TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Campbell, Kenneth

Geboortedatum:
21 april 1917 (Saltcoats-Ayr/Schotland, Groot-Brittannië)
Overlijdensdatum:
6 april 1941 (Brest, Frankrijk)
Begraven op:
Oorlogsgraven van het Gemenebest Brest
Vak: 40. Rij: 1. Graf: 10.
Dienstnummer:
72446, RAFVR
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Kenneth Campbell werd op 21 april 1917 geboren in Saltcoats asl de zoon van James Campbell en Jane Campbell-Highet. Hij volgde zijn opleiding aan de Sedbergh School en het Clare College te Cambridge. In Cambridge studeerde hij scheikunde en nam deel aan het Cambridge University Air Squadron.

In september 1941 werd Kenneth Campbell gemobiliseerd voor dienst bij de Royal Air Force en kwam hij terecht bij No. 22 Squadron, vliegend op de Bristol Beaufort.

Tijdens een aanval op het Duitse slagschip de "Gneisenau" in de Franse haven Brest op 6 april 1941 werd de Beaufort Mk I, N1016, OA-X, van Kenneth Campbell neergeschoten nadat het de "Gneisenau" zwaar had beschadigd. De bemanning bestaande uit Campbell, Sergeant James Philip Scott (R/63912 R.C.A.F.), Sergeant Ralph Walter Hillman (643257 R.A.F.) en Sergeant William Cecil Mulliss (746872 R.A.F.V.R.) kwamen hierbij allen om het leven. Zij werden in Brest door de Duitsers met militaire eer begraven.

Bevorderingen:
23 augustus 1938: Pilot Officer;
23 februari 1940: Flying Officer.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Flying Officer (1e Luitenant-vlieger)
Eenheid:
No. 22 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
13 maart 1943
Aanbeveling:
Deze officier was piloot van een Beaufort van Coastal Command die was uitgestuurd om bij het eerste morgenlicht op 6 april 1941 een vijandelijke slagkruiser in de haven van Brest aan te vallen. Het toestel keerde niet terug maar het is nu bekend dat er met de grootste durf een torpedoaanval werd uitgevoerd.
De slagkruiser lag gemeerd aan de kade aan de noordkant van de haven, beschermd door een stenen landhoofd dat er vanuit het westen omheen lag. Op een helling achter het schip stonden beschermende geschutsbatterijen. Andere batterijen waren dicht gezaaid op de twee landtongen die de buitenhaven omsloten. In deze buitenhaven, dicht bij het landhoofd lagen twee zwaar bewapende Flakschepen gemeerd die de slagkruiser beschermden. Zelfs wanneer een vliegtuig door deze formidabele verdediging heen zou dringen, zou het vrijwel onmogelijk zijn na een aanval van lage hoogte te voorkomen tegen de heuvel erachter te pletter te slaan.
Dat was allemaal wel bekend bij Flying Officer Campbell die ondanks de enorme hindernissen opgewekt en vastbesloten aan de taak begon. Hij trotseerde de verdediging. Binnenkomend op bijna zeeniveau passeerde hij de Flakschepen in het volle zicht van hun geschut en rakelings over het landhoofd scherend lanceerde hij een torpedo van zeer korte afstand. De slagkruiser werd zwaar beschadigd onder de waterlijn en moest naar het dok terug waar ze pas de vorige dag uitgekomen was. Door zijn aanval van korte afstand door te zetten onder verwoestend vuur op een koers vol groot gevaar toonde F/O Campbell moed van het hoogste niveau.

Tijdens een herdenkingsplechtigheid op 6 april 2000 in Saltcoats in Ayrshire, precies 59 jaar na het overlijden van Campbell, overhandigde zijn broer het Victoria Cross officieël aan de commandant van het 22 Squadron.

Victoria Cross (VC)

Bronnen

Foto's

Thema's