TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Best, Richard Halsey

Geboortedatum:
24 maart 1910 (New Jersey, Verenigde Staten)
Overlijdensdatum:
28 oktober 2001
Begraven op:
Arlington National Cemetery
Vak: 54. Graf: 3192.
Nationaliteit:
Amerikaanse (1776 - heden, Republiek)

Biografie

Richard H. Best ging in 1928 naar de United States Naval Academy. Hij studeerde in 1932 af en diende aan boord van de USS Richmond (CL-19). Hij werd in 1934 overgeplaatst naar het Naval Air Station op Pensacola, Florida en rondde zijn vliegopleiding in december 1935 af. Na de opleiding werd hij toegevoegd aan Fighting Squadron Two (VF-2b) aan boord van de de U.S.S. Lexington (CV-2). In 1938 werd hij vlieginstructeur op Pensacola en werd bij Training Squadron FIVE geplaatst. Op 31 mei 1940 werd Best overgeplaatst naar Bombing Squadron SIX (VB-6) aan boord van de U.S.S. Enterprise(CV-6) en werd op 10 juni de Flight Officer daarvan.
Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak kwam Best op 1 februari 1942 voor het eerst in actie boven Kwajalein en het eiland Tarao in de Maloelap atol.
Op 24 februari 1942 maakte hij deel uit van de aanval op Wake Island door de Enterprise Air Group en op 4 maart aan de aanval op Marcus Island.
De volgende actie waaraan hij deelnam was de slag om Midway van 4 tot 6 juni 1942. Hij gooide de laatste bom op de Japanse carrier de Akagi. Op 24 juni 1942 werd hij met tuberculose opgenomen in het hospitaal in Pearl Harbor. Na een behandeling van 32 maanden verliet hij in 1944 de militaire dienst.
Na zijn afzwaaien werkte hij met een groep onderzoekers van de Douglas Aircraft Company en woonde in Santa Monica, Californië. In 1948 werd de groep onderdeel van de Rand Corporation. Best was tot aan zijn pensionering in 1975 hoofd van de afdeling.
Richard H. Best overleed op 28 oktober 2001 en werd begraven op de Arlington National Cemetery.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Lieutenant Commander (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
Eenheid:
Bombing Squadron 6 (VB-6), U.S.S. Enterprise (CV-6)
Toegekend op:
7 augustus 1942
Aanbeveling:
Wegens uitzonderlijke heldenmoed in operaties tegen de vijand dienend als vlieger van een Marinejager en Squadron Commander van Bombing Squadron SIX aan boord van de U.S.S. Enterprise (CV-6) tijdens de luchtslag om Midway tegen vijandelijke Japanse troepen tussen 4 en 6 juni 1942. Lieutenant Commander Best leidde zijn squadron met brutale vastberadenheid en moedige dienstijver in duikbomaanvallen op Japanse vlooteenheden, daarbij het uitzonderlijk grote gevaar van geconcentreerde luchtafweer en sterke tegenstand van jagers trotserend. Hij zette zijn aanvallen door met volledige minachting voor zijn eigen veiligheid op een afstand van zijn eigen troepen die terugkeer hoogst onwaarschijnlijk maakte wegens brandstofgebrek. Zijn dappere onverschrokkenheid en zijn loyale plichtsbetrachting droegen aanzienlijk bij aan het succes van onze troepen en pasten binnen de hoogste tradities van de Amerikaanse Marine.

General Orders Commander In Chief Pacific Fleet: Serial 3144 (August 7, 1942).
Navy Cross
Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Lieutenant Commander (Luitenant-ter-Zee 1e Klasse)
Eenheid:
Bombing Squadron 6 (VB-6), U.S.S. Enterprise (CV-6)
Aanbeveling:
De President van de Verenigde Staten van Amerika heeft het genoegen een Distinguished Flying Cross toe te kennen aan Lieutenant Commander Richard Halsey Best (NSN: 0-71601), United States Navy, wegens uitzonderlijke prestaties in de lucht als divisieleider in toestel 6-B-10. Lieutenant commander Best deed op 1 februari 1942 diverse duikaanvallen op vijandelijke schepen in de Kwajalein atol op de Marshalleilanden met zware schade aan een groot vijandelijk transportschip en een ander vrachtschip tot gevolg. Later die dag, nadat Lt. Best diverse aanvallen door vijandelijke jagers had afgeslagen waardoor zijn toestel doorzeefd was met kogels, plaatste hij een voltreffer op een vijandelijke hangar en na de aanval bleef hij achter om die te beschieten en zo de volledige verwoesting ervan te verzekeren. Zijn dapperheid en acties bij die gelegenheden waren in overeenstemming met de hoogste tradities van de Amerikaanse Marine.
Distinguished Flying Cross (DFC)

Bronnen

Foto

Thema's