TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Artikelen

7TP
  • Artikel door Kaj Metz
  • Geplaatst op 26 mei 2014

7TP

De 7TP (siedmiotonowy polski) lichte tank was een Poolse tank, gebaseerd op de Britse Vickers Mk.E. tank. De 7TP kende twee varianten, namelijk de ‘dw’ (dwuwiezowy) en de ‘jw’ (jednowiezowy). Het verschil tussen deze twee varianten was gelegen in het feit dat de ‘dw’ voorzien was van twee tankkoepels en de ‘jw’ van slechts één. Ook de bewapening verschilde. De ‘jw’ was de laatste variant en werd gezien als de beste van de twee. Om die reden zijn er meer van dit type tanks gebouwd en werden veel 7TP ‘dw’ varianten gemodificeerd naar de ‘jw’ versie. De 7TP tank zag strijd tijdens de Duitse invasie in Polen, in september 1939, en vervolgens in Frankrijk en Noorwegen in het Duitse leger.

BT-2
  • Artikel door Tom Notten
  • Geplaatst op 30 april 2003

BT-2

De BT tank was de belangrijkste tank in de vooroorlogse Russische tankformaties. BT stond voor Bistrochodnji Tank wat zoveel betekent als 'snelle tank'. Bij zijn bemanning stond de BT bekend als de 'Betka' (kever) of 'Tri-Tankista' (driemanstank). De BT-tank was bedoeld voor de onafhankelijke gemechaniseerde cavalerieformaties die in het begin van de jaren dertig waren opgezet, waarbij de T-28 ondersteuning moest geven aan de infanterieformaties. Eind jaren dertig werd de opzet van de tankformaties echter radicaal gewijzigd en de BT-tank werd verdeeld over de infanterieformaties. Pas na het debacle in de Winteroorlog kreeg de BT-tank zijn oorspronkelijke rol gedeeltelijk terug in de gemechaniseerde korpsen. De BT-tank was zijn tijd ver vooruit door de toepassing van de Christie-ophanging. Er werden in totaal ongeveer 7.000 BT-tanks geproduceerd. Het ontwerp van de BT-tank zou uiteindelijk gigantisch veel invloed krijgen op het meest succesvolle tankontwerp van de Tweede Wereldoorlog, de T-34.

PzKpfw 35(t)
  • Artikel door Tom Notten
  • Geplaatst op 25 februari 2003

PzKpfw 35(t)

De PzKpfw 35(t) was van origine een ontwerp uit Tsjechoslowakije. De tank diende echter na de annexatie van Tsjechoslowakije na het Akkoord van München in het Duitse Leger. Later werd de tank ook gebruikt in de kleinere Asmogendheden.

PzKpfw 38(t)
  • Artikel door Tom Notten
  • Geplaatst op 25 februari 2003

PzKpfw 38(t)

In Tsjechoslowakije begon men in 1938 met de productie van de opvolger van de LT vz. 35, later bekend als de PzKpfw 35(t). De LT vz. 38 werd de succesvolste Tsjechoslowaakse tank, alleen zou die nooit dienen onder de vlag van Tsjechoslowakije. Toen nazi-Duitsland in maart 1939 Tsjechoslowakije annexeerde stonden er 150 tanks in de assemblagehallen. Deze waren nog niet klaar. Het Duitse leger gaf opdracht de tanks af te bouwen om vervolgens opgenomen te worden in het Duitse leger. De naam LT vz. 38 werd omgedoopt in Panzerkampfwagen 38(t) Ausf. A. Hitler kreeg nu de beschikking over 150 extra tanks. De productie van de tank werd voortgezet en het Duitse leger had nu sneller het gewenste aantal tanks voorhanden om de aanval op Polen te openen in september van datzelfde jaar.

PzKpfw I
  • Artikel door Frank van der Drift
  • Geplaatst op 24 september 2005

PzKpfw I

De PzKpfw I (Panzerkampfwagen I) (Sd Kfz 101) was de eerste operationele tank van de Duitse pantsertroepen. Zelfs naar de maatstaven die golden in het begin van de jaren dertig kon het 5 ton wegende voertuig, dat slechts bewapend was met machinegeweren nauwelijks een tank genoemd worden. De PzKpfw I, net als zijn opvolger de PzKpfw II, was ontwikkeld om te dienen als trainingsvoertuig. Aan de hand van deze twee modellen zouden de eerste pantserdivisies worden opgezet, met de intentie om de PzKpfw I en PzKpfw II uiteindelijk te vervangen door middelzware tanks met een betere bepantsering en een grotere vuurkracht. De PzKpfw I werd dus gebruikt voor het ontwikkelen en verbeteren van de revolutionaire Blitzkrieg-tactieken die in de beginjaren van de Tweede Wereldoorlog zo succesvol bleken te zijn.

PzKpfw II
  • Artikel door Ruben Krutzen
  • Geplaatst op 10 september 2018

PzKpfw II

Voorgeschiedenis

T-26
  • Artikel door Tom Notten
  • Geplaatst op 18 maart 2003

T-26

Op 13 februari 1931 gaf de Revolutionaire Oorlogsraad opdracht tot massaproductie van de T-26 lichte infanterietank. Dit was de eerste aanzet tot het opzetten van gigantische tank- en gemechaniseerde formaties waarover het Rode Leger enkele jaren later zou gaan beschikken. De Sovjet Generale Staf wilde de T-26 gaan gebruiken voor het uitvoeren van de eerste fase van de militaire doctrine genaamd glubokii boi (diepe operaties). Dit hield in dat de T-26 steun moest verzorgen aan de infanterie die bressen probeerde te slaan in de vijandelijke verdediging. In de tweede fase zouden dan de middelzware tanks (T-28) door deze bressen heen moeten dringen en oprukken naar de vijandelijke achterhoede om daar verwarring te stichten.

De T-26 was dus essentieel voor het Rode Leger met het oog op toekomstige offensieve operaties. Toen de productie van de T-26 eind 1940 werd beëindigd, waren er meer dan 12.000 tanks van dit type geproduceerd.

De T-26 was gebaseerd op de Britse Vickers-tank Mk. V, waarvan een exemplaar van Groot-Brittannië was gekocht op 28 mei 1929 door het Directoraat voor Mechanisatie van het Rode Leger, geleid door I.A. Khalepsky. De lichte tank Vickers Mk. V arriveerde in de Sovjet-Unie in 1930, maar voordat de massaproductie begon gingen Russische ingenieurs aan het werk om hun eigen prototypes te ontwikkelen die gebaseerd waren op de Vickers Mk. V. Twee van deze prototypes, de TMM-1 en de TMM-2 werden ontwikkeld en grondig getest op de testfaciliteiten te Kubinka in de buurt van Moskou. Er werd uiteindelijk gekozen voor het Britse ontwerp. Er werd een licentie gekocht van Vickers-Armstrong om de tank in de Sovjet-Unie te gaan produceren en de tank kreeg de benaming T-26. De T-26 werd voor het eerst aan het grote publiek gepresenteerd op 7 november 1931 op het Rode Plein in Moskou.

Type 95 Ha-Go Lichte-tank
  • Artikel door Wilco Vermeer
  • Geplaatst op 5 februari 2003

Type 95 Ha-Go Lichte-tank

De meest gebruikte Japanse Lichte-tank was de Type 95 Ha-Go, uitgerust met een 37 mm kanon. Van de door Mitsubishi geproduceerde tank werden ongeveer 2.300 exemplaren in dienst genomen. Het bleek een goed wapen voor de ondersteuning van de infanterie tijdens de Japanse opmars in de Pacific.