TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Jacobs, Henry "Jake"

    Geboortedatum:
    april 1907 (Great Yarmouth/Norfolk, Groot-Brittannie)
    Overlijdensdatum:
    9 oktober 1978
    Dienstnummer:
    78685
    Nationaliteit:
    Britse (1801-heden, Koninkrijk)

    Biografie

    Aan Henry Jacobs werd in februari 1940 een directe aanstelling bij de R.A.F. verleend als boordschutter. Hij voltooide zijn opleiding in juni 1940 en ging naar 264 Squadron dat met de Defiant vloog. Spoedig daarna verhuisde hij naar 600 Squadron dat met de nachtjagerversie van de Blenheim vanaf Northolt vloog.
    Met één overwinning op zijn naam werd Jacobs begin oktober 1940 bij 219 Squadron geplaatst. Tijdens zijn periode als Chief Special Signals Instructor bij 15 OTU op Cranfield, ontmoette hij Bob Braham met wie hij een nauwe samenwerking zou opbouwen door samen te vliegen en de techniek van radaronderschepping te ontwikkelen.
    Na een korte periode bij 488 NZ Squadron was zijn volgende detachering bij 141 Special Duties Nightfighter Squadron in augustus 1943. Hij vormde opnieuw een team met Braham met wie hij nog meer overwinningen in de lucht zou opeisen, zelfs op Duitse nachtjagerazen als August Geiger (53 overwinningen), Heinz Finke ( 54) en Georg Kraft (14).
    In augustus 1944 ging Jacobs naar 1508 Radar Flight, de eerste van twee detacheringen als instructeur die zouden uitmonden in zijn benoeming bij de Tactische Staf van de CFE in juli 1945. In deze functie vloog hij in alle weersomstandigheden met meer dan 60 verschillende bemanningen. Voor dit werk werd Jacobs onderscheiden met het A.F.C.
    Na de oorlog bleef hij bij de RAF en ging op 29 december 1958 als Squadron Leader met pensioen.
    Hij werd ook nog onderscheiden met de General Service 1918-62, met 2 gespen, S.E. Asia 1945-46 en Maleisië.

    Bevorderingen:
    februari 1940: Acting Pilot Officer (probation)
    9 juni 1940: Pilot Officer (probation)
    29 mei 1941: Flying Officer (war sub)
    29 mei 1942: Flight Lieutenant (war sub)
    8 december 1947:Appointment as Flight Lieutenant, extended service (four years on the active list) and transferred to the Aircraft Control Branch
    8 november 1848: Flight Lieutenant (permanent)
    1 juli 1952: Squadron Leader
    29 december 1958: retirement

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Flight Lieutenant (Kapitein-vlieger)
    Toegekend op:
    9 oktober 1942
    Aanbeveling:
    Ik heb de eer de opmerkelijke vliegprestaties van Flight Lieutenant Jacobs, Chief Special Signals Instructor bij No. 51 O.T.U. op Cranfield onder uw aandacht te brengen.
    Met het doel informatie uit de eerste hand te verkrijgen over de operationele toestand van het Mk VII Special Signals apparaat, kreeg hij toestemming om 14 dagen lang aan dit squadron (No. 29) te worden toegevoegd. Op zijn tweede vlucht met dit apparaat op 24 augustus 1942 stelde hij door zijn deskundige en nauwkeurige aanwijzingen zijn piloot in staat een vijandelijk toestel op lage hoogte in zicht te krijgen. Dit vliegtuig wordt als beschadigd opgegeven.
    Vier dagen later, op patouille in een uitzonderlijk domkere nacht waren zijn aanwijzingen zo nauwkeurig en gaven zijn vlieger zoveel vertrouwen dat hij in staat was een vijandelijk vliegtuig op golftop hoogte te ontdekken en te vernietigen. Later dezelfde nacht deed hij een tweede patrouille met dezelfde piloot en in vergelijkbare omstandigheden stelde hij zijn piloot in staat een vijandelijk vliegtuig te vinden en aan te vallen; Dit toestel wordt als beschadigd opgegeven.
    Er werd tegenvuur verwacht en de piloot was gedwongen om op een motor terug te vliegen. Op dat moment vloog het toestel ergens boven zee en slechts een paar meter boven het wateroppervlak. De stuurboordmotor stond in brand en de bakboordmotor was ook kapot. F/Lt. Jacobs bleef onverstoord en opgewekt en met zijn gedrag hielp hij zijn piloot zijn beschadigde toestel naar de kust te vliegen en een noodlanding te maken.
    De bereidheid en het voorbeeld van F/Lt. Jacobs tijdens zijn korte verblijf bij dit squadron vormden een inspiratie voor andere navigaten/radiotelegrafisten van deze eenheid.
    Tijdens een eerdere tour als boordschutter bij een ander squadron hielp F/Lt. Jacobs zijn piloot een vijandelijk toestel ’s nachts te vernietigen. Het is dus duidelijk dat F/Lt. Jacobs heeft geholpen bij de vernietiging van twee vijandelijke toestellen en het beschadigen van twee andere.
    In alle gevallen adviseer ik met klem gunstig te beslissen over de vraag of de naam van F/Lt. Jacobs aan Z.M. de Koning moet worden genoemd voor toekenning van het D.F.C.
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Flight Lieutenant (Kapitein-vlieger)
    Eenheid:
    No. 141 Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    juli 1944
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Aanbeveling:
    Flight Lieutenant Jacobs werd op 3 augustus 1943 bij 141 Squadron geplaatst op speciaal verzoek van Wing Commander J.R.D. Braham. Hij kwam van 488 Squadron waar hij squadronnavigator/radiotelegrafist was met een zeer goede reputatie en hij vormde een bemanning met Wing Commander Braham.
    Hoewel de normale specialistische technische training voor dit squadron drie weken duurt, toonde F/Lt. Jacobs zoveel aanleg en vaardigheid dart hij al na acht dagen als volledig operationeel werd beschouwd. Voor het gespecialiseerde werk van dit squadron moet de navigator/radiotelegrafist niet alleen over opmerkelijke capaciteiten als navigator beschikken maar ook A.I operateur zijn want zonder zijn deskundig omgaan met specialistische apparatuur zou de piloot weinig of geen kans hebben op vijandelijke toestellen te stuiten.
    Op 17 augustus 1943 bracht F/Lt. Jacobs Wing Commander Braham in visueel contact met een Me 110 die boven Emden werd neergeschoten. Op dezelfde patrouille haalde deze bemanning boven Borkum nog een Me 110 neer.
    Tijdens volgende patrouilles bracht F/Lt. Jacobs zijn piloot herhaaldelijk in visueel contact met vijandelijke toestellen en op 27 september stelde hij zijn piloot in staat om na een lange achtervolging een Dornier Do 217 ten westen van Hannover neer te halen waarbij zijn deskundighed en hardnekkigheid van vitaal belang waren.
    Op 29 september, ondanks een grote verwarring van eigen en vijandelijke toestellen in het gebied hielp hij W.Cdr. Braham een Me 110 boven het IJsselmeer neer te halen en tien minuten later vielen ze in hetzelfde gebied een Junkers Ju 88 aan en brachten hem zware schade toe en zouden hem zeker hebben neergeschoten als het kanon van de Beaufighter niet was vastgelopen.
    F/Lt. Jacobs werd op 28 september 1942 onderscheiden met het Distinguished Flying Cross; daarvoor had hij een rol gespeeld bij de vernietiging van twee vijandelijke vliegtuigen, een vijandelijk toestel waarschijnlijk vernietigd en een ander beschadigd, bovendien heeft hij visueel contact met vele andere gemaakt. Zijn score bedraagt nu zes vernietigde vijandelijke vliegtuigen, een waarschijnlijk vernietigd en twee beschadigd.
    Sinds hij bij 141 Squadron kwam, heet F/Lt. Jacobs een fraai voorbeeld gesteld van efficiëncy, bereidheid en plichtsbesef die een inspirerend voorbeeld zijn geweest voor de rest van het squadron.
    Gezien het voornoemde wordt geadviseerd dat F/Lt. Jacobs een Gesp op zijn Distinguished Flying Cross wordt toegekend.

    Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC per 5 november 1943.
    De aanbeveling was opgetekend door Bob Braham.
    De uitreiking vond plaats 'in het veld' bij Hartford Bridge.
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Flight Lieutenant (Kapitein-vlieger)
    Toegekend op:
    3 april 1945
    Aanbeveling:
    Deze officier is verantwoordelijk voor de navigatieinstructie aan alle voltallige bemanningen en indviduelie navigatoren die in No. 2 Group met G.H. werken. In de loop van zijn instructies heeft hij in alle weersomstandigehden gevlogen met meer dan 60 verschillende bemanningen. Het succes van dat werk is grotendeels te danken aan het voorbeeld en de hoge kwaliteit van F/Lt. Jacobs’ instructies.

    Air Force Cross (AFC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

    Met "BATTLE OF BRITAIN"-gesp.
    1939-1945 Star
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

    Met "FRANCE AND GERMANY"-gesp.
    Air Crew Europe Star

    Bronnen

    • Foto 1:
    • Foto: Battle of Britain London Monument
    • - The London Gazette Issue 34881 published on the 25 June 1940
      - The London Gazette Issue 34903 published on the 23 July 1940
      - The London Gazette Issue 35222 published on the 18 July 1941
      - The London Gazette Issue 35606 published on the 23 June 1942
      - Second Supplement to The London Gazette Issue 35736 published on the 6 October 1942
      - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 36235 published on the 2 November 1943
      - Third Supplement to The London Gazette Issue 37012 published on the 30 March 1945
      - Second Supplement to The London Gazette Issue 38002 published on the 27 June 1947
      - Second Supplement to The London Gazette Issue 38264 published on the 16 April 1948
      - Supplement to The London Gazette Issue 38661 published on the 12 July 1949
      - Second Supplement to The London Gazette Issue 39586 published on the 27 June 1952
      - Second Supplement to The London Gazette Issue 41598 published on the 2 January 1959
      - Dix Noonan Webb
      - Battle of Britain London Monument
      - Jewish Virtual Librabry

    Foto