TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Robinson, Hubert Hedley

Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Hubert Robinson (in kranten aangehaald als Herbert) was Eerste Officier op het passagiersschip de SS Dunbar Castle toen ze op weg was van Engeland naar Beira in Mozambique toen ze op 9 januari 1940 11 kilometer buiten Ramsgate op een mijn liep. Er waren 150 bemanningsleden en 48 passagiers aan boord waaronder negen kinderen en de loods toen ze vertrok.
De bemanning slaagde erin alle passagiers op een na in de sleoepn te krijgen. Het merendeel van de bemanning slaagde er ook in in de sloepen te komen maar sommigen waren gewond geraakt door de explosie waaronder de kapitein. Anderen in de kombuis waren ernstig verbrand geraakt en stierven aan hun verwondingen. Na een telling werden een passagier en diverse bemanningsleden vermist en geen werd levend gevonden. De loods was gewond geraakt en een renpaard dat aan dek had gestaan was in zee geslingerd. Dertig minuten nadat ze op een mijn was gelopen zonk de Dunbar Castle rechtstandig naar de bodem. In totaal gingen er 10 levens verloren. Het wrak werd na de oorlog gesloopt.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Chief Officer
Eenheid:
s.s. Dunbar Castle, British Merchant Navy
Toegekend op:
20 maart 1940
Het ss Dunbar Castle voer in een langzaam konvooi. Ze vervoerde 50 passagiers waaronder vrouwen en kinderen. Vroeg in de middag ontplofte een mijn aan stuurboordzijde onder de brug. Ze brak op dat punt in tweeën en zakte in rook en vlammen in elkaar vanaf het achterste deel van het kuildek. Ze helde direct over naar stuurboord en de helling werd snel groter. De meeste schade was ontstaan bij de officiersverblijven en de brug waar de kapitein dodelijk gewond was geraakt en de 2de en 4de Offiicer gwond waren. Benedendeks vielen alle lichten uit, er woedde een felle brand in de kombuis en sommige matrozen raakten ernstig verbrand.
De 1ste Officier was op het promendadedek. Hij ging naar het sloependek dat hij verlaten aantrof en streek drie sloepen. De bemanning kwam laat op haar post omdat de twee ladders vanuit het vooronder gebroken waren. Hij ging naar zijn hut om een lantaarn en een mes te zoeken om een touwladder mee weg te snijden. Alle sloepen werden zonder paniek bemand maar de dokter en een andere man werden het water in geslingerd. Ze hielden zich vast aan het dolboord van een van de sloepen die door de 1ste Officier waren gestreken en werden binnenboord getrokken. De 1ste Officier en een vrijwilliger, matroos E. Akehurst gingen onder dek om er zeker van te zijn dat daar geen gewonden lagen; ze riepen in het donker maar er kwam geen antwoord. Toen ze boven kwamen stond het sloependek onder water en moesten ze het schip verlaten. Er lagen mannen in het water, een ervan werd door de 1ste Ofrficier opgepikt, twee andere werden door een andere sloep gered.
Drie gastvrouwen verzorgden de gewonden met de grootste zorg. De reisleidster verzorgde de gewonde kwartiermeester de hele nacht.

H.H. Robinson was Chief Officer van het Union Castle schip Dunbar Castle dat op 9 januari 1940 zonk na op een mijn te zijn gelopen. DE bevelvoerend officier (Kapitein Causton) werd tijdens het incident gedood en de Chief officer nam de leiding over het verlaten van het zinkende schip en het in de sloepen gaan. Ze werden opgepikt door de mijnenveger H.M.S. Calvi en overgebracht naar Ramsgate.
Officer of the Order of the British Empire (OBE)

Bronnen

Foto