TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Aarts, Petrus Johannes

Geboortedatum:
9 mei 1913 (Venlo/Limburg, Nederland)
Nationaliteit:
Nederlandse (1815-heden, Koninkrijk)
Rang/eenheid:
Reserve Sergeant-Vlieger in 1e Ja.V.A., Jachtgroep Veldleger, 2e Luchtvaartregiment

Biografie

P.J. Aarts vloog bij de Jacht Vliegtuig Afdeling met de Fokker D.XVII. Toen hij op 21 november 1939 met de "211" bij het opstijgen te Soesterberg over de kop sloeg, werd hij tijdelijk geplaatst bij I-2 LvR, een verkenningseenheid. Hier vloog hij op Marinevliegkamp De Kooy, waar hij onder andere vloog met Fokker S-III "S 16". Tijdens de meidagen vloog hij bij de 1e Jachtvliegtuigafdeling vanaf Ypenburg. Op 10 mei 1940 steeg hij met Fokker D.XXI "217" (constructie Nr. 5490) om 03.50 uur op, samen met F.G.B. Droste in de "228". Na deelname aan luchtgevechten, landde beide toestellen om 04.45 uur op Ockenburg om bij te tanken. Er bleek echter geen brandstof te zijn. Beide toestellen werden hier achtergelaten en vielen in Duitse handen. Aarts behaalde tijdens de meidagen met het beschadigen van een Messerschmitt Bf 110c van II. / Zerstörergeschwader 1, één luchtoverwinning.

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Reserve Sergeant-Vlieger
Eenheid:
1e Jachtvliegtuigafdeling, 2e Luchtvaartregiment, Wapen der Militaire Luchtvaart
Toegekend op:
23 augustus 1948
"Heeft zich door daden van initiatief, moed en volharding gedurende een of meer vluchten in een luchtvaartuig, tegenover de vijand onderscheiden door in de vroege morgen van 10 Mei 1940 als bestuurder van een D XXI op het vliegveld Ypenburg onder het eerste vijandelijke bombardement onmiddellijk op te stijgen en van drie vijandelijke bommenwerpers één brandend neer te schieten.
Vervolgens door opnieuw andere groepen van telkens drie bommenwerpers aan te vallen en een eigen toestel, hetwelk werd aangevallen, te hulp te komen, totdat hij wegens gebrek aan munitie en een dreigend tekort aan benzine op het vliegveld Ockenburg moest landen, waar bleek, dat zijn toestel verschillende malen was getroffen."

568e Verlening.
Koninklijk Besluit No. 1, 23 augustus 1948.
Vliegerkruis (VK)

Bronnen

Foto

Thema's