TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Thiele, Keith Frederick "Jimmy"

Geboortedatum:
25 februari 1921 (Christchurch, Nieuw-Zeeland)
Overlijdensdatum:
15 januari 2016
Nationaliteit:
Nieuw-Zeelandse (1907-1947, Dominion VK)

Biografie

Jimmy Thiele werkte voor de oorlog als verslaggever bij de Star-Sun. Hij meldde zich in december 1940 voor dienst bij de RNZAF. In april 1941 behaalde hij zijn wings en vertrok naar Engeland. Nadat hij gedetacheerd was geweest bij 22 OTU werd hij bij 405 Squadron RCAF geplaatst dat was uitgerust met de Halifax en de Wellington. Hij maakte zijn eerste tour van 32 missies naar doelen in Duitsland en Frankrijk waaronder Berlijn, Hamburg, St. Nazaire en Cherbourg.

Daarna werd Thiele voor een paar maanden met verlof gestuurd waarna hij zich vrijwillig voor een tweede tour meldde; hij werd geplaatst bij 467 Squadron RAAF, een Lancaster eenheid. Hij vloog 24 missies.

Daarna ging hij over naar Fighter Command en schoolde zich om op de Spitfire, iets wat voor een bommenwerperpiloot zeer ongebruikelijk was.

Hij werd in februari 1944 bij 41 Squadron geplaatst en vloog bijna 100 missies ter bescherming van Mitchells tijdens Rhubarb vluchten en uiteindelijk verkenningsmissies naar de V1. Daarna, in oktober 1944 volgde een omscholing op de Tempest en plaatsing bij 486 Squadron RNZAF.

Op 10 februari 1945 werd Thiele op geringe hoogte door luchtafweer neergeschoten maar hij wist uit zijn brandende vliegtuig te springen. Hij werd gevangen genomen en naar Dulag Luft bij Wetzlar gestuurd. Het kamp – en Thiele – werd een paar weken voor het einde van de oorlog bevrijd.

Na de oorlog vloog Thiele tot medio 1960 als gezagvoerder bij Qantas. Vervolgens werd hij zeiler met een aanzienlijke reputatie. Thiele legde later een jachthaven aan bij Sydney en dreef die waarna hij zich met pensioen terugtrok in Bundaberg/Queensland.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
Eenheid:
No. 405 (Vancouver) Squadron, Royal Canadian Air Force
Toegekend op:
11 augustus 1942
Aanbeveling:
Squadron Leader Thiele is al acht maanden verbonden aan dit squadron en in die periode heeft hij 25 geslaagde missies gevlogen. Bij elke gelegenheid heeft hij grote vaardigheid getoond en heeft zijn aanvallen ongeacht de tegenstand door gezet. Zijn gretigheid en zijn doelmatigheid zijn een inspiratie voor andere leden van het squadron geweest. Hij is altijd een leider geweest en heeft net bewezen een zeer moedig en deskundig Flight Commander te zijn. Gezien de uitmuntende staat van dienst van deze officier en zijn aantal operationele vluchten wordt met klem aanbevolen hem een DFC toe te kennen.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Lieutenant (Kapitein-vlieger)
Eenheid:
No. 467 Squadron, Royal Australian Air Force
Toegekend op:
14 mei 1943
Distinguished Service Order (DSO)
Aanbeveling:
Deze officier heeft altijd opmerkelijke gretigheid en vastberadenheid tijdens operaties getoond. Het merendeel van zijn missies bestond uit aanvallen op zwaar verdedigde en ver weg gelegen doelen en zijn allemaal zeer geslaagd geweest. Bij een gelegenheid, tijdens een aanval op Berlijn raakte zijn staartschutter bewusteloos vanwege zuurstofgebrek maar Flight Lieutenant Thiele zette de aanval door hoewel twee bemanningsleden druk bezig waren met de bewusteloze man. Hij vloog later op zeer geringe hoogte naar dit land terug in een poging de schutter te helpen.
Tijdens een vlucht naar Neurenberg in maart 1943 vloog de bakboordmotor al vroeg tijdens de uitvlucht in brand. De vlammen werden echter gedoofd en de hele missie werd met succes voltooid. Met zijn opmerkelijke moed, zijn plichtsbesef en zijn vertrouwen heeft hij de bewondering van allen verdiend.
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Squadron Leader (Waarnemend Majoor-vlieger)
Eenheid:
No. 467 Squadron, Royal Australian Air Force
Toegekend op:
28 mei 1943
Distinguished Flying Cross (DFC)
Aanbeveling:
Squadron Leader Thiele was gezagvoerder van een Lancaster van 467 Squadron RAAF die in de nacht van 12 op 13 maart 1943 uitgestuurd was om Duisburg aan te vallen. Boven vijandelijk gebied en bijna bij het doel, werd de Lancaster zwaar geraakt door een granaat die direct onder de romp ontplofte waardoor het toestel ernstig beschadigd raakte. Dat weerhield Squadron Leader Thiele er op geen enkele manier van door te gaan en zijn doel te bombarderen. Toen hij zijn naderingsvlucht inzette werd het toestel op een hoogte van 16.000 voet door een sterk zoeklicht gevangen. Ondanks dat zette Squadron Leader Thiele zijn naderingsvlucht door om eem nauwkeurig bombarderen door zijn bommenrichter mogelijk te maken. Daarbij toonde hij moed, vastberadenheid en plichtsbesef van het hoogste niveau.
Net nadat de bommenrichter de bommen had gelost werd het toestel weer ernstig beschadigd door rondom ontploffende granaten en de stuurboordbuitenmotor werd door een explosie volkomen vernield. Squadron Leader Thiele slaagde er met uitzonderlijke vliegkunst erin de motor in vaanstand te zetten. Bijna direct daarna werd de stuurboordbinnenmotor geraakt en uitgeschakeld. Alweer toonde deze officier volkomen kalmte en vliegkunst van het hoogste niveau toen hij erin slaagde de tweede motor in vaanstand te zetten. De ontploffende granaat had ook alle perspex aan de stuurboordkant van de cockpit en van de bommenrichter versplinterd, Squadron Leader Thiele werd door een granaatsplinter aan de zijkant van zijn hoofd geraakt waardoor hij versuft raakte.
Ondanks dat hij zelf geraakt was, beide stuurboordmotoren onbruikbaar waren en hij nog steeds gevangen zat in het zoeklicht, slaagde Squadron Leader Thiele er in zijn versufte toestand met zijn kalmte en vaardigheid in uit deze gevaarlijke situatie te komen en zijn vliegtuig met bemanning veilig terug te brengen. Toen hij eenmaal de Britse kust was gepasseerd, kon hij geen hoogte meer houden en met vertoon van uiterste deskundigheid maakte hij een noodlanding op een vliegveld zonder dat een van zijn bemanningsleden gewond raakte.
Squadron Leader Thiele toonde tijdens deze gehele missie vastberadenheid, uitzonderlijke moed, vaardigheid en plichtsbesef die, zo wordt sterk aaangeraden, erkend zouden moeten worden door een onmiddellijke toekenning van een Gesp op zijn DFC.
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flight Lieutenant (Kapitein-vlieger)
Eenheid:
No. 3 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
8 mei 1945
Distinguished Flying Cross (DFC)
Aanbeveling:
Deze officier, die al twee tours bij Bomber Command heeft volbracht en in welke periode hij werd onderscheiden met een DSO, een DFC en een Gesp op zijn DFC, heeft in korte tijd bewezen een uitmuntend jachtpiloot te zijn. Ondanks zeer zware vijandelijke tegenstand heeft Flight Lieutenant Thiele door zijn dappere en vaardige leiding en vastberadenheid 14 locomotieven, talloze binnenschepen, dringend benodigd rollend materieel beschadigd of vernietigd en M.T. van de onder zware druk staande aanvoerlijnen van de vijand. Zelf heeft hij in luchtgevechten twee vijandelijke toestellen neergehaald, een op de grond vernietigd en gedeeld in de vernietiging van een ander. Zijn volkomen minachting voor eigen veiligheid en zijn tomeloze energie zijn een inspiratie geweest voor het hele squadron. Ik adviseer met klem dat hem een tweede Gesp op zijn DFC wordt toegekend.
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

Met 'ATLANTIC'-gesp.
Air Crew Europe Star

Bronnen

Foto

Thema's