed op en was voortdurend een zeer efficiënt commandant die in zijn squadron een uitstekende vechtlust handhaafde.

    Begeleidende opmerkingen van Commander 14 Group:
    Squadron Leader Dewar was in het Saargebied toen de intensieve operaties begonnen. Hij had op 7 mei een ernstig vliegtuigongeluk gehad waardoor zijn rechterschouder onbruikbaar werd. Ondanks dat bleef hij vliegen en leidde zijn squadron bekwaam en met vuur. Onder zijn leiding nam 87 Squadron meer dan 60 vijandelijke toestellen voor zijn rekening. Hij behield het bevel over het squadron tot aan de evacuatie, ondanks zijn gewonde schouder. Hij leidde zijn nieuwe piloten goed op en was voortdurend een zeer efficiënt commandant. Ik kan de vechtlust die hij in zijn squadron handhaafde niet hoog genoeg prijzen. Ik beveel hem aan voor een onmiddellijke toekenning van de Distinguished Service Order.
    Distinguished Service Order (DSO)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Squadron Leader (Majoor-Vlieger)
    Eenheid:
    No. 87 (United Provinces) Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    31 mei 1940
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Aanbeveling:
    Deze officier heeft vijf vijandelijke vliegtuigen neergeschoten en vele patrouilles met moed en vastberadenheid geleid.
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Wing Commander (Luitenant-Kolonel-Vlieger)
    Toegekend op:
    1 januari 1941

    Posthuum toegekend.
    Mentioned in Dispatches
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

    Met "BATTLE OF BRITAIN"-gesp.
    1939-1945 Star

    Bronnen

    • Foto 1:
    • - SHORES, CH. & WILLIAMS, C., Aces High, Grub Street, London, 1994.
      - The London Gazette Issue 33348 published on the 17 January 1928
      - The London Gazette Issue 33519 published on the 23 July 1929
      - The London Gazette Issue 34020 published on the 2 February 1934
      - The London Gazette Issue 34478 published on the 1 February 1938
      - Supplement to The London Gazette Issue 34860 published on the 28 May 1940
      - The London Gazette Issue 34949 published on the 20 September 1940
      - Supplement to The London Gazette Issue 35029 published on the 31 December 1940
      - Spink
      - The King's School Canterbury- Roll of Honor

    Foto