TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Donaldson, Arthur Hay

Geboortedatum:
9 januari 1915 (Weymouth/Dorset, Groot-Brittannië)
Overlijdensdatum:
5 oktober 1980
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Dienstnummer 34150
Arthur Donaldson, een van drie broers die allemaal als jagerpiloot bij de RAF zouden dienen, kwam in maart 1934 bij de RAF. Toen de oorlog uitbrak diende hij als vlieginstructeur. Hij werd in 1941 bij 242 Squadron geplaatst dat met Hurricanes vloog en toen onder bevel van Douglas Bader stond. Hij werd al gauw bij 263 Squadron geplaatst als commandant. Op 14 juni viel hij de Querqueville vliegbasis aan, de opstelplaatsten, de barakken en de verkeerstoren. Terwijl hij de vliegbasis Morlaix aanviel werd zijn toestel op drie plaatsen door Flak geraakt. De granaten ontploften in de cockpit, scheurden zijn vlieghelm open en deden hem het bewustzijn verliezen. Boven het Engelse Kanaal kwam hij bij en ondanks zijn ernstige verwondingen vloog hij naar Cornwall terug. Hij verbleef enkele weken in het hospitaal.
In augustus werd hij benoemd tot commandant van de Wing op Malta, hij nam deel aan de eerste luchtaanvallen op Sicilië en behaalde vele overwinningen op Duitse en Italiaanse vliegtuigen.
Op 15 oktober werd hij door een Bf 109 neergeschoten. Hij verloor twee vingers van zijn linkerhand en liep verwondingen aan zijn hoofd en voeten op. Op 31 oktober werd hij als liggend patiënt uit Malta door de lucht geëvacueerd toen de B-24 waarin hij lag voor Gibraltar in zee stortte. Hij was een van de slechts drie overlevenden. Na zijn herstelperiode werd hij in maart 1943 aangesteld als commandant van Ibsley Fighter Station.
Hij raakte betrokken bij het trainen van Spitfire vliegers die precisiebombardementen moesten uitvoeren op V-2 lanceerinstallaties en verbindingslijnen in Nederland. De aanvallen werden eerst uitgevoerd vanuit Engeland maar later vanaf vliegvelden in België, naarmate de tijd verstreek vielen ze bepaalde gebieden iedere 15 minuten aan.
Hij eindigde de oorlog met een kort commando in Rangoon maar keerde vier maanden later terug omdat hij malaria en andere tropische ziekten had opgelopen.
Na de oorlog bleef hij bij de RAF en voerde het bevel over onder andere Biggin Hill.
Vanaf 1956 tot aan zijn pensionering in 1959 was hij plaatsvervangend directeur Air Defence van het Air Ministry. Later in zijn leven dreef hij een dorpswinkel en een hulppostkantoor in Melbury Osmond in Dorchester.

Promoties:
10 maart, 1934: Acting Pilot Officer (probation)
16 maart, 1935: Pilot Officer
16 oktober 1936: Flying Officer
16 oktober 1938: Flight Lieutenant
1 juni 1940: Squadron Leader (Temporary)
1 december 1941: Temporary Wing Commander
1 september 1945: Aangesteld als Squadron Leader
? : Wing Commander
1 juli 1953: Group Captain

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Squadron Leader (Majoor-Vlieger)
Toegekend op:
1 januari 1941
Aanbeveling:
Sinds 1938 heeft deze officier als vlieginstructeur waardevol werk geleverd en heeft onlangs negen maanden lang het commando over een sectie gevoerd. Hij heeft een opmerkelijke energie en plichtsbesef getoond en heeft met het aantal leerlingen en instructeurs dat hij heeft opgeleid een hoge kwaliteit bereikt.
Air Force Cross (AFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Squadron Leader (Majoor-Vlieger)
Eenheid:
No. 263 (Fellowship of the Bellows) Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
2 september 1941
Distinguished Flying Cross (DFC)
Deze officier heeft zich een uitmuntend leider getoond en hij heeft zeven operationele missies tegen de vijand boven noord Frankrijk en België gevlogen. Tijdens deze operaties heeft hij een aantal vliegtuigen op de grond beschadigd of vernietigd en aanzienlijke schade toegebracht aan gebouwen en opstelplaatsten. Op een keer, met zijn squadron op de terugweg naar de basis heeft hij zes luchtafweerschuiten aangevallen waarvan er een tot zinken werd gebracht en drie beschadigd werden. Squadron Leader Donaldson heeft met zijn leiderschap, zijn moed en initiatief tijdens acties een uitstekend voorbeeld gesteld en hij is grotendeels verantwoordelijk voor het succes van de operaties die door zijn squadron werden uitgevoerd.
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Wing Commander (Luitenant-Kolonel-Vlieger)
Toegekend op:
3 november 1942
Aanbeveling:
In de periode tussen 11 en 14 october 1942 heeft deze officier deelgenomen aan gevechten tegen vijandelijke vliegtuigen die Malta probeerden aan te vallen. Wing Commander Donaldson heeft met het briljant leiden van zijn formatie tegen bommenwerpers, ongeacht het aantal escorterende jagers een grote rol gespeeld bij de behaalde successen. Aanvallen op de eilanden werden gedwarsboomd en diverse vijandelijke jagers en bommenwerpers werden neergeschoten. Op 14 october raakte hij gewond aan zijn voeten en aan zijn hoofd en twee van zijn vingers werden eraf geschoten. Ondanks dat vloog hij naar de basis terug en maakte vaardig een landing.
Wing Commander Donaldson heeft leiderschap, moed en vechtlust getoond die passen binnen de hoogste tradities van de Royal Air Force. Hij heeft drie vijandelijke vliegtuigen vernietigd waardoor zijn totaal op vijf komt.
Distinguished Service Order (DSO)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Wing Commander (Luitenant-Kolonel-Vlieger)
Toegekend op:
4 december 1942
Aanbeveling:
Sinds zijn aankomst op Malta op 8 augustus heeft deze officier aan zes patrouiles deelgenomen, twee konvooipatrouilles, een nachtelijke patrouille en vijf grondaavallen. Op 27 augustus was hij verantwoordelijk voor de briefing van en de leiding over de Ta Kali Wing en 185 Squadron die een zeer geslaagde aanval van geringe hoogte deden op drie vliegvelden op Sicilië. Persoonlijk heeft hij een Dornier 127 opgejaagd en aangevallen en schade toegebracht aan andere militaire objecten op de grond door een beschieting. Gedurende de hele voorbereidng en uitvoering van deze operatie vormden zijn leiding, zijn zorgvuldige voorbereiding en zijn persoonlijke moed een inspiratie voor allen en hebben aanzienlijk bijgedragen aan het succes van de operatie die de vernietiging van tenminste 10 en de waarschijnlijke vernietiging van nog eens negen vijandelijke vliegtuigen boven Sicilië tot gevolg had.

Tweede DFC toegekend als gesp voor op het lint van de eerste DFC.
Distinguished Flying Cross (DFC)
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

Met "ATLANTIC"-gesp.
Air Crew Europe Star
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)

Met "NORTH AFRICA 1942-43"-gesp.
Africa Star

Bronnen

  • - SHORES, CH. & WILLIAMS, C., Aces High, Grub Street, London, 1994.
    - Supplement to The London Gazette Issue 35204 published on the 27 June 1941
    - The London Gazette Issue 35263 published on the 2 September 1941
    - Second Supplement to The London Gazette Issue 35768 published on the 30 October 1942
    - Third Supplement to The London Gazette Issue 35809 published on the 1 December 1942
    - Bonhams

Foto

Thema's