Allen, Robert Swinton

    Geboortedatum:
    24 juli 1914 (Prestwich/Greater Manchester, Groot-BrittanniŽ)
    Overlijdensdatum:
    1982
    Nationaliteit:
    Britse (1801-heden, Koninkrijk)

    Biografie

    Dienstnummer 37522
    Robert Allen kreeg zijn opleiding aan de Westfield High School in Manchester en op HMS Conway. Hij kwam in 1935 bij de RAF en vloog tussen januari en september 1938 met Heyfords en Whitleys van 7 Squadron en daarna, als volledig bevoegd bommenwerperpiloot tussen november 1939 en oktober 1940 bij 49 Squadron. Hij nam deel aan meer dan 20 missies naar doelen in Duitsland waaronder de Roer vallei, Dortmund, Frankfurt, Hamburg, Keulen en aan de eerste aanval van de RAF op Berlijn. Hij was op 24 juli 1941 aanvoerder van 106 Squadron op hun eerste aanval bij daglicht op de slagkruiser Gneisenau die in Brest in het droogdok lag; het squadron van Allen loste zijn bommen gelijktijdig boven het doel en ondanks dat elk vliegtuig regelmatig werd geraakt keerde hij zonder verliezen op RAF Coningsby terug.
    Allen was van 1941 tot 1942 commandant van 106 Squadron waarna Guy Gibson het overnam. Hij werd daarna geplaatst bij de RAF missie naar Chengtu in China van 1943 tot 1945.
    Nadat hij in 1956 de RAF verliet werd hij cafťhouder.

    Promoties:
    3 january, 1936: Acting Pilot Officer (probation)
    18 november, 1936: Pilot Officer
    18 mei, 1938: Flying Officer
    23 februari, 1940: Flight Lieutenant (war sub)
    ? Squadron Leader
    1 september, 1942: Wing Commander (temporary)

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
    Toegekend op:
    25 juni 1940
    Samenvatting:
    In een nacht in juni 1940 ontdekte Squadron Leader Allen een Heinkel 111 en ging er direct achter aan. Onder slechte weersomstandigheden en in het pikkedonker bestuurde hij zijn vliegtuig op een manier die Sgt. Williams, zijn radiotelegrafist/boordschutter in staat stelde een salvo van 200 kogels op ongeveer 20 meter afstand af te vuren waarna het vijandelijke toestel in vlammen naar de grond dook. Kort daarna kwam een Junkers 87 in het vizier en werd dezelfde tactiek toegepast waardoor het vliegtuig in vlammen neerstortte. Squadron Leader Allen vloog toen verder naar zijn doel dat hij met succes bombardeerde. Het initiatief, de grote deskundigheid en besluitvastheid getoond door Squadron Leader Allen, gekoppeld aan de vastbeslotenheid, de deskundigheid en de moed getoond door Sgt. Williams hebben in hoge mate bijgedragen aan het succes van deze operaties.
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
    Eenheid:
    Royal Air Force, No. 49 Squadron (Royal Air Force, No. 49 Squadron)
    Toegekend op:
    24 december 1940
    Distinguished Flying Cross (DFC)
    Bijzonderheden:
    Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Acting Wing Commander (Waarnemend Luitenant-Kolonel-Vlieger)
    Eenheid:
    No. 106 Squadron, Royal Air Force (No. 106 Squadron, Royal Air Force)
    Toegekend op:
    2 september 1941
    Samenvatting:
    In juli 1941 werden er grootschalige aanvallen gedaan op Duitse oorlogsschepen in Brest en in La Pallice (waaronder de Gneisenau, de Scharnhorst en de Prinz Eugen). Een kleinere aanval werd gedaan op Cherbourg. De aanvallen werden bij daglicht uitgevoerd en alle vliegtuigen stuitten bij de nadering naar de doelen, die in Brest door sperbalonnen werden beschermd, op uitzonderlijk zwaar en nauwkeurig afweervuur. De betrokken bemanningen slaagden er desondanks toch in voltreffers op hun doelen te plaatsen en zware schade in het doelgebied te veroorzaken. Tijdens de gevechten met vijandelijke jagers werden 21 vijandelijke toestellen neergeschoten en andere raakten zwaar beschadigd. Het precieze tijdstip van de aanval door de diverse vliegtuigformaties tegenover een dergelijk zware tegenstand, het juiste aanvliegen naar en het nauwkeurig bombarderen van de doelen vereiste grote vaardigheid en moed. Het grote succes van deze operaties was grotendeels te danken aan de vastberadenheid en vindingrijkhied getoond door de volgende officieren en manschappen die er in diverse hoedanigheden aan deelnamen als leiders en leden van vliegtuigbemanningenÖ.*
    Distinguished Service Order (DSO)
    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Wing Commander (Luitenant-Kolonel-Vlieger)
    Toegekend op:
    13 februari 1945
    Order of the Cloud and Banner with Special Rosette (6th Class)

    Bronnen

    • - The London Gazette Issue 34881 published on the 25 June 1940
      - The London Gazette Issue 35022 published on the 24 December 1940
      - The London Gazette Issue 35263 published on the 2 September 1941
      - Fourth Supplement to The London Gazette Issue 36937 published on the 9 February 1945
      - Imperial War Museum Collections
      - Military Art, Military Art Prints