TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Barrett, Frederick Oliver "Barry"

    Geboortedatum:
    2 december 1918
    Overlijdensdatum:
    23 oktober 2007
    Nationaliteit:
    Britse (1801-heden, Koninkrijk)

    Biografie

    Dienstnummer 40355.

    "Barry" Barrett kwam in 1938 bij de RAF op een korttijdelijk dienstverband en werd als bommenwerperpiloot opgeleid. Hij werd in september 1939 bij No. 226 Squadron geplaatst in Frankrijk en kwam het volgende jaar in actie toen de Duitse Blitzkrieg tegen Frankrijk en Nederland en Belgie op 10 mei 1940 tot uitbarsting kwam.
    Eenmaal in actie in Frankrijk werd zijn squadron snel gedecimeerd and werd hij commandant van een flight maar op 13 mei werd zijn flight aangevallen door een aantal Me-109's en werd hij in zijn arm getroffen. Het lukt hem om een noodlanding te maken nabij een Franse colonne en werd naar een Frans veldhospitaal gebracht. Op een moment werd hij en alle andere gewonden door de Duitsers gevangen genomen maar hij slaagde erin om te ontsnappen en de Haven van La Baule-Escoublac nabij de monding van de Loire vanwaar hij naar Engeland werd geëvacueerd.
    Na zes maanden in het ziekenhuis werd hij overgeplaatst naar Zuid-Afrika als instructeur en verbleef daar voor drie jaar. Toen hij terugkeerde naar Groot-Brittannië werd hij geplaatst bij No. 613 Squadron en vloog in Mosquito's en ondernam bombardeer- en beschietingsmissies in Noordwest-Europa voor en na de landingen in Normandië en werd later een flight commander bij No. 305 (Pools) Squadron, eveneens in Mosquito's vliegend.
    Na de oorlog werd hem een vast dienstverband verleend en ging naar Canada als de Chief Flying Instructor (CFI) van de Central Flying School en onderging hierna waarschijnlijk de Staff College leergang. Tussen 1953 en 1957 kreeg hij stafofficier benoemingen op het gebied van planning voordat hij terugkeerde naar trainen als CFI bij No. 5 Flying Training School. Toen werd hij commandant van de Flying Wing op RAF Benson en switchte toen naar planningswerk, deze keer in het Verre Oosten. Drie jaar als Chief Instructor bij de Joint Warfare Establishment werd gevolgd door het bevel van RAF Colerne voor een verblijf bij het Hoofdkwartier van No. 38 Group, eerst als Group Captain-Planning en twee jaar later als Senior Air Staff Officer . In 1968 werd hij Commander of the British Empire. Zijn laatste benoeming voor zijn pensionering uit de RAF op eigen verzoek was Director of Flight Safety. Na zijn vertrek bij de RAF betrok hij een positie als Managing Director van Air Gregory, een chartermaatschappij, General Manager van GKN’s luchtvaartonderdeel en uiteindelijk als vliegtuigmakelaar in Afrika, het Midden-Oosten en het Verre Oosten.
    Air Commodore Barry Barrett overleed op 23 oktober 2007, 88 jaar oud.

    Bevorderingen:
    9 januari 1938: Acting Pilot Officer (prob.)
    25 oktober 1938: Pilot Officer
    25 mei 1940: Flying Officer
    25 mei 1941: Flight Lieutenant (war sub)
    1 december 1942: Squadron Leader (temp)
    25 februari 1947: Flight Lieutenant
    1 augustus 1947: Squadron Leader
    1 juli 1953: Wing Commander
    1 juli 1962: Group Captain
    1 januari 1970: Air Commodore

    Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

    Periode:
    Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
    Rang:
    Squadron Leader
    Eenheid:
    No. 305 (Wielpolska) Squadron, Royal Air Force
    Toegekend op:
    1 juni 1945
    Voordracht:
    "Op een nacht in april 1945, bediende deze officier een vliegtuig met de opdracht om vijandelijke bewegingen op de weg en op het spoor aan te vallen in de regio Bremen-Hamburg. Toen, ten zuidoosten van Bremen, Squadron Leader Barrett zo'n 15 vrachtwagens op een zijspoor waarnam, zette hij meteen de aanval in, het doelwit over de hele lengte beschietend met kanon- en machinegeweervuur. Terwijl hij met een andere aanval bezig was, explodeerden een aantal vrachtwagens met grote kracht. Het vliegtuig van Squadron Leader Barrett werd door de kracht van de explosie bestuurloos geworpen. Het werd ook geraakt door brokstukken die hoog in de lucht werden gegooid. Snel herkreeg hij een mate van besturing maar het vliegtuig was ernstig beschadigd. Het leek erop dat het moest worden verlaten maar Squadron Leader Barrett was vastbesloten om, indien mogelijk, geallieerd gebied te bereiken. Enkele keren werd het vliegtuig haast onbestuurbaar maar uiteindelijk bereikte Squadron Leader Barrett een vliegveld waar hij een succesvolle landing uitvoerde. Deze officier heeft de hele tijd buitengewone vaardigheid, grote moed en kalmte getoond."
    Distinguished Flying Cross (DFC)

    Bronnen

    Foto