TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Richards, Frank Alan

Dienstnummer:
2589301
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Frank Richards, een beroepsartiest ging op 10 oktober 1939 in dienst en voegde zich bij hhet Royal Corps of Signals. Hij kwam in actie in Frankrijk en werd uit Duinkerken geëvacueerd. Daarna meldde hij zich vrijwillig voor het Glider Pilot Regiment en werd op 18 september 1942 overgeplaatst, ondanks de wens van het C.R.S. om hem te behouden. Hij begon aan zijn vliegopleiding op R.A.F. Brooker. Op D-Day kwam hij niet in actie naar hij was betrokken bij de eerste dropping bij Arnhem waar hij een 6 ponder en een Jeep naar toe bracht. Hij ontsnapte over de Rijn en keerde naar Engeland terug. Zijn herinneringen aan Arnhem waren van dien aard dat hij bijna nooit over de slag sprak.
Hij kwam in actie tijdens de laatste grote operatie van de oorlog op 24 maart 1945. Hij werd aangewezen om een Flakhoofdkwartier om 10:30 aan te vallen met troepen van de Ox and Bucks Light Infantry. Ze zouden op 24 maart om 07:30 starten maar de Halifax die hem sleepte had grote problemen. Uiteindelijk werd hij naar de startpositie terugggesleept, steeg ongeveer 45 minuten later op en ging op weg naar Brussel. De piloot van de Halifax probeerde hem in zijn oorspronkelijke positie, een enorme vloot zweefvliegtuigen terug te krijgen. Na het afkoppelen kwam de Horsa in een duikvlucht en werd door flak geraakt. Ondanks het feit dat hij geraakt was en grote problemen had met de besturing van het zweeefvliegtuig zette hij het toestel ten noorden van het toegewezen doel aan de grond. De troepen en de jeep achterin werden uitgeladen met het kanon er achteraan. Hij vond zijn weg naar een eerste hulppost en bereikte uiteindelijk het verzamelpunt voor zweefvliegpiloten. Terwijl ze wachtten, hoorden ze het geluid van tanks. Hij en zijn collega’s lieten zich op de grond vallen en keken met ontzag toe hoe een paar Tempests de tanks te grazen namen. Hij werd daarna overgebracht naar een Brits Algemeen Hospitaal in een buitenwijk van Brussel en met een Dakota overgevlogen naar Engeland.
Hij werd op 1 april 1946 overgeplaatst naar de reserve. Na de oorlog hervatte hij zijn liefde voor het schilderen en een van zijn werken staat op de voorpagina van het "History of the Glider Pilot Regiment" door Claude Smith.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Staff Sergeant
Eenheid:
No. 1 Wing, Glider Pilot Regiment, Divisional Troops, 6th Airborne Division, British Army
Toegekend op:
16 augustus 1945
Uitgereikt voor:
Operatie Varsity
Aanbeveling:
Op 24 maart 1945 was Staff Sergeant Richards eerste piloot van een Horsa zweefvliegtuig dat deelnam aan de luchtlandingsoperatie over de Rijn ten noorden van Wesel. Bij het naderen van het landingsgebied, na een vlucht van drie uur, was het moeilijk herkenningspunten te ontdekken vanwege het vijandelijke rookgordijn. Ondanks aanzienlijk afweervuur zette S.Sgt. Richards door om in zijn aangewezen gebied te landen. Tijdens die vlucht werd het zweefvliegtuig zwaar beschadigd door luchtafweer waardoor hij, zijn tweede piloot en een passagier gewond raakten. Het zweefvliegtuig werd oncontroleerbaar in een steile duik maar S. Sgt. Richards kon door zijn kalmte en vaardigheid een lanmding maken in het gebied dat voor zijn lading voor hem was uitgekozen. Ondanks zijn verwondingen hield S.Sgt. Richards toezicht op het uitladen van het zweefvliegtuig en daarmee, door zijn bekwaamheid in de lucht en op de grond stelde hij de volledige inzet van de lading die hij in zijn toestel vervoerde veilig.
Distinguished Flying Medal (DFM)

Bronnen

  • - Supplement to The London Gazette Issue 37223 published on the 14 August 1945
    - Bonhams

Foto