TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Roberts, Arthur James Hart

Geboortedatum:
1916 (Putney)
Dienstnummer:
43375
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

James Roberts was de oudste zoon van een kapitein van het 7th Battalion, Warwickshire Regiment. Na als adelborst gediend te hebben bij de Glen and Shire Line meldde hij zich in september 1934 bij de R.A.F. als Aircraftsman 2. Na het voltooien van zijn bemanningsopleiding werd hij bij 115 Squadron op Marham geplaatst. Na zijn opleiding tot boordschutter werd hij bij 12 Squadron op Andover geplaatst,
Op 1 september 1939 ging het squadron naar Frankrijk en werd op Berry-au-Bac gestationneerd. Van september tot december maakte hij verkenningsvluchten boven de Maginotlinie waarbij zijn toestel onder vuur vanaf de grond en uit de lucht kwam.
Begin 1940 volgde hij de opleiding voor Gunnery Leader en kreeg zijn aanstelling als Acting Pilot Officer. Hij werd bij 103 Squadron geplaatst en hij kwam op 29 mei aan bij zich terugtrekkende squadron. Het squadron had tot taak de Duitse opmars te vertragen door het bombarderen van bruggen en het beschieten van troepen. De verliezen waren hoog en bij twee gelegenheden werd zijn toestel neergeschoten. Na de val van Frankrijk werden drie Fairey Battles vliegklaar gemaakt en de rest van het squadron ontsnapte naar Engeland en landde op 17 juni op Abingdon waar ze in eerste instantie gearresteerd werden als spionnen.
Het squadron werd nieuw opgericht en Roberts diende als boordschutter in Fairey Battles. In februari 1941 gingen ze over op de Wellington 1c, Roberts diende als boordschutter van Squadron Leader Gordon Mellor. Terugkerend van een aanval op de Roer schoten ze over de startbaan en stortten neer in de bomopslagplaats. Het vliegtuig kon worden afgeschreven maar gelukkig liep de bemanning slechts lichte verwondingen op. Terugkerend van een operatie op 31 maart 1941 werden ze tijdens het aanvliegen van R.A.F. Newton aangevallen door een Ju 88 en neergeschoten. Hun vliegtuig werd totaal vernield maar de hele bemanning ontsnapte met slechts lichte verwondingen.
Op 24 juli vloog hij in Wellington R1588 met Squadron Leader Lane en Wing Commander Lowe als Gunnery Fire Control in de formatie die de daglichtaanval uitvoerde op de Duitse oorlogsschepen in Brest. Het squadron verloor een toestel en eiste drie neergeschoten Me 109’s op. Voor deze actie werd hij onderscheiden met het D.F.C.
Gedurende 1943 diende hij als Group Gunner Leader bij 10 O.T.U. op Abingdon. Onder sterke tegenstand opende hij de eerste Air Gunner Training School op Abingdon waar boordschutters die een operationele tour hadden afgemaakt opgeleid werden tot instructor.
In april werd hij naar India overgeplaats om zich bij 356 Squadron te voegen dat met Amerikaanse Liberators was uitgerust. In 1944 werd hij vermeld in een dagorder voor zijn werk aan de ontwikkeling van infrarode en gyroscopische vizieren voor boordschutters. Na het einde van de oorlog in het Verre Oosten werd Roberts bevorderd tot Squadron Leader. Hij wees een verlengd dienstverband af en nam in september 1946 ontslag uit de R.A.F.

Bevorderingen:
? Leading Arcraftman
17 januari 1940: Pilot Officer (probation)
17 januari 1941: Flying Officer (war sub)
17 januari 1942: Flight Lieutenant (war sub)
1945: Squadron Leader

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 103 Squadron, Royal Air Force (No. 103 Squadron, Royal Air Force)
Toegekend op:
2 september 1941
Groepsaanbeveling:
In juli 1941 werden er grootschalige aanvallen gedaan op Duitse oorlogsschepen in Brest en in La Pallice waaronder de Gneisenau, de Scharnhorst en de Prinz Eugen.
Een kleinere aanval werd gedaan op Cherbourg. De operatie werd bij daglicht uitgevoerd en alle toestellen stuitten op zwaar en nauwkeurig afweervuur en tegenstand van jagers toen ze het doel naderden dat in Brest werd beschermd door versperringsballonnen. De bemanningen vielen echter aan en slaagden er desondanks in voltreffers op hun doelen te plaatsen en zware schade in het doelgebied aan te richten. Tijdens de gevechten met vijandelijke jagers werden 21 vijandelijke toestellen neergehaald en andere raakten zwaar beschadigd. De juiste timing van de aanval door de diverse formaties, de juiste nadering en het nauwkeurig bombarderen van de doelen vereisten grote bekwaamheid en moed. Het grote succes van deze operaties was merendeels te danken aan de moed, de vastberadenheid en de vindingrijkheid, getoond door de volgende officieren en manschappen die er in diverse hoedanigheden als leiders en bemanningsleden aan deelnamen.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Lieutenant (Kapitein-vlieger)
Toegekend op:
14 januari 1944
Toegekend wegens zijn werk aan de ontwikkeling van infrarood en gyroscopische vizieren voor de opleiding van boordschutters.
Mentioned in Dispatches

Bronnen

  • - The London Gazette Issue 34854 published on the 21 May 1940
    - The London Gazette Issue 35263 published on the 2 September 1941
    - Third Supplement to The London Gazette Issue 36329 published on the 11 January 1944
    - Morton and Eden

Foto