TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Reid, William

Geboortedatum:
21 december 1921 (Glasgow, Schotland)
Overlijdensdatum:
28 november 2001 (Creiff, Perthshire, Schotland)
Nationaliteit:
Britse (1801-heden, Koninkrijk)

Biografie

Heeft u zelf meer informatie over deze persoon? Lever het aan!

Periode:
Tweede Wereldoorlog (1939-1945)
Rang:
Acting Flight Lieutenant (Waarnemend Kapitein-vlieger)
Eenheid:
No. 61 Squadron, Royal Air Force
Toegekend op:
14 december 1943
Aanbeveling:
Op 3 November 1943, was Flight Lieutenant Reid piloot en gezagvoerder van een Lancaster die ’s nachts uitgestuurd was om Düsseldorf te bombarderen.
Kort na het passeren van de Nederlandse kust werd de voorruit van de piloot verbrijzeld door vuur van een Messerschmidt Me 110. Vanwege een storing van de verwarming waren de handen van de staartschutter te koud om direct het vuur te openen of zijn microfoon te gebruiken om the waarschuwen voor het gevaar maar na een kort oponthoud slaagde hij erin het vuur van de Messerschmidt te beantwoorden en hem te verjagen.
Tijdens het gevecht met de Messerschmidt raakte F/Lt. Reid gewond aan zijn hoofd, schouders en handen. De trimtabs van het hoogteroer van het toestel waren beschadigd en het werd moeilijk bestuurbaar. De staartkoepel was ook zwaar beschadigd en de intercom en de kompassen werkten niet meer. F/Lt. Reid verzekerde zich ervan dat zijn bemanning ongedeerd was en zette zijn missie voort maar zei niets over zijn eigen verwondingen.
Kort daarna werd de Lancaster aangevallen door een Focke Wulf Fw 190. Dit keer trof het vijandelijke vuur de bommenwerper van voor tot achter. De staartschutter antwoordde met zijn enige bruikbare mitrailleur maar de toestand van zijn koepel maakte nauwkeurig richten onmogelijk. De navigator werd gedood en de marconist raakte dodelijk gewond. De rugkoepel werd geraakt en het zuurstof systeem raakte onbruikbaar. F/Lt. Reid raakte nogmaals gewond en de boordwerktuigkundige gaf hem zuurstof uit een draagbaar systeem hoewel hij zelf aan zijn onderarm geraakt was.
F/Lt. Reid liet zich niet van de wijs brengen en ze bereikten Düsseldorf een klein uur later. Hij had zijn koers naar het doel onthouden en was op zo’n gewone manier doorgevlogen dat de bommenrichter, die was afgesneden door de kapotte intercom, niets wist van de verwondingen van zijn gezagvoerder of van die van zijn kameraden. Foto’s, gemaakt nadat de bommen waren gelost, tonen aan dat het vliegtuig midden boven het doel zat.
Navigerend op de Poolster en de maan zette F/Lt. Reid toen koers naar huis. Hij raakte verzwakt door bloedverlies. De noodzuurstofvoorziening was uitgeput. Door de kapotte voorruit was de kou intens. Hij verloor bijna het bewustzijn. De boordwerktuigkundige hield met enige hulp van de bommenrichter de Lancaster in de lucht ondanks zwaar afweervuur boven de Nederlandse kust.
De oversteek over de Noordzee was gelukt. een vliegveld kwam in zicht. De gezagvoerder kwam weer bij, nam de besturing over en maakte zich klaar voor de landing. De baanverlichting was gedeeltelijk onzichtbaar door grondmist. De gezagvoerder had ook veel last van het bloed dat van zijn hoofdwond in zijn ogen liep maar hij maakte een veilige landing hoewel een poot van het beschadigde landingsgestel afbrak toen er gewicht op kwam..
Gewond bij twee aanvallen, zonder zuurstof, ernstige kou lijdend, zijn navigator dood, zijn marconist dodelijk gewond, zijn vliegtuig lam geschoten en weerloos; F/Lt. Reid toonde uitzonderlijke moed en leiderschap om nog eens 322 kilometer in vijandelijk gebied door te dringen en een van de zwaarst verdedigde doelen in Duitsland aan te vallen terwijl na iedere kilometer de gevaren tijdens de lange en gevaarlijke thuisvlucht toenamen. Zijn hardnekkigheid en zijn plichtsbesef zijn boven alle lof verheven.

Uitreiking op 11-6-1944
Flight Lieutenant Reid overleed op 79-jarige leeftijd op 28 november 2001.
William Reid ligt begraven op Crieff Cemetery, Schotland.
Victoria Cross (VC)

Bronnen

Foto