Abzeichen Für Blockadebrecher

De Blokkadebrekerinsigne (Abzeichen Für Blockadebrecher) werd op 1 april 1941 door Hitler ingesteld om de moedige bemanningen van de koopvaardijvloot, die een poging deden om de Britse zeeblokkade rond Duitsland te doorbreken te kunnen onderscheiden. Op 1 juli 1941 vonden de eerste uitreikingen plaats, toen werden de bemanningen van de D. Hugo Olendorf en die van de Helene onderscheiden met de Blokkadebrekerinsigne. Deze onderscheiding was ontworpen door Otto Placzeck uit Berlijn.

De Blokkadebrekerinsigne is rond van vorm en heeft als centraal motief een van rechts naar links op snelheid varend schip, dat een ketting doorbreekt. Deze ketting omcirkelt de hele onderscheiding en verwijst naar de Britse zeeblokkade van Duitsland. De ketting is meestal zilverkleurig, maar kan bij sommige exemplaren ook een witachtige kleur hebben. Het schip heeft het model van een passagiersschip en op de punt van de boeg zit het Duitse nationale symbool in vliegende vorm gemonteerd. Deze grote adelaar houdt een klein hakenkruis in zijn klauwen vast en is net als de omcirkelende ketting meestal zilverkleurig, maar kan bij sommige exemplaren ook een witachtige kleur hebben. Links naast het schip zijn nog 9 golven zichtbaar. De rest van de onderscheiding heeft een donkere grijsachtige kleur. De achterkant van de onderscheiding draagt meestal de naam of het logo van de producent en is verder vlak. Tevens zit hier een speld met haak constructie bevestigd. De speld kan een brede platte vorm hebben en een dunne ronde. Deze onderscheiding werd uit bontmetaal of uit zink geslagen en is door meerdere producenten vervaardigd, waarvan Schwerin & Sohn uit Berlijn de bekendste is. Een andere bekende producent was de Oostenrijkse firma Rudolf Souval (R.S.) uit Wenen. Er zijn ook nog 2 kleinere miniaturen van deze onderscheiding, namelijk een 30mm grote en een 16mm grote speld. Deze miniaturen waren bedoeld om op de burgerkleding te dragen.

De aanbeveling voor het uitreiken van de Blokkadebrekerinsigne aan de bemanningen van de koopvaardijvloot liep via de Reichskommissar der Deutschen Seefahrt, voor het Kriegsmarine personeel ging de aanbeveling via de reguliere Kriegsmarine kanalen. De onderscheiding werd uitgereikt in een donker blauwe doos met een donker blauwe pluizige bodem en een met blauwe zijde bekleed deksel. De doos komt in 2 verschillende maten voor. De wat kleinere doos was bedoeld voor de onderscheiding en de 16mm grote speld en de grotere doos voor de onderscheiding en de 30mm grote speld. De onderscheiding werd uitgereikt met een standaard onderscheidingsdocument, waar meestal een facsimile van de onderscheiding op terug te vinden is. Tevens werd de uitreiking in het Soldbuch genoteerd. De Blokkadebrekerinsigne werd gedragen op het onderste gedeelte van de linkerborstzak en dan onder het IJzeren Kruis I Klasse, of een gelijkwaardige onderscheiding. De 2 kleinere miniaturen werden gedragen op de linker revers van de burgerkleding.

De criteria voor het ontvangen van deze onderscheiding waren:

- Het doorbreken van de Geallieerde zeeblokkade en vervolgens aanmeren in een Duitse haven of een haven in Duitse handen.
- Dienst hebben gedaan op een blokkadebreker schip dat tijdens zijn reis door de vijand tot zinken is gebracht.
- Het eigen schip tot zinken hebben gebracht voordat het door de vijand veroverd kon worden.
- Voor het tonen van buitengewoon moedig optreden in het voorkomen dat het schip in vijandelijke handen viel.

Hellmann, Paul* 13 maart 1889
† 19 februari 1964

meer
Grid Lijst
NaamGeboortedatumOverlijdensdatumOnderscheidingen
Bechstädt, Walter04-08-1890  
Bindl, Josef   
Bloomfield, Thomas22-11-190600-00-1982 
Buhse, Heinz03-01-191726-03-1945