TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Strathern, William Makepeace

Geboortedatum:
(Invercargill/Southland, Niew Zeeland)
Overlijdensdatum:
mei 1950
Dienstnummer:
NZ.42476
Nationaliteit:
Nieuw-Zeelandse (1907-1947, Dominion VK)

Biografie

Voor de oorlog werkte Bill Strathern als electromonteur.
In 1942 meldde hij zich bij de RNZAF als Service Pilot. In januari 1942 voer hij naar Engeland en werd geplaatst bij een eenheid voor voortgezette training waar hij met de Airspeed Oxford vloog. Na een korte tijd bij Bomber Command werd hij bij 138 Squadron op RAF Tempsford geplaatst. Net als mannen als Percy Pickard, Hugh Verity and Bunny Rymills bestond zijn werk uit het afwerpen van geheime agenten boven bezet Europa, werk dat hem boven Frankrijk, België, Nederland, Duitsland, Noorwegen en Denemarken zou brengen.
In de nacht van 28 augustus 1944 bestond zijn missie uit het blind afwerpen van drie agenten op de Appelse Hei bij Voorthuizen in Nederland. Twee van deze agenten, Joop Kuylenaar en Jaap Hindrick werden door de Duitsers gepakt en gefusilleerd.
Strathern vloog zijn laatste operationele missie in de laatste nacht van december toen zijn Stirling werd aangevallen door een Me 210 terwijl hij met 15 containers en vier pakketten naar Noorwegen vloog. De staartschutter liep ernstige hoofdwonden op door het eerste salvo van het vijandelijke toestel dat totaal vier aanvallen deed. Met zijn staart doorzeefd, het stuurboord hoogteroer weg geschoten en de stuurboordbinnenmotor kapot slaagde Strathern er niettemin in het toestel veilig naar Engeland terug te vliegen waar hij een landing op Peterhead maakte. Het was dit incident dat hem de wel verdiende Gesp op zijn DFC opeverde.
Bill Strathern vloog 36 clandestiene missies en wierp met 138 Squadron voor Bijzondere Taken voorraden voor de S.O.E. en agenten af in bezet gebied.
In 1945 werd hij bij de 1667 Bomber Defence Training Unit geplaatst voordat hij naar 511 Squadron van Transport Command ging.
Na de oorlog bleef hij bij RAF Transport Command en vloog met de York passagiers van Engeland naar Singapoer en hij was betrokken bij de Luchtbrug naar Berlijn. Hij kwam in mei 1950 tijdens een vliegongeluk om het leven toen hij, gestationeerd op Manston in Kent, een Vampire straalvliegtuig testte dat boven Istres in Frankrijk explodeerde.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Flight Lieutenant (waarnemend Kapitein-vlieger)
Eenheid:
No. 138 (Special Duties) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
8 december 1944
Aanbeveling:
F/Lt. Strathern heeft nu 28 missies gevlogen, alle van een bijzonder karakter. Hij heeft altijd het grootste enthousiasme voor operationeel vliegen getoond en vastberadenherid om zijn doel te bereiken, soms in slecht weer. Bij twee gelegenheden werd zijn toestel door twee vijandelijke jagers gelijktijdig aangevallen maar elke keer heeft hij ze, door het uitvoeren van de correcte manoeuvres weten af te schudden zonder dat zijn toestel ook maar een keer werd geraakt. Op hetzelfde moment hebben de vijandelijke toestellen niet ongedeerd kunnen ontsnappen, wat een fraai eerbetoon is aan F/Lt. Strathern en aan de uitmuntende samenwerking die hij zijn bemanning heeft ingeprent.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Flight Lieutenant (waarnemend Kapitein-vlieger)
Eenheid:
No. 138 (Special Duties) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
9 maart 1945
Distinguished Flying Cross (DFC)
Aanbeveling:
Deze officier was gezagvoerder van een vliegtuig dat op een nacht in december 1944 werd uitgestuurd voor een operationele vlucht. Voor zijn bemanning was dit de eerste operatie. Tijdens de vlucht werd het toestel aangevallen door een jager waarvan een salvo mitrailleurvuur veel schade aanrichtte. De staartschutter raakte ernstig gewond en zijn geschutskoepel werd onbruikbaar. Het bakboord hoogteroer werd weg geschoten en de romp werd op vele plaatsten door kogels geraakt. F/Lt. Strathern nam vanaf de plaats van de tweede piloot onmiddellijk de besturing over. Door knap te manoeuvreren wist hij uiteindelijk de aanvaller af te schudden. De stuurboordbinnenmotor deed het nu niet meer en het toestel was uiterst moeilijk te besturen geworden. Niettemin vloog F/Lt. Strathern met vertoon van superieure vliegkunst het zwaar beschadigde toestel naar de basis terug. Onder de meest moeilijke omstandigheden toonde deze officier opmerkelijke koelbloedigheid, grote moed en model leiderschap.

Tweede DFC (onmiddellijk) toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.

Bronnen

  • - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 36831 published on the 5 December 1944
    - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 36975 published on the 6 March 1945
    - Dix Noonan Webb

Foto

Thema's