TracesOfWar heeft uw hulp nodig! Elke euro die u bijdraagt steunt enorm in het voortbestaan van deze website. Ga naar stiwot.nl en doneer!

Inleiding

    De KDIIIa type onderzeeboten (Japans: Kaidai-san-gata-e) waren schepen met een dubbele romp. Ze waren rechtstreeks afgeleid van de KD1 en KD2. Het waren onderzeeboten voor operaties over lange afstand, ook wel vloot-onderzeeboten genoemd, ontworpen om te opereren in samenwerking met oppervlakte eenheden. De schepen waren snel en wendbaar bij operaties boven het wateroppervlakte, maar hun onderwater eigenschappen waren matig.


    I-55 en I-58 Bron: Wilco Vermeer collection

    Schepen in de klasse

    Naam:
    Gegevens:
    I-53 (1925) / I-153
    1 april 1924: kiellegging
    5 augustus 1925: tewatergelaten
    30 maart 1927: in dienst genomen
    20 november 1945: uit dienst genomen
    I-54 (1926) / I-154

    15 november 1924: kiellegging
    15 maart 1926: tewatergelaten
    15 december 1927: in dienst genomen
    20 november 1945: uit dienst genomen
    I-55 (1925) / I-155

    1 april 1924: kiellegging
    2 september 1925: tewatergelaten
    5 september 1927: in dienst genomen
    20 november 1945: uit dienst genomen
    I-58 (1925) / I-158

    3 december 1924: kiellegging
    3 oktober 1925: tewatergelaten
    15 mei 1928: in dienst genomen
    30 november 1945: uit dienst genomen

    Geschiedenis

    De Kaidai type onderzeeboten van de Japanse Keizerlijke Marine waren een type 1e klasse onderzeeboot opgebouwd uit negen te onderscheiden klassen. Het was de eerste groep massaal geproduceerde Japanse onderzeeboten, gebaseerd op eenzelfde basisontwerp. De formele Japanse naam voor de gehele groep luidde Kaigun-shiki Ogata Sensuikan, wat zoveel betekend als Marine Groot Type Onderzeeboot. De derde klasse in deze groep, de Kaidai III, Type KDIII, Kaidai-sah-gata, viel vanwege verschillen in het ontwerp uiteen in twee projecten, Project No. S26 en Project No.S27, respectievelijk de Kaidai IIIa, Kaidai-san-gata-e en de Kaidai IIIb, Kaidai-san-gata-bi.[1]

    De schepen uit de KDIIIa klasse waren door hun afwijkende rompvorm ongeveer 40 cm kleiner dan de KDIIIb klasse. Tot de KDIIIa klasse rekenen we vier schepen, de I-153, I-154, I-155 en I-158. De schepen werden ontworpen en gebouwd onder het Japanse Marine Project No. S26. Met hun 100 meter lengte en en boven water 1.635 ton waterverplaatsing konden de schepen een snelheid van 20 knopen (37 km/u) genereren aan de oppervlakte met hun twee Sulzer dieselmotoren. De bewapening bestond uit acht 533 mm torpedolanceerbuizen met in het voorschip zes en in het achterschip twee buizen. Op het dek bevond zich een stuk 120 mm dekgeschut.[2][3]

    Aanvankelijk kenden de schepen een nummer zonder de 1 ervoor. Toen in 1942 een reeks nieuwe Japanse onderzeeboten werd gebouwd, werden de schepen omgenummerd en kregen allen een 1 voor het nummer.

    Alle schepen uit deze klasse werden tussen maart en juli 1942 uit de operationele dienst genomen en vervolgens gebruikt als opleidingsschepen. I-158 werd in april 1945 uitgerust om twee Kaiten mini-onderzeeboten mee te kunnen voeren. De schepen overleefden allen de Tweede Wereldoorlog en werden formeel 20 november 1945 buiten dienst gesteld. Ze werden gesloopt of afgezonken tussen 1946 en 1948.

    Technische gegevens

     Klasse: Type KDIIIa-klasse
     Aantal in klasse:
    4
     Land:
    Japan
     Type:
    Onderzeeboot
     Waterverplaatsing:
    1,635 lt (1,661 t) boven water
    2,300 lt (2,337 t) onder water
     Lengte:
    100,58 meter
     Breedte:
    7,98 meter
     Diepgang:
    4,83 meter
     Aandrijving:
    2 Sulzer Type III Diesel motoren
    6.800 shp
    2 Electro motoren
    1.800 shp (1.300 kW))
     Snelheid:
    20 knopen (37 km/u) boven water
    8 knopen (14,8 km/u) onder water
     Bereik:
    19.000 km bij 10 knopen (19 km/u) boven water
    170 km bij 3 knopen (5,6 km/u) onder water
     Duikdiepte (getest):
    60 meter
     Bewapening:
    8x 533 mm torpedolanceerbuizen (6 boeg, 2 hek)
    16x torpedo's
    1x 120mm L/40 geschut
    1x 7,7 mm machinegeweer
     Bemanning:
    63

    Noten

    1. Boyd, 2012, pag. 19
    2. Boyd, 2012, pag. 20
    3. Stille, 2018, pag.29

    Definitielijst

    torpedo
    Oorlogswapen, met van een explosieve lading voorzien sigaarvormig lichaam met een voortstuwings- en besturingsmechanisme, bestemd om na lancering via het water zijn weg te zoeken naar vijandelijke schepen en deze door een onderwaterexplosie uit te schakelen.

    Informatie

    Artikel door:
    Wilco Vermeer
    Geplaatst op:
    21-04-2022
    Laatst gewijzigd:
    01-11-2022
    Feedback?
    Stuur het in!

    Gerelateerde boeken